راهنمای جامع وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارهای کوچک

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
در بازارهای آنلاین امروزی، وبلاگ‌نویسی یک تخصص جدی با گستره‌ی وسیعی از مهارت‌های موردنیاز است و تأثیرات غیرقابل‌انکاری بر موفقیت برند دارد.
تبلیغات

احتمالاً شنیده‌اید که وبلاگ‌نویسی، نقش مهمی در موفقیت بازاریابی شرکت‌ها بازی می‌کند. در بازاریابی محتوا، اصولاً همه‌چیز پیرامون ارائه‌ی بهترین محتوای ارزش‌آفرین صورت می‌گیرد. محتوای خوب، قابلیت دیده شدن برند شما را افزایش می‌دهد، شهرت کسب‌وکار را تقویت و ترافیک بیشتری را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند. درنهایت نیز بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتریان واقعی محصولات و خدمات شما تبدیل خواهد کرد.

بدون یک وبلاگ کارآمد، سئوی موفقی نخواهید داشت. به‌علاوه، چه چیزی را می‌خواهید در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید؟ شما نمی‌توانید بین مخاطبان و مشتریان بالقوه نفوذ کنید و صفحات کمتری در اختیار دارید تا از مزایای «فراخوان برای اقدام» استفاده کنید. باوجوداین، بسیاری از بازاریاب‌ها، از وبلاگ‌نویسی طفره می‌روند و این امر، دلیل مشخصی دارد: وبلاگ‌نویسی کار ساده‌ای نیست. اگر شما در زمره‌ی افرادی نباشید که اصولاً از نوشتن لذت می‌برند، حالا باید به‌دنبال کلمات بگردید و آن‌ها را با یک ریسمان محکم، به جملاتی جذاب تبدیل کنید. شاید حتی از خودتان بپرسید: «باید از کجا شروع کنم؟»

Small Business Guide to Blogging

چگونه برای کسب‌وکار خود یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

مقالات و ویدیوهای آموزشی زیادی هستند که وعده می‌دهند فقط در مدت ۱۰ دقیقه، وبلاگ‌نویسی را به شما یاد می‌دهند. شاید این مطالب حاوی دستورالعمل‌های درستی باشند، اما دلالت‌های آن‌ها گمراه‌کننده است. واقعیت این است که صرفاً انتخاب و تنظیم کردن یک پلتفرم، شما را در مسیر موفقیت وبلاگ‌نویسی قرار نمی‌دهد. نام‌نویسی در یک پلتفرم به این معنا نیست که ما از آن استفاده می‌کنیم، یا روش‌های استفاده‌ی صحیح آن را می‌دانیم.

زمانی‌که می‌خواهید برای کسب‌وکار خود یک وبلاگ راه‌اندازی کنید، باید کار را با سه دارایی اصلی شروع کنید:

  • پلتفرم
  • ایده‌های محتوا
  • فرایند تولید یا نوشتن

پایه‌ی هر یک از این موارد را می‌توانید در چند روز توسعه دهید. اما باید بدانید که وبلاگ هم یکی از کالاهای کسب‌وکار شما است و برای رشد و ثبات بلندمدت، به زمان بیشتری نیاز دارد. در ادامه، باهم فرایند ساده‌ی وبلاگ‌نویسی را مرور می‌کنیم:

۱- توسعه و طراحی: در مرحله‌ی اول، باید یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی را انتخاب کنید که با وب‌سایت شرکت شما سازگار شود. صرف‌نظر از اینکه کدام ارائه‌دهنده‌ی خدمات وبلاگ‌نویسی را انتخاب می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید وبلاگ، در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت شرکت نمایش داده شود یا در یک برگه‌ی جدید باز شود. به‌عنوان‌مثال، وردپرس تمام پست‌های وبلاگ را به‌طور پیش‌فرض در صفحه‌ی اول نمایش می‌دهد. اگر عملیات وب‌سایت شرکت شما متفاوت است، باید صفحه‌ی دیگری به وب‌سایت اضافه و وبلاگ را به صفحه‌ی جدید منتقل کنید. نکته‌ی دوم، اگر وب‌سایت شرکت شما مبتنی بر پلتفرم وبلاگ عمل نمی‌کند، باید با یک توسعه‌دهنده‌ی وب مشورت کنید، زیرا در این حالت، اضافه کردن وبلاگ به مهارت‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد.

در مرحله‌ی دوم باید یک تم مناسب برای وبلاگ طراحی کنید. تم وبلاگ باید ساده باشد تا ذهن مخاطب را خسته نکند و همچنین با احساس کلی برند شما نیز هماهنگ باشد. به‌عنوان‌مثال اگر یک مکانیک هستید، تم گل و منظره، ارتباطی با محصولات شما ندارد. به یاد داشته باشید که امکان تغییر تم وبلاگ وجود دارد، اما اگر توسعه‌دهنده عملیات زیادی روی وب‌سایت شما انجام داده باشد، تغییر تم ممکن است عملکرد وبلاگ را به هم بریزد. شما می‌توانید در وب‌سایت‌های StudioPress، Elegant Themes، WooThemes وDIYthemes، مجموعه‌ای از تم‌ها را مرور کنید. هرچند تم وبلاگ یکی از جنبه‌های مهم بصری است، اما نباید فرایند آماده‌سازی وبلاگ را به مدت زیادی در این مرحله معلق نگه‌دارید.

about us page
  • لوگو: لوگوی وبلاگ می‌تواند نام یا آرم کسب‌وکار شما باشد، یا طرحی که به مخاطبان یادآوری کند چه کسی این محتوا را تولید می‌کند. نکته‌ای که در طراحی لوگو اهمیت دارد، این است که تا چه حد می‌خواهید وبلاگ را در رابطه با برند اصلی، برندسازی کنید.
  • صفحه‌ی «درباره‌ی ما»: احتمالاً در وب‌سایت شرکت، بخشی با عنوان «درباره‌ی» تدارک دیده‌اید که کسب‌وکار و تیم شما را توصیف می‌کند. در وبلاگ نیز صفحه‌ی «درباره‌ی ما»، بسط یافته‌ی همان توصیفات کوتاه است. هنگامی‌که می‌خواهید متن این صفحه را آماده کنید، فرض کنید بیانیه‌ی مأموریت وبلاگ را باهدف حمایت از اهداف شرکت می‌نویسید.

رشد وبلاگ و جذب مخاطبان ارزشمند، مستلزم گذشت زمان است و به استراتژی‌های بلندمدت نیاز دارد

CMS -۲: شما باید بداند که محتوای نوشته‌شده را چگونه در وبلاگ منتشر کنید. اغلب ارائه‌دهندگان خدمات وبلاگ، از یک CMS یا سیستم مدیریت محتوای بصری برخوردار هستند که تا حدودی (اما نه کاملاً) با میکروسافت ورد نیز هماهنگ است. زمانی‌که می‌خواهید پستی را منتشر کنید، باید به داشبورد وبلاگ بروید و گزینه‌ی «جدید» را انتخاب کنید. ابتدا عنوان پست را انتخاب کرده و سپس بدنه‌ی متنی محتوا خود را از صفحه‌ی ورد کپی و در وبلاگ پیست کنید. گاهی اوقات قالب‌بندی ورد (مثل شماره‌گذاری و Bulletها) در وردپرس ترجمه نمی‌شود. بهتر است فرمت متن را کاملاً در وبلاگ انجام دهید تا مجبور به تکرار عملیات نشوید و زمان را از دست ندهید. وبلاگ‌ها نیز حاوی توابع مشابهی هستند و قالب‌بندی مطلوب شما را فراهم می‌کنند.

CMS

۳- همفکری: ازنقطه‌نظر تولید، وبلاگ نویسی کار کوچکی نیست. اما گاهی اوقات، درک دلایل و ضرورت وبلاگ‌نویسی برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک دشوار است. خصوصاً افرادی که ذهن خود را روی فروش متمرکز کرده‌اند، متوجه نمی‌شوند که چرا باید زمان خود را به‌جای محصول، روی به‌اشتراک‌گذاشتن تخصص خود متمرکز کنند. درک موضوعات وبلاگ به شما کمک می‌کند ایده‌هایی را بیابید که مخاطبان واقعاً به خواندن آن‌ها علاقه‌مند هستند. به‌عنوان‌مثال، سه راه زیر به شما کمک می‌کنند که ایده‌های بهتری برای پست‌های وبلاگ ارائه دهید:  

  • ایمیل‌ها و تماس‌های خدمات مشتری: به مواردی فکر کنید که مشتریان فقط به کمک نیاز دارند. مشکل آن‌ها چیست؟ آیا می‌توانید بدون ارجاع مشتریان به نمایندگی فروش یا خود شرکت، آن‌ها را راهنمایی کنید؟ برای پی بردن به مهم‌ترین روندها می‌توانید ایمیل‌ها و تماس‌های صوتی مشتریان را دوباره مرور کنید.
  • تاریخچه‌ی شرکت را بررسی کنید. به زمانی فکر کنید که شرکت شما یک کسب‌وکار تازه تأسیس بود، یا هنوز برندسازی را آغاز نکرده بودید. در آن برهه به‌دنبال کسب چه دستاوردهایی بودید؟ سعی کنید تمام دردها، وعده‌ها و ترس‌هایی را که یادآور آن دوره است، بنویسید.
  • محتوای رقبا را بررسی کنید: هیچ‌کس از شما انتظار ندارد که اطلاعات جدید برند خود را در پست‌های وبلاگ به دنیا اعلام کنید. بنابراین مشکلی نیست که محتوای تولیدشده توسط کسب‌وکارهای رقیب را بررسی کنید و روی ایده‌های مشابهی متمرکز شوید.

چگونه یک پست وبلاگ بنویسید؟

۱- مخاطبان خود را درک کنید

قبل از اینکه نوشتن اولین پست وبلاگ را شروع کنید، باید درک روشنی از مخاطبان هدف به دست آوردید. آن‌ها دوست دارند در مورد چه مطالبی مطالعه کنند؟ چه چیزهایی آن‌ها را به هیجان می‌آورد؟ در این مرحله بهتر است پرسونای مخاطب را طراحی کنید. زمانی‌که می‌خواهید عنوان پست را انتخاب کنید، مواردی که از شخصیت مخاطبان می‌دانید و همچنین علایق آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

۲- موضوع اولین پست وبلاگ را انتخاب کنید

موضوع اولین پست وبلاگ، می‌تواند درباره‌ی یک سوژه‌ی کاملاً عمومی باشد. به‌عنوان‌مثال اگر خدمات لوله‌کشی را ارائه می‌کنید، چکه کردن لوله‌ها و شیر آب، در حرفه‌ی شما یک موضوع عمومی تلقی می‌شود. سپس همان‌طور که تحقیقات مرتبط را انجام می‌دهید، در مورد راه‌های تعمیر شیر آب، بسته به علل چکه کردن بحث کنید. شاید تصمیم بگیرید که اولین پست وبلاگ را به یک موضوع آموزشی اختصاص دهید یا موضوع چکه کردن لوله‌ها را در قالب یک داستان بیان کنید.

۳- یک عنوان تأثیرگذار بنویسید

اغلب اوقات، چندین عنوان مختلف برای یک پست وبلاگ به ذهن شما می‌رسد. اما یک عنوان تأثیرگذار، خاص است و شما را به جزئیات محتوا راهنمایی می‌کند. بهترین عنوان از تکامل عناوین اولیه حاصل می‌شود، بنابراین تیترهایی را که در ذهن دارید، بنویسید و سپس آن‌ها را اصلاح کنید. توجه کنید که عنوان تأثیرگذار، لزوماً عنوان نهایی پست نیست، اما اطلاعاتی را در اختیار شما می‌گذارد که روی نوشتن یک پست خاص (و نه عمومی و خسته‌کننده) متمرکز شوید.

۴- مقدمه‌ی پست

مقدمه‌ی پست، باید توجه مخاطب را جلب کند. اگر مخاطبان را در پاراگراف‌ها یا حتی جملات اولیه از دست بدهید، آن‌ها را متوقف می‌کنند بدون اینکه هیچ تعاملی با محتوای شما داشته باشند. راه‌های متنوعی برای جلب نظر مخاطب در مقدمه‌ی پست وجود دارد. به‌عنوان‌مثال یک داستان یا لطیفه تعریف کنید، یا بابیان یک واقعیت یا آمار جالب، کنجکاوی خواننده را برانگیزید.

سپس هدف پست را توضیح دهید و بگویید چگونه این مطلب، راه‌حل یکی از مشکلات احتمالی مخاطبان را شرح می‌دهد. به‌این‌ترتیب خواننده انگیزه پیدا می‌کند که ادامه‌ی مطلب را بخواند و بفهمد این مسائل، چگونه کار یا زندگی او را بهبود می‌دهد.

Organize your content in an outline

۵- سازمان‌دهی محتوا

گاهی اوقات پست‌های وبلاگ حاوی مقدار زیادی اطلاعات هستند. نویسنده باید محتوا را به نحوی سازمان‌دهی کند که مخاطب از حجم محتوا مرعوب نشود. شما می‌توانید محتوا را در فرم‌های متعددی سازمان‌دهی کنید: بخش‌ها، فهرست‌ها، راهنمایی‌ها یا هر مدلی که آن را مناسب‌تر می‌دانید. بهتر است از ابتدا تصمیم بگیرید که چه نکات و اطلاعات مهمی را پوشش می‌دهید و یک طرح کلی برای پست تنظیم کنید.

۶- نوشتن پست

گام بعدی، نوشتن محتوای اصلی است. حالا شما طرح یا الگویی را در اختیار دارید و باید جای خالی را پرکنید. از رئوس مطالب به‌عنوان یک راهنما استفاده کنید و مطمئن شوید که همه‌ی نکات مهم را به‌تفصیل شرح داده‌اید. ابتدا از چیزهایی که می‌دانید، شروع کنید و سپس در صورت نیاز، تحقیقات لازم را برای جمع‌آوری مثال‌ها، نمونه‌ها و داده‌های پشتیبان انجام دهید.

۷- ویرایش پست

عناصر بصری نقش مهمی در موفقیت وبلاگ بازی می‌کنند

فرایند ویرایش بخش مهمی از وبلاگ‌نویسی است و هرگز نباید آن را نادیده بگیرید. در صورت امکان از یک ویراستار باتجربه بخواهید پست شما را مطالعه و اصلاح کند. به‌علاوه از یک «فهرست ویرایش نهایی» نیز استفاده کنید. سپس یک تصویر مناسب برای پست خود انتخاب کنید. باتوجه‌به عملکرد شبکه‌های اجتماعی در خصوص پررنگ نشان دادن محتوایی که دارای تصویر است، عناصر بصری در موفقیت وبلاگ، نقش مهمی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که محتوای حاوی تصاویر مرتبط، ۹۴ درصد بیشتر از محتوای بدون تصویر دیده می‌شود.

ظواهر بصری: هیچ‌کس یک پست وبلاگ زشت را دوست ندارد! توجه کنید که ظواهر بصری صرفاً به عکس‌هایی که برای پست انتخاب می‌کنید، محدود نمی‌شود، بلکه به قالب‌بندی و سازمان‌دهی پست نیز بستگی دارد.

edit posts

در یک پست به‌خوبی قالب‌بندی (فرمت)‌شده که از ظاهر جذابی برخوردار است، هدرها و زیر هدرها، بلوک‌ها یا پاراگراف‌های بزرگ را تقسیم‌بندی می‌کنند. همچنین هدرها به‌صورت سیستماتیک و یکپارچه مرتب می‌شوند. از طرف دیگر، تصاویر هم باید دارای مرز مشخصی باشند، به‌طوری‌که معلق در فضا به نظر نرسند. این قوانین باید در تمامی پست‌ها رعایت شود. حفظ این سازگاری باعث می‌شود که محتوا (و برند) شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد و مخاطبان راحت‌تر پست‌ها را مطالعه کنند.

برچسب‌ها و موضوعات: برچسب‌ها کلیدواژه‌های خاصی هستند که یک پست را برای عموم مخاطبان شرح می‌دهند. به‌علاوه به علاقه‌مندان اجازه می‌دهند تا محتوای بیشتری را در همان دسته‌بندی، در وبلاگ شما پیدا کنند. توصیه می‌کنیم از اضافه کردن تعداد زیادی برچسب عمومی یا فرعی، اجتناب کنید و برای این کار، استراتژی مؤثری داشته باشید. معمولاً ۱۰ تا ۲۰ برچسب، تمام موضوعات اصلی یک پست را پوشش می‌دهد.

۸- دکمه‌ی CTA

در پایان هر پست وبلاگ، باید یک دکمه‌ی فراخوان به عمل یا CTA طراحی کنید. CTA نشان‌دهنده‌ی عملی است که انتظار دارید خوانندگان پس از مطالعه‌ی پست انجام دهند: به‌عنوان‌مثال، مشترک وبلاگ شوند، یک کتاب الکترونیک دانلود کنند، یک وبینار یا رویداد ثبت‌نام کنند، یک مقاله‌ی مرتبط بخوانند و نظیر آن. ما معمولاً دکمه‌ی CTA را برای بازاریابی مفید می‌دانیم. زیرا بازدیدکنندگان محتوایی را مشاهده و سپس روی دکمه‌ی فراخوان به عمل کلیک می‌کنند و درنهایت به یک لید یا مخاطب بالقوه جذب می‌شوند. اما دکمه‌ی CTA می‌تواند برای فردی که محتوای شما را مطالعه می‌کند، منبع ارزشمندی باشد. از این دکمه‌ها برای ارائه‌ی محتوای بیشتر (مشابه با پست فعلی) به خوانندگان استفاده کنید.

۹- سئو

پس از پایان نوشتن، باید یک گام به عقب برگردید و پست خود را برای جست‌وجو بهینه‌سازی کنید. در مورد تعداد کلیدواژه‌ها سختگیر نباشید. تنها درصورتی‌که فرصت‌هایی برای به‌کارگیری کلیدواژه‌های هدف وجود دارد و البته این اقدام، تأثیر نامطلوبی روی تجربه‌ی مخاطب نمی‌گذارد، کلمات کلیدی را اضافه کنید. در صورت امکان URL پست را کوتاه‌تر و مبتنی بر کلیدواژه‌ها تنظیم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی سئوی داخلی، این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

blogging benefits for startups

وبلاگ نویسی به پیشرفت استارتاپ شما کمک می‌کند

یکی از چالش‌های بزرگ هر استارتاپ، دیده‌شدن و باقی‌ماندن در بازار رقابتی است. اما نکته‌ی مهم‌تر این است که محتوای وب‌سایت شما به‌اندازه‌ای جذاب باشد که مخاطبان بالقوه را به بازگشت مجدد ترغیب کند. وبلاگ‌نویسی بهترین راهکاری است که شما را به این هدف می‌رساند.

پیش از مصرف منابع، بازخورد مشتریان را جمع‌آوری می‌کنید: وبلاگ‌نویسی به شما کمک می‌کند تا عملکرد خود را موردبررسی قرار دهید و اگر بازخورد مثبتی نگرفتید، در ایده‌های کاری خود تجدیدنظر کنید.

رتبه‌ی وب‌سایت شما در موتورهای جست‌وجو ارتقا می‌یابد: تولید محتوای مرتبط و مفید براساس یک برنامه‌ی زمانی مشخص و همچنین لینک‌های داخلی و خارجی موجود در کامنت‌های این مطالب، نقش به‌سزایی در بهینه‌سازی سایت شما خواهد داشت.

ارتباط با همکاران بالقوه: وبلاگ‌ها به نسبت کنفرانس‌های صنعتی و  سایر روش‌های سنتی، بازدهی بیشتری در کشف شرکای جدید دارند.

نشان دادن تفکر مدیریت: افرادی که به کار در استارتاپ‌ها علاقه‌مند هستند، بامطالعه‌ی وبلاگ شما به ایده‌های بنیان‌گذار پی می‌برند و برای همکاری اقدام می‌کنند.

استفاده‌ی کامل از شبکه‌های اجتماعی: امروزه هر محتوایی را که تولید می‌کنید، باید در شبکه‌های اجتماعی ترویج کنید. مخاطبان امروزی انتظار دارند هر جا که هستند، بتوانند شما را پیدا کنند. وبلاگ‌نویسی اولین گام و بهترین فرصت برای حضور در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی است.

بیشتر دیده‌شدن و جذب منابع مالی: بهترین سرمایه‌گذاران، همیشه در حال بررسی وبلاگ‌های استارتاپی هستند، زیرا مشتاق‌ هستند که کارآفرینان و ایده‌های جدید را کشف کنند. اگر سرمایه‌گذاران به ایده‌های شما جذب شوند، متقاعد کردن آن‌ها برای سرمایه‌گذاری، کار بسیار راحت‌تری است.

اگر می‌خواهید مطالب وبلاگ شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود، ویدئو، گیف و اینفوگرافی‌های خلاقانه‌ای ارائه کنید

optimizing posts

استراتژی‌های بهینه‌سازی وبلاگ

نویسندگی و ویراستاری مطالب را به کارشناسان محتوا بسپارید: بنیان‌گذاران در مراحل راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار، بسیار پرمشغله هستند و نمی‌توانند شخصاً به همه‌ی مسائل رسیدگی کنند. شاید بهره‌گیری از تجربه‌ی کارشناسان محتوا، هزینه‌ی بیشتری به همراه داشته باشد. اما استخدام افراد متخصص در این زمینه می‌تواند محبوبیت وبلاگ و برند شما را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود ببخشد و شما را سریع‌تر به اهداف مهم نزدیک کند.

تصاویر و ویدیوهای خاص تولید کنید: همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، تولید محتوای تصویری به موفقیت وبلاگ و افزایش اشتراک‌گذاری مطالب کمک می‌کند. به‌ این منظور می‌توانید ویدئو، گیف و اینفوگرافی‌های خلاقانه‌ای طراحی کنید. همچنین برای بهبود سئوی مطالب، از تگ alt (توصیف تصویر) استفاده کنید. 

در پی کسب دانش جدید باشید: طبیعی است که پس از مدتی، ایده‌های وبلاگ‌نویسی تکراری می‌شوند. یادگرفتن مطالب جدید به‌طور مستمر به شما کمک می‌کند که با نیازهای مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید و درنتیجه بتوانید در رابطه با موضوعات متنوع‌تری برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

مطالب قدیمی را به‌روزرسانی کنید: مسلماً محتوایی که امروز تولید می‌کنید، باکیفیت‌تر و بهتر از محتوای سال‌های پیش شما است. اما نباید فراموش کنید که محتوای قدیمی همچنان در اینترنت موجود است. ممکن است مشتریان با خواندن همان مطالب، اولین تأثیر را از برند شما بگیرند. بنابراین توصیه می‌کنیم با به‌روزرسانی محتوای قدیمی و لینک دادن آن‌ها به مطالب جدید، هم سئوی وبلاگ و هم بازاریابی برند و کیفیت کلی محتوای خود را بهبود دهید.

 به مخاطبان پیشنهاد‌های هدفمند ارائه دهید: یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای افزایش مدت‌زمان حضور خوانندگان در وب‌سایت شما این است که آن‌ها را با ارائه‌ی پیشنهاد‌های مختلف در وبلاگ خود نگه‌دارید. البته نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنید.

از آزمون A/B برای سنجش استفاده کنید: زمانی‌که هدف شما، افزایش فهرست ایمیل و فروش محصولات است، کارایی دکمه‌های CTA اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در چنین مواقعی با استفاده از آزمون A/B ترافیک سایت را برای حالت‌های مختلف طراحی دکمه‌ها بسنجید.

competitors success

دلایل احتمالی موفقیت وبلاگ‌های رقیب دربرابر وبلاگ شما

باگذشت زمان ممکن است متوجه شوید که برخی از وبلاگ‌های رقیب، از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. گرچه همه‌ی شرکت‌ها، آمار بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را منتشر نمی‌کنند، ولی برآورد حدود ترافیک و توجهی که وبلاگ رقیب به دست می‌آورد، کار سختی نیست. شما با تحلیل گستره‌ی دامنه، تعداد دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی و کامنت‌هایی که می‌گذارند، یا جمعیتی که در اجتماعات برند رقیب شرکت می‌کنند، به این آمار پی می‌برید. دلایل محبوبیت وبلاگ‌های رقیب عمدتاً به سه گروه تقسیم می‌شود:

۱- محتوای بهتر

موضوعات: اگر شرکت رقیب مخاطبان و کاربران را بهتر از شما بشناسد، موضوعات متنوعی را با تیترها و عناوین جذاب‌تری در وبلاگش کار می‌کند.

جزئیات: بررسی نکات مهم یک محصول یا خدمات و نقاط ضعف آن، لینک دادن به منابع تکمیلی و استناد به مراجع معتبر برای اعداد و ارقامی که ارائه می‌شوند، نظر مخاطبان را تا حد زیادی جلب می‌کند.

ادبیات نگارشی: اگر رقیب شما از سیاست بیان متفاوتی برای ارائه‌ی مطالب استفاده می‌کند، احتمالاً توانسته‌ است با استفاده از تشخیص سلیقه مشتری، خود را در این بخش جلو بیندازد.

تنوع و کمیت مطالب: خوانندگان ترجیح می‌دهند سراغ وبلاگ‌هایی بروند که طیف متنوعی از گزینه‌های صوتی و تصویری را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد. اگر همیشه از محتوای متنی استفاده کنید درحالی‌که رقیبان شما در فواصل کوتاه، انواع ویدئو و پادکست را نیز به مخاطبان ارائه می‌کنند، علت محبوبیت وبلاگ آن‌ها، همین تنوع و کمیت مطالب است.

۲- قدمت و شهرت

اگر وبلاگ رقیب، بیشتر از ده سال قدمت دارد و شما به‌تازگی وبلاگ خود را راه‌اندازی کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که از تعداد مخاطبان یکسانی برخوردار شوید. به‌علاوه، بعضی از شرکت‌ها نیز از برندهای شخصی و خصوصی برای نوشتن و نشر مطالب استفاده می‌کنند. نویسندگان معتبری که خودشان به‌عنوان یک برند شخصی شناخته می‌شوند، اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و روابط مجازی را گسترش می‌دهند. درنهایت نباید رهبری فکری وبلاگ را دست‌کم بگیرید. رهبران فکری هر صنعتی، به‌سادگی با مطرح کردن مباحث جنجالی، معرفی آخرین محصولات و خدمات و مطرح کردن موضوعات روز، توجه مردم را از آن خود می‌کنند.

۳- ارتقاء مطالب

ارتقاء محتوا و تبلیغات، نقش بسیار مهمی در ترافیک وب‌سایت بازی می‌کند. اگر محتوای باکیفیتی تولید کنید ولی هیچ‌کس از آن اطلاعی نداشته باشد، همه‌ی زحمات شما هدر می‌رود. یکی از بهترین راه‌های دیده شدن مطالب، به اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی و منتفع شدن از  حجم گسترده‌تر ارتباطات است. به‌علاوه تبادل لینک با سایت‌های مرتبط و معتبر، محبوبیت یک وبلاگ را به‌شدت افزایش می‌دهد. بهتر است با استفاده از ابزاری مثل Moz’s Open Site Explorer استراتژی شرکت‌های رقیب را در این زمینه بررسی کنید. نکته‌ی آخر اینکه ممکن است شرکت رقیب، برای جذب مخاطب هزینه کرده باشد. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، دائماً انبوهی از بازدیدکنندگان جدید را به وبلاگ آن‌ها می‌برد. یادآوری می‌کنیم که افزایش ترافیک به کمک تبلیغات پولی، یک استراتژی مؤثر کوتاه‌مدت است و شما برای موفقیت بلندمدت، باید رویکرد استراتژیک خود را تغییر دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات