اولین لپ تاپ 5G جهان معرفی شد

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام و لنوو درجریان نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ از اولین لپ‌تاپ 5G جهان تحت عنوان «پروژه‌ی نامحدود» رونمایی کردند.
تبلیغات

درجریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ که در شهر تایپه پایتخت تایوان برگزار می‌شود، کوالکام اعلام کرد که قصد دارد با همکاری لنوو، تکنولوژی 5G را با «پروژه‌ی نامحدود» (Project Limitless) به لپ‌تاپ‌ها بیاورد.

لپ‌تاپ مذکور که در غرفه‌ی کوالکام به‌نمایش گذاشته‌ شده‌ است، از پلتفرم اسنپدراگون 8cx این شرکت که به مودم‌های 5G x55 مجهز هستند استفاده می‌کند. پردازنده‌های سری 8cx اسنپدراگون، اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری جهان خواهند بود که تکنولوژی 5G را با خود به کامپیوترهای شخصی خواهند آورد. جانسون ژیا، نایب‌رئیس بخش کسب‌وکار کامپیوترهای شخصی لنوو در مصاحبه با وب‌سایت تک‌رادار درباره‌ی پروژه‌ی مشترک با کوالکام می‌گوید:

لپ‌تاپ‌های 5G لنوو که برمبنای پلتفرم اسنپدراگون 8cx ساخته خواهند شد، عملکرد فوق‌العاده، عمر باتری بالا و تأخیر (latency) فوق‌العاده کمی خواهند داشت و از این جهت باعث انقلابی در فعالیت‌های کاری و گیمینگ کاربران خواهند شد.
لپ تاپ 5 جی لنوو
لپ تاپ 5g
لپ تاپ 5g
لپ تاپ 5g
لپ تاپ 5g

کوالکام و لنوو عمر باتری چندین روزه در حالت استفاده‌ی روزمره از لپ‌تاپ 5G را وعده داده‌اند

ازآنجایی که هیچ‌کدام از دو شرکت هنوز جزئیات بیشتری درباره‌ی این محصول ارائه نداده‌اند، به‌نظر می‌رسد که احتمالا مشخصات و طراحی آن نهایی نشده باشد. اما آنچه تابه‌اینجا از ظواهر محصول به‌نمایش‌گذاشته‌شده مشخص است، پروژه‌ی لیمیتلس احتمالا متعلق به خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های ۲در۱ (تبدیل شونده) یوگا خواهد بود. باتوجه به اطلاعاتی که کوالکام در اختیار وب‌سایت تامز هاردور قرار داده‌ است، طراحی لپ‌تاپ تا زمان عرضه‌ی آن ممکن است دستخوش تغییر شود.

کوالکام برای نشان‌دادن قابلیت‌های لپ‌تاپ لنوو، ویدیویی را ازطریق یوتیوب و بدون استفاده از وای-فای در غرفه‌ی خود به‌نمایش گذاشته‌ است. ازآنجایی که شهر تایپه هنوز به شبکه‌های نسل پنجمی مجهز نشده‌ است، کوالکام برای نمایش قابلیت‌های لپ‌تاپ به بازدیدکنندگان، از دستگاهی که سیگنال 5G را در طیف ۳ تا ۶ گیگاهرتزی تولید می‌کند، در غرفه‌ی خود استفاده کرده‌ است. درست همانند دیگر دستگاه‌های رده‌بالای مجهز به پردازنده‌های ARM و ویندوز 10، کوالکام وعده‌ی عمر باتری چندروزه در شرایط استفاده‌ی عادی روزمره داده‌ است.

پخش ویدیو 5g

پخش ویدئو از یوتیوب بدون استفاده از وای-فای تنها با استفاده از اینترنت 5G

برای استفاده از مزایای 5G در این لپ‌تاپ باید مدتی منتظر ماند؛ چراکه هنوز پوشش شبکه‌ی 5G در سطح جهان بسیار محدود است. به‌عنوان مثال، درحال‌حاضر در آمریکا، تنها دو شهر مینیاپولیس و شیکاگو به اینترنت 5G دسترسی دارند.

علاوه‌بر پروژه‌ی لیمیتلس، کوالکام یک دستگاه سفیدرنگ دیگر را نیز به‌عنوان نمونه‌ی «طراحی مرجع» از «لپ‌تاپ‌های ۲در۱ مجهز به 5G برمبنای پردازنده‌های 8CX» در غرفه‌ی خود به‌نمایش گذاشته‌ است. انتظار می‌رود لپ‌تاپ جدید لنوو (که هنوز حتی نامی هم برای آن درنظر گرفته نشده‌ است) سال آینده‌ی میلادی به‌صورت رسمی وارد بازار‌های جهانی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات