اتحاد هواوی با دیگر گوشی‌سازهای چینی برای آماده‌سازی سیستم‌عامل جایگزین اندروید

پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
هواوی که تحت فشار تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته است، تصمیم دارد با رونمایی از سیستم‌عاملی اختصاصی، وابستگی خود را به گوگل پایان دهد.
تبلیغات

براساس گزارش‌ها، هواوی به‌شدت مشغول آزمایش سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام HongMeng است. این غول صنعت مخابرات برای دستیابی به این هدف از تعدادی تولیدکننده‌ی چینی دیگر نیز کمک گرفته است و پیش‌بینی می‌شود سیستم‌عامل مذکور طی چند ماه آینده رونمایی شود.

گفته می‌شود شرکت‌های حوزه‌ی فناوری از جمله Tencent با کارمندان هواوی که مسئولیت توسعه‌ی رام مبتنی بر اندروید EMUI را دارند متحد شده‌اند تا هونگ‌منگ OS را آزمایش کنند. همچنین شیائومی، ویوو و اوپو نیز تیم‌هایی را جهت تست سیستم‌عامل یادشده اعزام کرده‌اند. براساس گزارش‌ مؤسسه‌ی Rosenblatt Security، تمامی اپلیکیشن‌های اندروید روی  این سیستم‌عامل قابل‌نصب هستند و هونگ‌منگ OS از امنیت بالایی برای حفاظت از داده‌های شخصی برخوردار است. همچنین، گفته می‌شود سیستم‌عامل موردبحث در سرعت اجرا ۶۰ درصد سریع‌تر از اندروید عمل می‌کند و روی گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ قابل‌اجرا است. در صورتی که این ادعاها صحت داشته باشند، می‌توان گفت قرار است پس از مدت‌ها رقیبی جدی برای اندروید ظهور پیدا کند.

هواوی پی ۳۰ پرو / Huawei P30 Pro

شنیده‌ها حاکی از آن است سیستم‌عامل چینی‌ها ۶۰ درصد سریع‌تر از اندروید عمل می‌کند؛ البته هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و احتمالا با یک بازی تبلیغاتی روبه‌رو هستیم؛ اما آن‌چه مسلم است هواوی از سال ۲۰۱۲ در حال توسعه‌ی این سیستم‌عامل بوده است و حالا با بالا گرفتن نزاع‌های تجاری بین چین و آمریکا و دستور اخیر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم هواوی، دولت چین در اقدامی مقابله‌ای قصد دارد با تمام قوا دربرابر تحریم‌های آمریکا بایستد و با متحد کردن شرکت‌های چینی و عرضه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی تهدیدهای مبنی بر منع استفاده از اندروید را بی‌اثر کند.

هرچند در نتیجه‌ی اتفاقات اخیر و محدودیت پشتیبانی گوگل از گوشی‌های هواوی، شرکت چینی کار توسعه‌ی هونگ‌منگ OS را سرعت بخشیده است؛ اما مشخص نیست که چینی‌ها دقیقا چه‌زمان از سیستم‌عامل اختصاصی خود رونمایی خواهند کرد. شائو یانگ، مدیر راهبردی هواوی در پاسخ به این پرسش که دقیقا چه‌زمان از سیستم‌عامل هونگ‌منگ رونمایی خواهد شد، وی اذعان داشته که «این یک راز است».

برخی تحلیل‌گران حوزه‌ی فناوری معتقدند که P40 و میت ۳۰ اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که هونگ‌منگ را اجرا می‌کنند؛ اما به گزارش gsmarena، هواوی دو روز پیش موفق شد یک میلیون گوشی هوشمند را با سیستم‌عامل اختصاصی خود عرضه کند؛ البته مشخص نیست که این گوشی‌ها واقعا نسخه‌های قابل‌عرضه به بازار بوده باشند.

اپلیکیشن های چینی

از سوی دیگر تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که قطع روابط گوگل و هواوی هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت به شرکت چینی آسیب بزند؛ اما در درازمدت باعث کاهش اجباری وابستگی هواوی به غول‌های فناوری نظیر گوگل خواهد شد و ممکن است معادلات بازار نرم‌افزاری که شرکت‌های آمریکایی در آن فرمان‌روایی می‌کنند را بر هم بزند.

در حال حاضر گوگل در حال مذاکره است تا به این بهانه که تحریم هواوی، امنیت ملی آمریکا را به مخاطره می‌اندازد، خود را از تحریم هواوی معاف کند؛ اما به‌گفته‌ی یک منبع آگاه شرکت‌ها و اپراتورهای چینی در حال همکاری تنگاتنگ با هواوی هستند تا هرچه سریع‌تر سیستم‌عامل هونگ‌منگ را آماده‌ی استفاده کنند. با این‌وجود شیائومی و Tencent از هرگونه اظهارنظری در مورد این اخبار خودداری کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات