کاربران حرفه‌ای از دلایل خرید مک پرو جدید می‌گویند

شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
مک پرو در بازه‌ی قیمتی عرضه شد که تنها کاربران حرفه‌ای توانایی خرید آن را دارند. چرا آن‌ها باید اپل را به‌جای برندهای دیگر انتخاب کنند؟
تبلیغات

مک پرو جدید اپل چندی پیش معرفی شد و بازه‌ی قیمتی آن، تعجب و حتی انتقاد بسیاری از کاربران و کارشناسان را به‌‌‌همراه داشت. البته آن دسته از کاربرانی که برای خرید مک پرو اقدام می‌کنند، قطعا نیازهای خاص و حرفه‌ای دارند. به‌بیان‌دیگر، سبک کاری آن‌ها این نیاز را ایجاد می‌کند که به‌دنبال خرید چنین محصولاتی باشند. کاربرانی که به ماشین‌های حرفه‌ای نیاز دارند هم، در زمان معرفی مک پرو جدید حتما به فکر بررسی و حتی خرید آن افتاده‌اند.

اگر از آن دسته کاربرانی باشید که برای کارهای خود به کامپیوترهای حرفه‌ای نیاز دارند، حتما اخبار مک پرو را دنبال کرده‌اید. به‌علاوه احتمالا انواع مقاله‌ها و مطالب بررسی را نیز از نظر گذرانده‌اید و شاید رویای خرید دستگاه جدید، از هم‌اکنون در ذهن شما باشد. اپل در دوران طراحی کامپیوتر جدید خود با کاربران متعددی مصاحبه کرد. اکنون و پس از معرفی نهایی محصول نیز رسانه‌ی اپل اینسایدر مصاحبه‌ای با کاربران حرفه‌ای دنیای کامپیوتر داشته تا از دلایل احتمالی آن‌ها برای خرید مک پرو جدید باخبر شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی دلایل این دسته کاربران می‌پردازیم.

قطعا دسته‌بندی مشتریان و علاقه‌مندها به مک پرو جدید، محدود و خاص خواهد بود. مصاحبه با افراد حرفه‌ای گوناگونی از کارمندان وزارت دفاع آمریکا تا عکاس‌ها و ویرایشگر‌های محتوای تصویری انجام شد که البته به‌خاطر حساسیت کارشان، هویت خود را مخفی نگه داشتند. به‌علاوه کارمندان شرکت‌های بزرگی همچون ادوبی نیز مورد مصاحبه قرار گرفتند که راحت‌تر از سایر افراد نظرات خود را به‌صورت عمومی مطرح کردند.

کاربرانی که در حوزه‌ی ویرایش محتوای ویدئویی فعالیت می‌کنند، از مخاطبان مهم مصاحبه بودند. برخی از آن‌ها، اکنون نیز کاربران مک پرو قدیمی هستند. به‌‌علاوه دسته‌ی دیگری از کاربران حرفه‌ای که با حجم بالایی از داده سروکار دارند، در دسته‌بندی مشتریان احتمالی مک پرو جدید قرار می‌گیرند.

قطعا همه‌ی افراد مخاطب مصاحبه تصمیم به خرید مک پرو جدید نداشتند. البته آن‌ها ارزش محصول جدید را به‌خوبی درک کرده‌اند و از مناسب بودن مک پرو برای نیازهای خود صحبت کردند. به‌هرحال دو نفر از مصاحبه‌شوندگان هیچ برنامه‌ای برای خرید مک پرو اپل نداشتند. البته یکی از آن‌ها دلیل نخریدن نسخه‌ی جدید را مناسب بودن نسخه‌ی قبلی عنوان کرد.

مک پرو ۲۰۱۹

نیاز به خرید مک پرو

یکی از مصاحبه‌شوندگان اپل اینسایدر که در حوزه‌ی ویرایش ویدئو فعالیت می‌کند درباره‌ی محصول جدید اپل گفت:

بخش زیادی از کارهای من به ویرایش و فشرده‌سازی ویدئو اختصاص دارد. من در محل کارم این فعالیت‌ها را انجام می‌دهم و به سرعت بالا نیاز دارم. من باید ویدئوهایی با کیفیت‌های HD و 4K را برش دهم، رندر کرده و خروجی مناسب را در سریع‌ترین زمان آماده کنم. فایل‌های ویدئویی عموما حجم بالایی دارند و من هم چندین برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌کنم. درنهایت من به حداکثر قدرت پردازشی ممکن نیاز دارم.

بلیک گارنر، معمار اتوماسیون ادوبی، یکی دیگر از خریداران احتمالی مک‌پرو جدید است. او از ۱۵ سال پیش در بخش مهندسی داخلی ادوبی کار می‌کند. او استفاده از مک پرو در سرورها و با اهداف فعالیت‌های اتوماسیون و پردازش Xcode را بسیار مفید می‌داند. به‌علاوه ظرفیت حافظه نیز از نظر گارنر پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود. بخشی از فعالیت‌های گارنر و همکارانش به ساخت ماشین‌های مجازی اختصاص دارد که درکنار فرایندهای Xcode به حجم بالایی از رم نیاز دارند.

ویرایش محتوای تصویری، نیاز مشترک کاربران حرفه‌ای علاقه‌مند به مک پرو است

یکی از عکاس‌های مورد مصاحبه که در پروژه‌ای حساس و طبقه‌بندی‌شده فعالیت می‌کند، محصولات مذکور ادوبی را برای کارهای خود انتخاب می‌کند. او که نمی‌خواست هویتش منتشر شود، در مصاحبه با اپل اینسایدر از قدرت بالای مک پرو صحبت کرد که در جریان کاری‌اش بسیار مفید خواهد بود. او می‌گوید با استفاده از ماشین جدید برای رندرها، دیگر نیاز به زمان طولانی نخواهد بود. البته استفاده‌ی ادوبی از GPU در فرایندهای پردازشی لایت‌روم و فتوشاپ هم در افزایش سرعت کار این عکاس بی‌تأثیر نبوده است.

مایکل ترافر در صنعت پس‌تولید محتوای رسانه‌ای فعالیت می‌کند. او با امید به بهبودهای نرم‌افزاری درکنار مک پرو می‌گوید:

نکته‌ی اصلی این است که ادوبی به‌عنوان یک ارائه‌کننده‌ی اصلی نرم‌افزار درکنار مک پرو قرار دارد. من امیدوارم که نرم‌افزارهای آن‌ها بتوانند از حجم بالای قدرتی که توسط محصول اپل ارائه می‌شود، حداکثر بهره را داشته باشند. به نظر من نرم‌افزار Premier Pro هنوز نمی‌تواند در زمان پخش و ویرایش ویدئو به‌خوبی از چند پردازنده‌ی گرافیکی بهره‌برداری کند.ما تصمیم داریم تا یک مک پرو جدید به‌عنوان جایگزینی برای مک پرو نسخه‌ی ۲۰۱۳ خود خریداری کنیم. من شخصا منتظر رونمایی جدید اپل بودم و استفاده از محصول جدید آن‌ها، من را شگفت‌زده می‌کند.
مک پرو ۲۰۱۹

کیث اسبیرال، عکاسی است که فعالیت‌های مدیریت IT و مشاوره‌ی پیشرفت شغلی هم ارائه می‌کند. او در مصاحبه با اپل اینسایدر از دلایل خرید مک پرو جدید و کاربردهای آن در کسب‌وکارش صحبت کرد. اسبیرال که در همه‌ی بخش‌های شرکت خود از کامپیوترهای مک استفاده می‌کند، آن‌ها را ابزارهایی مناسب برای هماهنگی و اجرای فعالیت‌های IT می‌داند. به‌علاوه از نظر اسبیرال، محصولات اپل همیشه قابلیت‌هایی بیش از نیازهای آن‌ها داشته‌اند. درنهایت اسبیرال استفاده از ماشینی فوق سریع را در کارهای روزمره‌ی خود جذاب می‌داند.

عکس‌بردای و فعالیت در حوزه‌ی محتوای تصویری، نیازهایی تکراری را در میان مصاحبه‌شوندگان اپل اینسایدر ایجاد می‌کند. درواقع آن‌ها اگر به‌صورت تخصصی هم در حوزه‌ی عکس و محتوای ویدئویی فعالیت نداشته باشند، نیازهایی در آن حوزه‌ها باعث می‌شود تا به خرید محصولات فوق‌حرفه‌ای علاقه‌مند شوند. 

همان‌طور که گفته شد، در میان مصاحبه‌شوندگان برخی از کارمندان وزارت دفاع آمریکا نیز حضور داشتند. از میان نیازهای آن‌ها برای خرید مک پرو جدید، پردازش زنده‌ی تصاویر و طبقه‌بندی و شناسایی محتوای صوتی در اولویت اول قرار داشت.

فاکتور مهمی به‌نام قیمت

با وجود اینکه اکثر مصاحبه‌شوندگان اپل اینسایدر در دسته‌بندی کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرند، قیمت مک پرو جدید برای آن‌ها هم اهمیت دارد. تقریبا همه‌ی کاربران و کارشناسان دنیای فناوری نیز انتقادهایی به قیمت بالای نمونه‌های حرفه‌ای‌تر مک پرو جدید داشته‌اند. به‌هرحال برخی از آن‌هایی که محصول کوپرتینویی‌ها را راهکاری برای نیازهای خود می‌دانند، از هزینه‌ی زیاد برای خرید آن دلسرد نمی‌شوند. به‌عنوان مثال یکی از عکاس‌های مصاحبه ادعا می‌کند که ۹ تا ۱۰ هزار دلار برای خرید کامپیوتر جدید هزینه خواهد کرد.

قیمت بالای مک پرو جدید هم مانع از خرید آن از سوی برخی کاربران نمی‌شود

گارنر از ادوبی می‌گوید قیمت همیشه و برای همه‌ی شرکت‌ها اهمیت دارد. او می‌خواهد نسخه‌ی پایین‌رده‌ی مک پرو با پایین‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی را خریداری کرده و از حافظه و رم جداگانه برای آن استفاده کند. گارنر اضافه کردن تدریجی قدرت پردازشی را گزینه‌ای مناسب می‌داند که منجر به بهترین بهره‌برداری از کامپیوتر حرفه‌ای اپل می‌شود. اسبیرال هم تصمیم دارد نسخه‌ی پایه‌ای را خریداری کرده و قابلیت‌ها را به‌مرور به آن اضافه کند.

برخی کاربران حرفه‌ای تصمیمی برای خرید سریع مک پرو جدید ندارند. آن‌ها علاوه‌بر قیمت، کارکرد مناسب مک پرو کنونی را به‌عنوان دلیل نخریدن محصول اپل بیان می‌کنند. جولز ریکبوش در صنعت توسعه‌ی محصولات پزشکی فعالیت می‌کند. او می‌گوید برای خرید محصول جدید باید ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار هزینه کند. درکنار این هزینه‌ها باید تجهیزات جانبی هم تکمیل شوند تا بالاترین کاربرد از مک پرو استخراج شود. به‌هرحال جولز نیز در اولین فرصت مک پرو جدید را به تجهیزات کاری خود اضافه می‌کند.

اپل مک پرو / mac pro apple

طول عمر

اکثر کاربرانی که قصد خرید مک پرو جدید را دارند، آن را به‌عنوان یک سرمایه‌ گذاری طولانی‌مدت در نظر می‌گیرند. به‌گفته‌ی اسبیرال، چنین ماشین‌هایی چندین سال عمر خواهند داشت و با قابلیت‌هایی همچون به‌روزرسانی نمایشگر، حافظه و بخش‌های دیگر، قطعا کاربردهایی عالی خواهند داشت که از یک دستگاه iMac یا مک مینی توانایی ارائه‌ی آن‌ها را نداشت. او عمر مفید دستگاه‌های مک پرو در کسب‌وکارش را ۶ تا هشت سال بیان می‌کند. پس از آن زمان نیز دستگاه‌ها برای کاربردهای متنوع‌تر استفاده می‌شوند و درنتیجه کارایی بسیار طولانی خواهند داشت.

گارنر درباره‌ی طول عمر مک پرو جدید می‌گوید:

محصولات این‌چنینی عموما پنج سال در کاربردهای اصلی و حیاتی کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس وظایفی در رده‌ها و اهمیت‌های پایین‌تر با آن‌ها انجام می‌شود که عمر ثانویه‌ای به‌مدت دو یا سه‌ سال را به‌همراه خواهند داشت.

برخی کاربران علاقه‌مند به خرید مک پرو، اکنون بیشتر از آی‌مک برای کارهای خود استفاده می‌کنند. آن‌ها عمر استفاده از آی‌مک را سه تا چهار سال بیان می‌کنند و انتظار دارند تا مک پرو جدید عمری بیشتر، حدود ۶ تا هفت یا حتی ۱۰ سال داشته باشد. به‌بیان‌دیگر، این کاربران طول عمری دوبرابر آی‌مک را از مک پرو انتظار دارند. به‌هرحال طول عمر بالا و همان قابلیت به‌روزرسانی، بسیاری از کاربران را به خرید مک پرو جدید ترغیب می‌کند. ریکبوش درباره‌ی تجربه‌های قبلی خود با مک پرو و به‌روزرسانی آن می‌گوید:

قابلیت ارتقاء و قدرت بالا اهمیت بالایی برای من دارد. من برای مدت زیادی یک مک پرو مدل ۲۰۰۸ داشتم. زمانی‌که تصمیم گرفتم آن را جایگزین کنم، همه‌ی درایوها پر بود و سه عدد کارت گرافیکی و حداکثر حافظه‌ی رم در دستگاهم قرار داشت. محصول جدید باید عمری بین پنج تا هفت سال داشته باشد تا از لحاظ مالی مقرون‌به‌صرفه شود. البته اگر راهکارهای بهتر برای به‌روزرسانی هم ارائه شوند، می‌توان انتظار طول عمر بیشتر هم داشت.

قابلیت ارتقاء

بررسی‌های قبلی اپل اینسایدر نشان می‌دهند که تعداد کمی از کاربران مک واقعا آن را توسعه می‌دهند و از سخت‌افزارهای جانبی برای بهینه‌سازی عملکرد استفاده می‌کنند. از طرفی در مصاحبه با کاربران حرفه‌ای این مقاله، مشخص شد که قابلیت توسعه برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد. درواقع توسعه‌ی آتی مک پرو برای آن‌ها حکم یک آینده‌نگری دارد.

اپل مک پرو / mac pro apple

خرید نسخه‌ی پایه و به‌روزرسانی در آینده، استراتژی اکثر کاربران مک پرو است

اپل در طراحی جدید مک پرو، امکان اضافه کردن تجهیزات جانبی را به کاربران می‌دهد. آن‌ها راحت‌تر از گذشته (بدون نیاز به تاندربولت و تجهیزات خارجی) می‌توانند تجهیزات جدید را در داخل یک کیس اضافه کنند. همین کاربرد جدید باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران حرفه‌ای به خرید مک پرو جدید علاقه نشان دهند. از میان قطعاتی که آن‌ها برای ارتقاء دستگاه خود استفاده می‌کنند نیز می‌توان به ذخیره‌سازهای NVMe و کنترلرهای RAID اشاره کرد.

در مقابل کاربرانی که ارتقاء را به‌عنوان گزینه‌ای اصلی در نظر می‌گیرند، برخی نیز برنامه‌ای برای این کار ندارند و یک مک پرو همه‌ی نیازهای آن‌ها را تا مدت‌ها رفع می‌کند. ریکبوش در میانه‌ی این باز قرار دارد. او می‌خواهد پس از خرید مک پرو، آن را به‌مرور ارتقاء دهد:

از نظر من، این ماشین به‌مرور رشد می‌کند. آیا امروز ما به یک ترابایت حافظه‌ی رم نیاز داریم؟ آیا بهتر نیست در آینده و با پیشرفت نیازها، ارتقاء را انجام دهیم؟ قطعا همین‌طور است. من تصمیم دارم تا در آینده از تجهیزات به‌روزرسانی به‌گونه‌ای استفاده کنم که نیازهای همان زمان را برآورده کنند.

کارمندان وزارت دفاع، اهمیت آن‌چنانی به ارتقاء مک پرو نمی‌دهند. برای آن‌ها قابلیت دسترسی و تعمیر و نگه‌داری دستگاه‌ها اهمیت بیشتری دارد. این دسته از کاربران ترجیح می‌دهند دسترسی به قطعات کامپیوتر و نگه‌داری از آن‌ها در شرایط نصب دشوار، راحت‌تر صورت بگیرد.

احساس اولیه

هیچ‌یک از مصاحبه‌شوندگان این مقاله در بررسی‌های اولیه‌ی مک پرو حضور نداشته‌اند. درنتیجه هیچ‌‌کدام نیز تجربه‌ی استفاده از آن را ندارد. البته همه‌ی آن‌ها مراسم و اخبار رونمایی از محصول جدید را به‌خوبی دنبال کرده‌اند و احساس اولیه‌ی مشترکی دارند. به‌عنوان مثال، ریکبوش می‌گوید از رونمایی محصول جدید هیجان‌زده شده، اما قیمت‌‌گذاری هم او را متعجب کرده است. از نظر او، مک پرو جدید در دیدگاه فنی محصولی عالی تلقی می‌شود و قابلیت ارتقاء نیز آن را بیش از همیشه جذاب می‌کند. البته برخی محدودیت‌ها در استفاده از تجهیزات به‌روزرسانی او را نیز مانند بسیاری کارشناسان نگران می‌کند.

اسبیرال که از رونمایی محصول جدید اپل شگفت‌زده شد، می‌گوید:

به نظر من، محصولی عالی معرفی شد. من هیچ‌گاه در دسته‌ی منتقدان مک پرو نبودم. تقریبا از همه‌ی مدل‌های مک پرو از 840AV استفاده کردم. من مک پرو مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ داشتم و برای خرید نسخه‌ی ۲۰۱۹ لحظه‌شماری می‌کنم. قدرت، گرافیک و قابلیت ارتقاء محصول جدید من را شگفت‌زده کرد.
مک پرو ۲۰۱۳

مک پرو قدیمی اپل

گارنر از کاربارن حرفه‌ای محسوب می‌شود که با وجود اطمینان از خرید محصول جدید اپل، اخبار تکمیلی آن را نیز دنبال می‌کند. او در اخبار به‌دنبال توضیحات بیشتر درباره‌ی به‌روزرسانی‌ها و قیمت تجهیزات جانبی می‌گردد تا بهترین انتخاب را برای ادوبی داشته باشد. به‌هرحال او می‌داند که برای کاربردهای حرفه‌ای قطعا نیاز به ارتقاء خواهد داشت:

مک پرو نسخه‌ی رک قطعا نیاز به مدیریت و دسترسی از راه دور دارد و امیدوار هستم اپل یا شرکتی دیگر، قطعه‌ی به‌روزرسانی مخصوص آن را ارائه کند. یکی از کاربردهای اصلی مک پرو در مجازی‌سازی برای توسعه‌ی نرم‌افزار خلاصه می‌شود. اپل قطعا باید بخش EULA‌ را به‌روز کند تا امکان انجام بیش از دو مجازی‌سازی را در یک سیستم فیزیکی در macOS به کاربر بدهد. با قدرت پردازشی بالای مک پرو، پیاده‌سازی بیش از ۲۰ مجازی‌سازی در macOS ارزش افزوده‌ی عالی به‌همراه خواهد داشت.

کارت Afterburner از تجهیزات جدیدی بود که اپل برای مک پرو جدید معرفی کرد. احتمالا بسیاری از کاربردهای این قطعه‌ی جدید هنوز مشخص نیستند. برخی کاربران انتظار دارند که افتربرنر برای به‌روزرسانی‌های آتی مفید واقع شود.

رویکرد اپل

همه‌ی افرادی که در این مصاحبه حضور داشتند، محصول جدید اپل را مناسب و متقاعد‌کننده دانستند. البته آن‌ها دسته‌ای از کاربران هستند که به قدرت پردازشی بیشتر و دستگاه‌های پیشرفته نیاز مبرم دارند. به‌هرحال آن‌ها سرمایه‌گذاری لازم پولی و فکری را برای خرید چنین محصول گرانی دارند. آن‌ها قبلا هم در اکوسیستم اپل حضور داشته‌اند و بیش از هر کس دیگر با تاریخچه‌ی خدمات کوپرتینویی‌ها آشنایی ملموس دارند. البته کارکرد اپل در نمونه‌های گذشته هم در حفظ علاقه‌مندی چنین کاربرانی بی‌تأثیر نبوده است. به‌بیان‌دیگر اگر محصولات قبلی بازدهی مناسبی نداشتند، همین کاربران حرفه‌ای هم در جایی دیگر به‌دنبال نیازهای خود می‌رفتند.

مک پرو ۲۰۱۹ afterburner

عکاس ناشناسی که در مصاحبه حضور داشت، می‌گوید از محصول اپل کارایی در حد محصولات قبلی را انتظار دارد. از نظر او، اگر اپل تاکنون چنین روندی نداشت، اکنون او باید برای خرید مایکروسافت سرفیس اقدام می‌کرد. ریکبوش هم از کاربران قدیمی محصولات اپل محسوب می‌شود و حتی چند نمونه هکینتاش (نصب سیستم‌عامل مک روی سخت‌افزار ساخت غیر از اپل) هم ساخته است.

ریکبوش درباره‌ی خرید محصول جدید می‌گوید:

مک پرو جدید قطعا کامپیوتری نیست که من بتوانم بسازم. بدون شک، برای خرید به‌صورت مستقیم به خود اپل مراجعه می‌کنم. این ماشین واقعا یک هیولا است. شاید برخی افراد از قیمت بالا و شرایط اپل ناراضی باشند، اما آن‌ها قطعا محصولی بی‌رقیب می‌سازند. مک پرو جدید نیز برخی قابلیت‌های ویژه دارد که با هیچ ماشینی قابل مقایسه نیست.یکی از قابلیت‌هایی که توجه من را جلب کرد، تعداد لاین‌های PCIها بود. چنین قابلیتی برای بسیاری از کاربردها حیاتی محسوب می‌شود و البته در مراسم رونمایی اشاره‌ی خاصی به آن نشد.

درنهایت صحبت‌های کاربران حرفه‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها تمایل زیادی به خرید محصول اپل دارند. ازطرفی مصاحبه‌ی مذکور توسط یکی از رسانه‌های علاقه‌مند به اپل (اپل اینسایدر) انجام شد و نمی‌توان نتایج آن را عمومی خواند. به‌هرحال هنوز بسیاری از مردم از قیمت بالا و شرایط اپل برای فروش مک پرو ۲۰۱۹ ناراضی هستند. درنهایت باید منتظر ارائه‌ی نهایی محصول و فروش جهانی آن باشیم تا نظرات کامل‌تر و بررسی‌های دقیق‌تری از غول پردازشی کوپرتینویی‌ها دریافت کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات