سه نکته ضروری برای عکاسی از مناظر طبیعی

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر فکر می‌کنید عکس‌های مناظر طبیعی‌تان به‌اندازه‌ی عکس‌های پرتره جذاب و هنری نیستند، می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده آن‌ها را بهبود دهید.
تبلیغات

کریستین هوبرگ، یک عکاس فوق‌حرفه‌ای است که به‌صورت تمام‌وقت از مناظر تصویربرداری می‌کند. او به افراد علاقه‌مند به حرفه‌ی عکاسی کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز برای ثبت تصاویر زیبا و تأثیرگذار را در خود رشد دهند. وی با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت پتاپیکسل، به تشریح نقطه‌نظرات و قواعد مهمی که از نظر وی باید در زمان عکاسی از طبیعت رعایت کرد، پرداخته است. در ادامه‌ می‌توانید برگردان مقاله‌ی وی را از زبان خودش مطالعه کنید.

پیشنهاد همکاری در یک کارگاه آموزشی عکاسی واقع در شمال کشور نروژ برایم ارسال شده بود. عکاسانی که در زمینه‌ی منظره‌های طبیعی فعالیت می‌کردند، در آن کارگاه حضور داشتند و  از من خواستند تا بهترین پیشنهاداتم را برای آن‌ها ارائه دهم. تصمیم گرفتم به‌جای اینکه به موضوعات تکراری آموزش عکاسی همانند بیان نکاتی در مورد استانداردهای عکاسی مثل «تنظیم کردن خط افقی»، «استفاده از f/11» و «عکاسی در ساعات طلایی از شبانه‌روز» دامن بزنم، در مورد عناوین جذاب و منحصربه‌فرد دیگری صحبت کنم.

نکاتی که در این پست به آن‌ها اشاره می‌کنم، قرار نیست خیلی سریع روی هنر عکاسی شما تأثیر بگذارند؛ اما اگر بخواهید هنر خود را توسعه دهید و تحت عنوان یک هنرمند رشد کنید، نیاز است به این نکات آگاهی داشته باشید.

نکته‌ی اول: رموز فنی

برخلاف آنچه اکثر عکاسان آماتور ممکن است فکر کنند، هنگام عکاسی از مناظر طبیعی، «رموز فنی» نقش مهمی بازی نمی‌کنند. اینکه درمورد مبانی عکاسی اطلاعات کافی داشته باشید، امر مهمی به‌شمار می‌رود اما مهم‌تر از آن، گرفتن عکس است.

اینکه بخواهیم مبانی عکاسی را جزءبه‌جزء اجرا کنیم، نکته‌ی خیلی مهمی است؛ اما گاهی‌اوقات زمان لازم برای نصب دوربین روی سه‌پایه در دست نیست تا ارتفاع را تنظیم کنیم، تنظیمات ایده‌آل اعمال کنیم و برای گرفتن عکس از ریموت استفاده کنیم. شرایط آب‌وهوایی می‌تواند خیلی سریع تغییر کند و در مدت زمانی‌که ما در حال راه‌اندازی دوربین هستیم، ممکن است ابرها دوباره قله‌ها را بپوشانند یا باران بگیرد.

تصویر ترکیبی

این تصویر را ببینید؛ اغلب دوست دارم از این تصویر که از کابین‌های قرمز رنگ در جزایر لفنت گرفته‌ام، تحت عنوان یک مثال استفاده کنم. در آن منطقه بادهای بسیار شدید و برف‌های سنگینی وجود دارد و قطعا تصویربرداری بااستفاده‌از تجهیزات کامل همانند سه‌پایه و تنظیماتی نظیر دیافراگم f/11، دکمه‌ی ریموت شاتر و حساسیت ISO100 غیرممکن است.

در چنین شرایط آب‌وهوایی تصمیم گرفتم به کابین‌ها پشت کنم، خیلی سریع به‌طرف کابین‌ها بچرخم و عکس بگیرم، دوباره به کابین‌ها پشت کنم و تصویری که گرفته بودم را ببینم و برف‌های انباشته‌شده روی لنز دوربین را پاک کنم. این روند را تا زمانی تکرار کردم که همه‌ی جزئیات عکس مورد پسندم واقع شوند.

غیر از این نکته، ممکن است دلایل دیگری باعث شوند تا ما قادربه رعایت کامل نکات فنی نباشیم. شاید منظره‌ای که برای عکاسی انتخاب کرده‌اید، شیب‌دار باشد و امکان استفاده از سه‌‌پایه وجود نداشته باشد، شاید فضای خالی برای نصب سه‌پایه وجود نداشته باشد، شاید باد شدید باشد و البته در چنین شرایط امکان استفاده‌از  ISO100 و f/11 وجود نخواهد داشت؛ زیرا باعث تارشدن رنگ پیش‌زمینه می‌شود. قطعا دلایل بسیار بیشتری وجود دارد و هرچه باتجربه‌تر شوید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید. 

نکته‌ی دوم: درباره‌ی عکاسان دیگر بخوانید

مردم در مطالبی که درباره‌ی کار خود می‌نویسند، نظرات و عقایدشان را نیز بیان می‌کنند. پس بهتر است عکاسان دلخواه‌ خود را بشناسید و درباره‌ی آن‌ها بیشتر بدانید. مادامی‌که کار عکاس دیگری را می‌بینید، باید عکس‌های او را در ذهن خود تحلیل کنید. برای تحلیل نیاز است سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چرا دوست دارید عکاسی کنید؟
  • این تصویر مربوط‌به چیست؟
  • چگونه عکاس توانست ترکیب را بهینه‌سازی کند؟
  • چگونه آن‌ها را پردازش کرد؟

اگر پاسخ این سوالات را بدانید، مطمئنا زمان انتخاب منظره عکاسی و گرفتن عکس بسیار آگاهانه‌تر عمل می‌کنید. لازم نیست این سوالات را با هر عکسی که می‌بینید، از خود بپرسید؛ اما سعی کنید حداقل هفته‌ای یک‌بار از آن استفاده کنید و تصاویر مختلف را تحلیل کنید.

توجه: خیلی مهم است که زیادازحد کار خود را با دیگران مقایسه نکنید. باید کارهای دیگر عکاسان را مطالعه کنید و بیشتر برای یادگیری، آن‌ها را با کار خود مقایسه کنید.

نکته سوم: تمرکز روی ترکیب‌بندی

نکته سوم و نهایی که در عکاسی از مناظر طبیعی مهم و ضروری به شمار می‌رود، این است که اگر روی «ترکیب‌بندی» کار کنید قطعا قدرت عکاسی شما تغییر اساسی پیدا می‌کند. 

هرچقدر این جمله تکرار شود، باز هم کم است: «اگر می‌خواهید تصاویر خاص ایجاد کنید، باید ترکیب‌بندی خوبی داشته باشید.»

اکثر عکاسان مبتدی به اشتباه فکر می‌کنند که یک تصویر خوب با آب‌و‌هوا و منظره تعریف می‌شود؛ حقیقت چیزی جز این نیست. بله، منظره‌ی خیره‌کننده با نور زیبا، حتما یک تصویر جذاب می‌سازد، اما فقط یک عکس فوری زیبا و بدون ترکیب‌بندی است!

تصویر ترکیبی

وقتی صحبت از کار روی ترکیب به میان می‌آید، اجباری به استفاده‌از «قانون سوم» روی تمام تصاویر وجود ندارد. اینکه زمان استفاده از آن‌ها به‌درستی تشخیص داده شود، بسیار مهم‌تر است.

کار کردن روی ترکیب‌بندی بسیار بسیار زمان‌بر است اما حتما تأثیر قابل‌توجهی روی تصاویر شما خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات