ویندوز را فراموش کنید؛ مایکروسافت سیستم عامل مدرن را فراتر از تعاریف فعلی می‌داند

پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
به‌تازگی مایکروسافت درباره دیدگاه خود راجع‌به سیستم عاملی مدرن صحبت کرده ایت که تعاریفی فراتر از انتظارات امروزی‌ ارائه می‌کند؛ سیستم‌عاملی که گویا ویندوز نخواهد بود.
تبلیغات

حتماً تاکنون شایعاتِ مربوط‌به سیستم‌عامل جدید مایکروسافت را شنیده‌اید؛ سیستم‌عاملی که فارغ‌از نامش، گویی قصد تغییر استاندارد‌های کنونی دنیای سیستم‌عامل‌ها را دارد. 

در‌حالی‌که تا‌به‌اینجا، مایکروسافت به‌صورت‌رسمی وجود چنین سیستم‌عاملی را تأیید نکرده؛ اما به‌تازگی نیک پارکر، معاونِ امورِ مشتریان و فروش دستگاه‌های مایکروسافت، باحضور در رویداد کامپیوتکس که هم‌اکنون جریان دارد، گوشه‌چشمی از دیدگاه مایکروسافت درباره سیستم‌عاملی مدرن را برای عموم روشن ساخت. باوجود‌اینکه پارکر هیچ اشاره‌ای به نام این سیستم‌عامل نکرد؛ اما صراحتاً عنوان کرد که مایکروسافت قصد دارد با چنین محصولی، خود را برای نسل جدید دستگاه‌ها آماده سازد.

طبق تعریف غول نرم‌افزاری ساکنِ ردموند، این نسل از دستگاه‌ها قطعاً به «سیستم‌عاملی مدرن» نیاز دارند؛ سیستم‌عاملی که قابلیت‌های جدید نظیر به‌روزرسانی‌های یک‌پارچه را با‌خود به‌ارمغان بیاورد.

درطول سال‌های گذشته، به‌وضوح بهبود فرایند دریافت به‌روزرسانی‌ها را در ویندوز ۱۰ مشاهده کرده‌ایم؛ اما چیزی که مایکروسافت از «به‌روزرسانی‌های یک‌پارچه» تعریف می‌کند، با چیزی که هم‌اکنون در ویندوز می‌بینیم، فرسنگ‌ها فاصله دارد. ردموندی‌ها به‌روزرسانی‌ای را یک‌پارچه می‌دانند که به‌صورت نامحسوس در پس‌زمینه سیستم‌عامل انجام شود. ازنظر پدرِ دنیای ویندوز، چنین به‌روزرسانی مستلزم آن است تا هیچ‌گونه خلل و وقفه‌ای را در روند کاری کاربران ایجاد نکند و تجربه‌ای آنی و قابل‌اطمینان ارائه دهد.

اگر دقیق‌تر به‌ گفته‌‌ی بالا توجه کنیم، خواهیم دید که تعریف جدید مایکروسافت از سیستم‌عامل مدرن، به‌ چیزی که هم‌اکنون در سیستم‌عامل کروم مشاهده می‌کنیم، بی‌شباهت نیست.

نیک پارکر / مایکروسافت

مایکروسافت همچنین باور دارد که چنین سیستم‌عاملی به‌طور‌ پیش‌فرض، ایمن و عاری از هرگونه آسیب‌پذیری است؛ بدین‌مفهوم که سیستم‌عامل کاملاً در محیطی جداگانه قرار دارد و پردازش اطلاعات جدا از اپلیکیشن‌ها صورت می‌پذیرد. تعریف اشاره‌‌شده، بیش‌از‌اینکه به استاندارد‌های کنونی شباهت داشته باشد، به سیستم‌عاملی مبتنی‌بر فضای ابری اشاره دارد.

افزون‌بر موارد اشاره‌شده، ردموندی‌ها خواهان این هستند تا چنین سیستم‌عاملِ مدرنی از اتصالات 5G بهره ببرد و راه‌های ورودی بیشتری نظیر قلم نوری، صوت، لمس و حتی نگاه را شامل شود.

احتمالاً حائزاهمیت‌ترین بخش این سخنان، اشاره‌نکردن مایکروسافت به اسم ویندوز باشد؛ در تمام توضیحاتی که بالاتر خواندیم، غول دنیای فناوری برای توصیف این سیستم‌عامل مدرن هرگز از نام ویندوز استفاده نکرد.

پارکر می‌گوید:

چنین قابلیت‌های متبوعی، چشم‌انداز ما از یک سیستم‌عامل مدرن را پایه‌ریزی می‌کنند؛ سیستم‌عامل مدرنی که عناصر بنیادینی را برای تکامل و تحول در دنیای رایانه‌های شخصی تدارک می‌بیند و شرکا را توانمند می‌سازد تا تجارب انسان‌محورِ بیشتری را در آینده ارائه کنند.

البته چنین اشاراتی را می‌توان به ویندوز امروزی نیز نسبت داد؛ اما مایکروسافت درکنار تعاریف مورد‌بحث، از تجربه‌ای مبتنی‌بر فضای ابری سخن می‌گوید که با استفاده از توان رایانش ابری، تجربه کاربری افراد روی دستگاه‌هایشان را بهبود می‌بخشد.

با ژرف‌اندیشی در گفته‌های نیک پارکر، می‌توان گفت که سیستم‌عامل آتی مایکروسافت هرچه که باشد، روی محور‌های اصلی‌ چون به‌روزرسانی‌های یک‌پارچه، بهبود‌های امنیتی، پشتیبانی از 5G، پردازش مبتنی‌بر ابر، فرم فکتور جدید و هوش‌مصنوعی، توجه و تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.

مایکروسافت دیدگاه خود درباره سیستم‌عامل مدرن را در مطلب وبلاگی نیز منتشر کرده است. در بخشی‌ از این مطلب، مایکروسافت می‌گوید:

یک سیستم‌عامل مدرن از زمانی‌که دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، کارایی پایدار را ارائه می‌کند؛ آن‌هم بدون اینکه نیازی به نگرانی فرارسیدنِ زمان شارژ دستگاه وجود داشته باشد. برای تحقق این امر، قابلیت مبتنی‌بر ابر توان رایانشی فضای ابری را برای بهبود تجربه کاربری افراد دردسترس قرار می‌دهد.

درجریان کنفرانس بیلد امسال که اوایل ماه مه برگزار شد، همگی انتظار داشتند تا مایکروسافت درباره ویندوز لایت و دستگاه‌های دوال‌اسکرین (دو نمایشگری) صحبت کند. متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و به‌کلی اطلاعات ارائه‌شده درباره آینده ویندوز بسیار کمرنگ‌تر از انتظارات بودند. حتی به‌روزرسانی آتی ویندوز ۱۰ که با اسم رمز 19H2 شناخته می‌شود، در‌ محورِ صحبت‌ها جایی نداشت. این‌ در‌حالی‌است‌که ردموندی‌ها آزمایش نسخه جدیدی از ویندوز ۱۰ را آغاز کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ منتشر نخواهد شد؛ از‌این‌رو، اگرچه هنوز درباره به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۱۹ اطلاعاتی نداریم؛ اما انتظار نمی‌رود که قابلیت‌های بزرگی در این نسخه جای داده شوند.

روی‌آوردنِ مایکروسافت به موتور کرومیوم در مرورگر مایکروسافت اج نیز نکته حائزاهمیتی است که نباید از آن غافل شد. اگر سیستم‌عامل مدرن مایکروسافت که فعلاً با نام موهومی ویندوز لایت شناخته می‌شود، روی ویژگی‌های مبتنی‌بر فضای ابری تمرکز دارد؛ بنابراین باید انتظار پر‌رنگ‌بودنِ نقش مرورگر را در چنین سیستم‌عاملی داشت. در‌این‌صورت، مهاجرت به کرومیوم قطعاً تأثیرات شگرفی روی این سیستم‌عامل مدرن می‌گذارد.

با‌تمامی‌این‌اوصاف، فعلاً نباید انتظار درز اطلاعات بیشتری از این سیستم‌عامل داشته باشیم؛ زیرا مایکروسافت حداقل برای آینده نزدیک، قصد دارد فقط درباره به‌روزرسانی‌های آتی ویندوز ۱۰ صحبت کند، نه چیز دیگر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات