گوگل توسعه اپلیکیشن‌های اندروید روی کروم بوک را آسان‌تر می‌کند

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با تمام وجود تلاش می‌کند تا توسعه‌دهنده‌ها را به استفاده‌از کروم‌بوک تشویق کند. بهبود فضای توسعه‌ی اپلیکیشن، یکی از این تلاش‌ها است.
تبلیغات

گوگل در کنفرانس Google IO سال گذشته، خبر اضافه‌کردن پشتیبانی از لینوکس به سیستم‌عامل کروم را اعلام کرد؛ حرکتی که استفاده‌از کروم‌بوک را برای توسعه‌دهنده‌های وب و اپلیکیشن بسیار آسان‌تر می‌کند. پس از گذشت یک سال، شرکت ادعا می‌کند بیش‌از نیمی از کروم‌بوک‌ها از لینوکس استفاده می‌کنند و همه‌ی محصولات عرضه‌شده در سال جاری هم از لینوکس پشتیبانی خواهند کرد. به‌علاوه، آن‌ها به‌روزرسانی‌های متعددی را نیز در کنفرانس امسال معرفی کردند؛ به‌روزرسانی‌هایی که ساختن اپلیکیشن‌های اندرویدی در سیستم‌عامل کروم را آسان‌تر می‌کنند.

گوگل ابتدا نصب محیط توسعه‌ا‌ی Android Studio در کروم‌بوک را برای تازه‌کارها آسان‌تر می‌کند. پشتیبانی از لینوکس که سال گذشته اعلام شد، مسیر نصب را کمی بهبود می‌داد، اما هنوز راه زیادی در پیش بود. امروز گوگل ادعا می‌کند که نصب این محیط تنها با یک کلیک امکان‌پذیر خواهد بود. به‌علاوه، پشتیبانی از قابلیت USB امن نیز به وضعیت ارتباط گوشی‌ها و کروم‌بوک‌ها اضافه می‌شود. درنتیجه، توسعه‌‌دهنده‌ها می‌توانند بااستفاده‌از دستگاه‌های مجهزبه مرورگر کروم مخصوص خود، اپلیکیشن‌ها را بسازند، دیباگ کرده و به گوشی‌های هوشمند ارسال کنند.

علاوه‌بر قابلیت‌های بالا، اتحاد سیستم‌عامل کروم و لینوکس در برنامه‌ی مدیریت فایل هم توسعه می‌یابد. کاربران خواهند توانست بااستفاده‌از مرورگر فایل پیش‌فرض، فایل‌ها را بین گوگل درایو، حافظه‌ی ذخیره‌سازی کروم و لینوکس جابه‌جا کنند. قابلیت port forwarding هم در به‌روزرسانی جدید بهبود خواهد یافت؛ قابلیتی که به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد یک وب سرور لینوکسی را در همان حین دیباگ‌کردن برنامه‌ها اجرا کنند.

android

شاید تغییرات بالا آن‌چنان مهم و بزرگ به‌نظر نرسند، اما به‌هرحال کارکردن با Chrome OS را برای توسعه‌دهنده‌ها آسان‌تر می‌کنند. به‌علاوه شاید قابلیت‌های یادشده، توسعه‌دهنده‌های اندروید را مجاب کند تا صفحات نمایش بزرگ‌تر را نیز در برنامه‌های خود لحاظ کنند. کروم‌بوک چند سالی است که از اپلیکیشن‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند، اما تجربه‌ی جذابی به‌ارمغان نمی‌آورد. توسعه‌دهنده‌ها در زمان نوشتن آن اپلیکیشن‌ها، نمایشگرهای بزرگ را در ذهن ندارند. چنین مشکلی از سال‌ها پیش در تبلت‌های اندرویدی هم وجود داشته است، اما گوگل هنوز راهکار کاملی برای آن ندارد.

درحال‌حاضر، روند مناسبی در اکوسیستم کروم‌بوک‌ها دیده می‌شود. گوگل می‌گوید در سال گذشته تعداد کاربران سیستم‌عامل کروم که اپلیکیشن‌های اندرویدی اجرا کرده‌اند، ۲۵۰ درصد رشد داشته است. به‌علاوه، شرکت بااتکاءبه داده‌های NPD می‌گوید که ۲۱ درصد از لپ‌تاپ‌های فروخته‌شده در آمریکا، کروم‌بوک هستند. آمارها نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بازار مناسبی هستند که شاید توسعه‌دهنده‌ها را به ارائه‌ی اپلیکیشن‌هایی با قابلیت اجرا در این دستگاه‌ها مجاب کند.

باتوجه‌به اینکه Google IO بزرگ‌ترین مراسم غول موتور جست‌وجو برای توسعه‌دهنده‌ها محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که شرکت باجدیت به‌دنبال آسان‌کردن توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی در سیستم‌عامل کروم است. درنهایت امیدواریم توسعه‌دهنده‌ها هم از چنین حرکت‌هایی استقبال کنند و صفحات نمایش بزرگ‌تر را در زمان ساخت اپلیکیشن‌ها مدنظر قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات