ابتکار جالب جگوار لندرور در استفاده از گرم‌کن فرمان برای مسیریابی

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جگوار لندرور از یک فرمان جدید هوشمند رونمایی کرده است که با گرم و سرد شدن می‌تواند به راننده بگوید که چه زمانی باید تغییر مسیر داد.
تبلیغات

گرمکن فرمان این روزها یکی از آپشن‌های متداول در خودروهای لوکس است و به‌خصوص در مناطق سردسیر طرفداران زیادی دارد. اما گروه جگوار لندرور به‌عنوان یکی از پیشتازان صنعت خودرو تصمیم گرفته است تا این آپشن به ظاهر ساده را وارد مرحله‌ی جدید کرده و در خودروهای آینده‌ی خود از آن‌ها استفاده‌ی جالبی کند.

در این پروژه، جگوار لندرور با گروهی از دانشگاه گلاسکو نیز همکاری کرده است تا یک غربیلک فرمان هوشمند طراحی کنند. این غربیلک فرمان می‌تواند با گرم‌ و سرد شدن به راننده، زمان مناسب برای دور زدن یا تغییر لاین را اطلاع دهد.

به‌گفته‌ی این شرکت، المنت‌هایی در دو سمت غربیلک فرمان نصب شده‌اند که می‌توانند به‌سرعت گرم یا سرد شوند؛ به‌طوری‌که سمت چپ و راست فرمان می‌توانند ۶ درجه اختلاف دما داشته باشند. تا اینجای کار، این اعداد جالب به نظر می‌رسند ولی راننده نیز این امکان را دارد تا بسته به سلیقه‌ی خود میزان دمای غربیلک فرمان را تغییر دهد.

jaguar XFL

این فناوری از آنجایی برای جگوار لندرور جذابیت دارد که معتقد است می‌تواند از آن برای کاهش تصادف‌ها استفاده کند. از آنجایی که حواس‌پرتی راننده یکی از عوامل اصلی و مهم تصادف است و ۱۰ درصد تصادف‌های مرگبار در آمریکا نیز بر اثر حواس‌پرتی راننده اتفاق می‌افتند، جگوار لندرور امیدوار است تا با این غربیلک فرمان جدید بتواند احتمال وقوع حادثه را پایین‌تر بیاورد.

این غربیلک فرمان می‌تواند با تغییر دادن دمای خود، هشدارهای لازم را به راننده بدهد و این در حالی است که همانند سیستم‌های هشدار متداول، راننده دیگر نیازی ندارد چشم خود را از جاده بردارد و به هشدارهای تصویری در نمایشگر یا پشت آمپرها نگاه کند.

به‌گفته‌ی مهندس ارشد بخش الکترونیک گروه جگوار لندرور، ایمنی برای این خودروساز اولویت بسیار مهمی است و این شرکت در تلاش است با اتکا به فناوری‌های نوین، ایمنی محصولات خود را بالاتر ببرد. به همین دلیل است که جگوار لندرور روی خودروهای خودران آینده نیز کار می‌کند. سیستم فرمان دارای حسگرجدید نیز بخشی از همین باور جگوار لندرور است و هدف این خودروساز از توسعه‌ی چنین فناوری‌، کاهش احتمال چشم برداشتن راننده از جاده و پرت‌نشدن حواس او است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات