اسنپدراگون 8cx عملکرد بهتری نسبت‌به برخی پردازنده‌های Core i5 اینتل دارد

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
نتایج اولین بنچمارک‌های پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام حکایت از برتری نسبی آن به پردازنده‌های نسل هشتمی Core i5-82250U اینتل دارد.
تبلیغات

کوالکام اولین‌بار در اجلاس اختصاصی «فناوری اسنپدراگون» از پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx رونمایی کرد؛ پردازنده‌ای که از پایه برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و رقابت با پردازنده‌های Core i5 سری U اینتل در طراحی شده‌بود. پس از گذشت چندین ماه از معرفی این پردازنده، بالاخره در جریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ در تایپه برای اولین‌بار شاهد استفاده از اسنپدراگون 8cx در محصولات آماده برای ورود به بازار هستیم. «پروژه‌ی نامحدود»، دستگاه ویندوزی که لنوو و کوالکام برای ساخت آن با یکدیگر همکاری داشته‌اند، قرار است با استفاده از این پردازنده لقب «اولین لپ‌تاپ 5G جهان» را به‌خود اختصاص دهد.

اگرچه اسنپدراگون 8cx اولین تلاش کوالکام برای رقابت در بازار دستگاه‌های ویندوزی نیست؛ اما قطعا جدی‌ترین تلاش این شرکت تا به‌امروز در معرفی رقیبی برای پردازنده‌های اینتل محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، اگرچه پردازنده‌ی اسنپدراگون 850 که در لپ‌تاپ یوگا C630 لنوو استفاده شده‌است توانایی اجرای نرم و روان نرم‌افزارهای آفیس و نتفلیکس را داشت، اما در بسیاری از کاربردها همچنان نمی‌توانست جایگزینی برای پردازنده‌های سری U اینتل باشد.

پلتفرم پردازشی اسنپدراگون 8cx کوالکام / qualcomm snapdragon 8cx platform

اسنپدراگون 8cx جدی‌ترین تلاش کوالکام تابه‌امروز برای رقابت با اینتل در بازار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

کوالکام پس از معرفی اولیه‌ی لپ‌تاپ لنوو در رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹، اکنون نتایج بنچمارک‌های این دستگاه را درمقایسه با یک لپ‌تاپ ویندوزی مشابه مجهز به پردازنده‌ی نسل هشتمی (Kaby Lake-R) اینتل منتشر کرده‌است. علاوه‌بر نشان دادن نتایج بنچمارک‌های PCMark 10 به رسانه‌ها، کوالکام به بازدیدکنندگان از غرفه‌ی این شرکت در کامپیوتکس اجازه داده‌است تا خودشان با اجرای نرم‌افزارهای بنچمارک روی دستگاه‌های به‌نمایش‌گذاشته‌شده، از صحت نتایج مطمئن شوند.

درحال‌حاضر، به‌نظر می‌رسد سرعت کلاک 8cx هنوز نهایی نشده باشد؛ هرچند دستگاه مرجع کوالکام در کامپیوتکس از این پردازنده در فرکانس کاری ۲/۷۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند و مسئولان کوالکام می‌گویند این فرکانس در نسخه‌ی نهایی تا ۲/۸۵ گیگاهرتز افزایش پیدا خواهد کرد.

اولین نتایج بنچمارک‌ها

آزمایش‌های انجام‌شده با استفاده از PCMark 10 و اجرای نرم‌افزارهای اکسل، ورد، پاورپوینت، اج و نسخه‌ی مخصوص ARM نرم‌افزار 3DMark Night Raid صورت گرفته‌اند. در تمامی آزمایش‌ها از سخت‌افزار مرجع برای اسنپدراگون 8cx مجهز به ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe، باتری ۴۹ وات‌ساعتی، نمایشگر FHD و ویندوز 10 مایکروسافت با به‌روزرسانی مه ۲۰۱۹ استفاده شده‌است. دستگاه رقیب (که باتوجه به برخی اسلایدها احتمالا لپ‌تاپ Dell XPS 13 است) از پردازنده‌ی نسل هشتمی اینتل i5-8250U، حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی NVMe، باتری ۴۹ وات‌ساعتی، نمایشگر 2K و ویندوز 10 به‌روزرسانی اکتبر ۲۰۱۸ استفاده می‌کرده‌است.

نتایج بنچمارک پردازنده اسنپدراگون 8cx کوالکام

در بنچمارک نرم‌افزارهای آفیس، پردازنده‌ی کوالکام 8cx با تفاوتی اندک از پردازنده‌ی Core i5 اینتل عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد؛ هرچند تمام تست‌ها به‌نفع این پردازنده تمام نشده اما نکته‌ی جالب این است که امتیازهای اعلام‌شده توسط کوالکام در بنچمارک‌های رسمی این شرکت بسیار محافظه‌کارانه اعلام شده بودند و تقریبا تمام نتایج به‌دست‌آمده توسط منابع مستقل از این اعداد بالاتر هستند. به‌گفته‌ی خبرنگار وب‌سایت Tom’s Hardware نتایج بنچمارک‌های نمایندگان رسانه‌ها در کامپیوتکس حتی موجب تعجب برخی مسئولان کوالکام حاضر در غرفه‌ی شرکت شده‌است.

عملکرد گرافیکی

بنابه اعلام مسئولان کوالکام در کامپیوتکس ۲۰۱۹ به وب‌سایت PC World، پردازنده‌ی Kryo 495 به‌کاررفته در اسنپدراگون 8cx، حداقل ۲/۵ برابر عملکرد گرافیکی بهتری نسبت‌به نسخه‌ای از Kryo که در اسنپدراگون 850 استفاده شده بود، دارد. باتوجه‌به نتایج بنچمارک‌های Galaxy Book 2، اعداد ادعایی کوالکام به‌معنای آن است که اسنپدراگون 8cx روی کاغذ عملکرد گرافیکی بهتری از پردازنده‌ی Core i7-8550U اینتل خواهد داشت.

عملکرد گرافیکی آدرنو اسنپدراگون کوالکام

اسنپدراگون 8cx روی کاغذ عملکرد گرافیکی بهتری از پردازنده Core i7-8550U اینتل خواهد داشت

عملکرد گرافیکی پردازنده با استفاده از 3DMark Night Raid (که از پایه برای پردازنده‌های مبتنی بر ARM نوشته شده) مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. آزمایش‌ها دقیقا روی همان دو دستگاه مرجعی که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، صورت گرفته‌اند و باتوجه‌به نتایج، پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 680 عملکرد بهتری از گرافیک مجتمع موجود در پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i5 اینتل از خود به‌نمایش گذاشته‌است.

به‌جز انجام بنچمارک، کوالکام چند آزمایش و دموی جالب دیگر را نیز برای رسانه‌های حاضر در کامپیوتکس ترتیب دیده بود. ازجمله اجرای نسخه‌هایی خاص از نرم‌افزارهای کروم، نسخه‌ی جدید مرورگر اج مایکروسافت (که بر مبنای کرومیوم ساخته شده‌است) و فایرفاکس که همگی برای اجرای بومی روی پردازنده‌های ARM بازنویسی شده‌بودند. به‌گفته‌ی یکی از مسئولان کوالکام حاضر در کامپیوتکس، نسخه‌ی خاص فایرفاکس از قابلیت مالتی‌تردینگ در پردازنده‌های ARM بهره می‌گرفته است.

نتایج بنچمارک پردازنده اسنپدراگون 8cx کوالکام

کوالکام همچنین توانسته بود سه نمایشگر را به‌صورت هم‌زمان به دستگاه ویندوزی مجهز به اسنپدراگون 8cx متصل کند؛ دو نمایشگر 4K به‌همراه نمایشگر FHD خود دستگاه. لپ‌تاپ لنوو درحالی به‌صورت هم‌زمان سه نمایشگر مجزا را پشتیبانی می‌کرده است که نرم‌افزارهای فوتوشاپ، پاورپوینت، ورد، اکسل، پخش‌کننده‌ی ویدیویی و مرورگر اج در پس‌زمینه درحال اجرا بوده‌اند.

عمر باتری

ازآنجایی که اندازه‌گیری عمر باتری زمان‌بر است، نمایندگان رسانه‌ها امکان انجام مستقل این آزمایش در غرفه‌ی کوالکام را نداشته‌اند و فعلا باید به اعداد ارائه‌شده توسط کوالکام بسنده کنیم. همان‌طور که انتظار می‌رود، پردازنده‌های کم‌مصرف مبتنی بر معماری ARM اسنپدراگون در این زمینه با اختلاف عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های x86 اینتل از خود نشان می‌دهند؛ هرچند نباید این نکته را نیز فراموش کرد که دستگاه مرجع کوالکام مجهز به نمایشگر Full HD بوده و دستگاه اینتلی از نمایشگری با رزولوشن 2K استفاده می‌کرده است.

نتایج بنچمارک پردازنده اسنپدراگون 8cx کوالکام

براساس این نتایج، کامپیوتر مجهز به پردازنده‌ی کوالکام در حالت بی‌کار (idle) تنها نیم‌ساعت کمتر از یک روز کامل کاری روشن می‌ماند و در سایر شرایط کاری نیز از مشابه اینتلی خود چندین ساعت بیشتر دوام می‌آورد.

جمع‌بندی

باتوجه به این نتایج مشخص است که پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام در بسیاری از کاربردها از پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i5 اینتل بهتر عمل می‌کند و در سایر مواقع رقیبی جدی برای آن محسوب می‌شود؛ هرچند نباید از یاد برد که تمامی این آزمایش‌ها در شرایط از پیش آماده‌شده و تحت نظر کوالکام انجام شده‌اند و خبری از دستگاه ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌ی اینتل در غرفه‌ی کوالکام نبوده‌است.

لپ تاپ 5g لنوو کوالکام

رقابت اینتل و کوالکام در ساخت پردازنده‌های کم‌مصرف، درنهایت به‌نفع لپ‌تاپ‌های ویندوزی تمام خواهد شد

با تمام این اوصاف، نتایج همچنان امیدوارکننده است. باتوجه به اینکه «پروژه‌ی نامحدود»، اولین لپ‌تاپ 5G جهان که کوالکام و لنوو دو روز پیش در کامپیوتکس از آن رونمایی کردند به این پردازنده‌ی جدید مجهز است و انتظار می‌رود کمتر از یک سال دیگر به بازار عرضه‌شود، می‌توان انتظار رقابتی داغ بین دستگاه‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های کوالکام و پردازنده‌های جدید ۱۰ نانومتری نسل دهمی اینتل را در سال‌های آینده داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات