هواوی فدکس را متهم به تغییر مقصد بسته‌های پستی کرد

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
مطالعه 5 دقیقه
هواوی در ادامه‌ی چالش‌های خود با آمریکایی‌ها، این بار پیش‌قدم شد و شرکت پستی فدکس را متهم به تغییر مسیر بسته‌های پستی کرد.
تبلیغات

هواوی قصد دارد یک بازنگری در ارتباط خود با شرکت پست آمریکایی فدکس داشته باشد. چینی‌ها ادعا می‌کنند فدکس دو بسته‌ی پستی به مقصد هواوی در آسیا را عمدا به آمریکا منتقل کرده است. به‌علاوه هواوی می‌کند آمریکایی‌ها قصد تغییر مسیر دو بسته‌ی دیگر را هم داشته‌اند.

هواوی در مصاحبه با رویترز ادعا کرد که دو بسته‌ی پستی از مبدأ ژاپن به دفتر این شرکت در چین ارسال شدند که شرکت فدکس آن‌ها را به آمریکا انتقال داده است. به‌علاوه آن‌ها می‌گویند دو بسته‌ی دیگر هم از ویتنام به دفتر هواوی ارسال شده‌اند که فدکس قصد داشت آن‌ها را به مقاصد دیگر در آسیا منتقل کند. چینی‌ها برای ادعاهای خود تصاویری از گزارش‌های ردگیری شرکت فدکس ارائه کرده‌اند.

خبرنگار رویترز که تصویر گزارش‌های ردگیری را مشاهده کرده بود، نمی‌تواند صحت و اصل بودن آن‌ها را تأیید کند. همین گزارش‌ها به نماینده‌ی فدکس هم ارائه شد که از هر اظهارنظری خودداری کرد. شرکت آمریکایی ادعا می‌کند که به‌خاطر حفظ اطلاعات شخصی مشتریان، اجازه‌ی اظهارنظر درباره‌ی رسید‌های ردگیری مرسوله را ندارد. به‌علاوه هواوی می‌گوید که چهار بسته‌ی مذکور تنها حاوی اسناد و نه قطعات و محصولات فناوری بوده‌اند. البته باز هم خبرنگاران نمی‌توانند این ادعا را تأیید یا رد کنند.

مدیران هواوی نگفتند که چرا تصور می‌کنند مسیر بسته‌ها تغییر کرده است. به‌علاوه خبرنگاران هم نمی‌توانند ارتباطی بین ادعاهای کنونی و مشکلات پیش‌آمده بین دولت آمریکا و شرکت چینی پیدا کنند. آمریکایی‌ها از چندی پیش فشارهای خود را بر هواوی افزایش دادند و هرگونه خرید و فروش از سمت شرکت‌های آمریکایی را با آن‌ها ممنوع اعلام کردند.

FedEx

جو کلی، یکی از سخنگوهای هواوی در مصاحبه با رویترز گفت:

رخداد اخیر باعث شد تا اعتماد ما به شرکت فدکس خدشه‌دار شود. اسناد مهم تجاری در این بسته‌ها وجود داشت که توسط فدکس به مقصد نرسید. در عوض بسته‌ها یا به درخواست مقامات دیگر یا تصمیم خود شرکت فدکس، به آمریکا منتقل شدند. ما اکنون در نتیجه‌ی اتفاقات رخ‌داده باید سیاست‌های لجستیکی خود  و پیش‌نیازهای قانونی تحویل اسناد مهم را بررسی کنیم.

در ادامه‌ی مشکلات ایجادشده، هواوی تأیید کرد که بسته از مبدأ ویتنام درنهایت به مقصد رسید و بسته‌ی دیگر نیز در مسیر قرار دارد. ازطرفی ماری دوناهو، سخنگوی فدکس می‌گوید که تغییر مسیر بسته‌ها یک اشتباه در فرایند تحویل بوده و هیچ سازمان یا دولتی از آن‌ها درخواست تغییر مقصد بسته‌ها را نداشته است.

فدکس در بیانیه‌ای به ادعای هواوی این‌گونه پاسخ داد:

چنین مشکلی بسیار کوچک و محدود به چند بسته بوده است. ما اطلاعات کاملی از بسته‌های دچار مشکل در این مورد داریم و با مشتریان خود همکاری می‌کنیم تا بسته‌ها به مالک اصلی بازگردانده شوند.

رویترز برای بررسی دقیق‌تر مسئله، با وزارت بازرگانی آمریکا تماس گرفت تا احتمال دست داشتن دولت در تغییر مسیر بسته‌ها را بررسی کند. آن‌ها احتمال می‌دهند که تصمیم جدید دولت ترامپ مبنی بر ممنوعیت خرید تجهیزات آمریکایی توسط هواوی، می‌تواند دلیلی برای این حرکت فدکس باشد. به‌هرحال درنهایت وزارت بازرگانی هیچ اظهارنظری درباره‌ی مشکل پیش‌آمده نداشت.

هواوی

شکایت رسمی

دولت ایالات متحده اعتقاد دارد هواوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جهان در مسیر تولید فناوری ارتباطی نسل بعد یعنی 5G قرار دارد. آن‌ها می‌گویند قرارگیری هواوی در این مسیر شاید بحران‌هایی جدی را برای دولت‌ها دیگر پدید بیاورد، چون هواوی ارتباط نزدیکی با دولت چین دارد. درمقابل، هواوی همیشه ارتباط با دولت، ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی چین را تکذیب کرده است. به‌هرحال این کشمکش‌ها موجب بالا گرفتن درگیری‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان شد.

فدکس می‌گوید تغییر مسیر بسته‌ها یک اشتباه عملیاتی نادر بوده است

تصاویر ردگیری مرسوله که از سوی هواوی برای رویترز ارسال شد، نشان می‌دهد که بسته‌های ارسال‌شده در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مه از توکیو به مقصد هواوی در چین ارسال شدند. بسته‌های مذکور درنهایت در تاریخ ۲۳ مه به ممفیس تنسی و مرکز مدیریت شرکت آمریکایی رفتند. گزارش‌ها نشان می‌‌دهد بسته‌های از مبدأ هانوی در تاریخ ۱۷ مه نیز که برای دفاتر هواوی در هنگ‌کنگ و سنگاپور ارسال شده بودند، در دفاتر محلی این مقاصد متوقف شدند. دلیل توقف نیز در اسناد، «استثنا در تحویل بسته» بیان شده است.

با نگاهی به توضیحات وب‌سایت فدکس به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت «استثنا» در موقعیت‌هایی خاص برای بسته‌های پستی ایجاد می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی، رخدادی پیش‌بینی‌نشده مانع از تحویل بسته می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توان تعطیلی، مراسم خاص یا عدم حضور شخص تحویل‌گیرنده را بیان کرد. به‌هرحال فدکس جزئیاتی از شرایط استثنا بسته‌های هواوی اعلام نکرد.

هواوی ادعا می‌کند پس از عدم تحویل بسته‌ها در هنگ‌کنگ و سنگاپور، با بخش خدمات مشتریان فدکس تماس گرفته است. مسئول خدمات مشتریان، این پاسخ را به نماینده‌ی هواوی داده بود:

دفتر FDX SG پیامی از FDX US دریافت کرد تا بسته‌ها را نگه‌داری کرده و به آمریکا بازگرداند. البته بسته اکنون در دفتر فدکس قرار دارد و فرایندهای بازگشت به مبدأ را طی می‌کند.
هواوی

هواوی می‌گوید هر دو بسته‌ی ارسال از ویتنام توسط کارگزار پستی شرکت ارسال شده و حاوی اسناد مهمی بوده‌اند. آن‌ها می‌گویند دفتر ارسال‌کننده‌ی بسته‌ها ارسال آن‌ها به آمریکا را نپذیرفته و درخواست برگشت آن‌ها را داده است. درنهایت همه‌ی این اظهارنظرها در حد ادعا هستند و خبرنگاران نتوانستند هیچ‌یک از آن‌ها را تأیید یا رد کنند. بسته‌های ارسال‌شده از ژاپن نیز طبق صحبت‌های هواوی پس از تأیید مراحل ردگیری بسته‌ها در فدکس به آمریکا ارسال شدند.

هواوی درنهایت شکایتی رسمی را به اداره‌ی پست چین ارائه کرد تا چالش پیس‌آمده را بررسی کنند. البته دفتر مرکزی پست چین هیچ اظهارنظری پیرامون شکایت و مسائل مرتبط با آن نداشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات