تلاش ایرباس و آرورا برای توسعه فناوری خودران

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت‌های ایرباس و آرورا اینوویشن به‌شدت روی فناوری خودران کار می‌کنند. ایرباس نمونه‌ی اولیه‌ی خودرو پرنده‌ی خودران را رونمایی و آرورا روی فناوری لیدار تمرکز کرده است.
تبلیغات

ایرباس مجموعه‌ای از تصاویر جدید نمونه‌ی اولیه‌ی آلفا 2 (Alpha Two) خود را به‌نمایش گذاشت. آلفا 2 نشان‌دهنده‌ی تاکسی پرنده‌ی خودران ایرباس است که پیش‌‌از‌این برنامه‌ریزی شده بود و به‌عنوان بخشی از پروژه Vahana این شرکت ساخته شده است. تصاویر نشان می‌دهند نمونه‌ی اولیه شبیه هواپیما یا هلیکوپتر معمولی به‌نظر نمی‌رسد و شخصیتی مختص خود دارد. حداقل هشت پروانه تاکسی پرنده‌ی آلفا 2 را به پرواز درمی‌آورد و ایرباس ادعا می‌کند ۵۰ پرواز آزمایشی تمام‌عیار را با آلفا 1 تکمیل کرده است. آلفا 1 نسخه‌ی پیشین این خودرو پرنده خودران به‌شمار می‌رود.

Airbus autonomous Flying Taxi / تاکسی پرنده خودران ایرباس

باتوجه‌به اینکه آلفا 2 به‌صورت خودران طراحی شده، از سخت‌افزار و نرم‌افزار پیشرفته‌ای بهره می‌برد که به آن امکان می‌دهد موانع را در هوا احساس و از برخورد با آن‌ها اجتناب کند. ایرباس این سیستم را به‌صورت بومی ازطریق فناوری وی‌فایندر (Wayfinder) و پروژه‌های پیشرفته‌ی A³ خود توسعه داده است. برخلاف نسل پیشین خود، آلفا 2 از فضای داخلی کامل بهره می‌برد و درحالی‌که طراحی آن هنوز در مرحله‌ی مفهومی باقی مانده، می‌توانیم ببینیم مکانی برای قرارگرفتن تنها سرنشین با سایبان شیشه‌ای و صفحه‌نمایش مرکزی کوچک وجود دارد. 

Airbus autonomous Flying Taxi / تاکسی پرنده خودران ایرباس

ایرباس پروژه‌ی Vahana خود را در سال ۲۰۱۶ با هدف توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمای عمودپرواز برقی آغاز کرد. این پروژه از آن زمان تاکنون، به‌طور‌مداوم در‌حال‌رشد بوده و اوایل ماه جاری میلادی، نمونه‌ی اولیه‌ی آلفا 2 در طول پرواز آزمایشی به سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت رسید. غول هواپیماسازی جهان اعتقاد دارد وسایل نقلیه‌ی شخصی ممکن است پاسخی به مشکلات حمل‌ونقل در شهرهای سراسر جهان باشد و می‌خواهد سال آینده محصول نهایی خود را معرفی کند.

Airbus autonomous Flying Taxi / تاکسی پرنده خودران ایرباس

در‌همین‌حال، آرورا اینوویشن (Aurora Innovation) به‌تازگی اعلام کرده قصد دارد شرکتی درزمینه‌ی فناوری لیدار بخرد که می‌تواند تأثیر مهمی بر صنعت روبه‌رشد خودرو خودران بگذارد. آرورا که مقرش در کالیفرنیا قرار دارد، اعلام کرده شرکت لیدار بلک‌مور (Blackmore) واقع در مونتانا را می‌خرد. شرکت سازنده‌ی سیستم‌های خودران گفت این خرید بر کار برجسته‌ی بلک‌مور درزمینه‌ی فناوری لیدار تأکید می‌کند؛ به‌ویژه با موج پیوسته با فرکانس تعدیل‌شده (FMCW) که سیستم نسل بعدی لیدار است.

Aurora self-driving car / خودرو خودران آرورا

لیدار مجموعه‌ای از انواع حسگرها است که قابلیت‌های کمکی موردنیاز راننده برای فناوری خودران را فعال می‌کند. لیدار از پالس‌های نور لیزر برای تولید تصاویر دقیق از جهان اطراف خودرو بهره می‌برد. پس‌از‌آن، خودرو این تصاویر را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا جهان اطراف خود را ببیند. اگرچه تقریبا تمام شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار خودرو خودران تصدیق کرده‌اند که لیدار راه پیش روی این صنعت است، تسلا و ایلان ماسک همچنان فناوری لیدار را رد می‌کنند. درعوض، ماسک و شرکتش اعتقاد دارند دوربین‌ها و رادارها و سایر حسگرها به‌اندازه‌ی کافی برای تولید خودروهای آینده مناسب هستند.

ایلان ماسک

FMCW می‌تواند تا فاصله‌های طولانی‌تری برود و بینایی خودرو را دورتر ببرد و کمتر مستعد انواع مختلف تداخل است. هنگامی‌که آن روز سرانجام برسد و جاده‌ها با خودروهای خودران پر شوند و همه تلاش کنند به هدف مشابهی دست یابند، FMCW به خودرو اجازه می‌دهد با وضوح بهتری ببیند. آرورا اینوویشن این فناوری را دارای توانایی سازگاری با تمام شرایط آب‌وهوایی می‌داند. نکته‌ی مهم این است که خودروهای خودران نوپا نمی‌توانند در شرایط مِه و باران شدید یا برف قرار بگیرند؛ رویدادهایی که خارج از محوطه‌ی آزمایش خودروهای خودران در ساحل غربی ایالات متحده شایع هستند و به‌وفور اتفاق می‌افتند. 

Airbus autonomous Flying Taxi / تاکسی پرنده خودران ایرباس

آرورا اینوویشن تاحدودی در میان سرمایه‌گذاران محبوب شده است؛ به‌گونه‌ای که ۵۳۰ میلیون دلار در سرمایه‌گذاری ثانویه از برخی شرکت‌های برجسته مانند آمازون دریافت کرد. همچنین، آرورا با خودروسازان هیوندای و بایتون چین و گروه فولکس‌واگن مشارکت می‌کند. شایعه شده که فولکس‌واگن پیشنهاد خرید آرورا را ارائه داد؛ اما این شرکت فورا پیشنهاد خودروساز آلمانی را رد کرد. شایان ذکر است بلک‌مور نیز از پشتیبانی برخی خودروسازان مانند تویوتا و بی‌ام‌و و دیگر شرکت‌های بزرگ بهره می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات