اعمال تعرفه ۲۵ درصد واردات خودرو به آمریکا، به‌تعویق افتاد

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
دونالد ترامپ تصمیم خود برای اعمال تعرفه بر خودرو و قطعات وارداتی را به‌منظور انجام مذاکرات بیشتر، ۶ ماه به تعویق انداخت.
تبلیغات

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، تصمیم خود برای اعمال تعرفه بر خودرو و قطعات وارداتی را به مدت ۶ ماه به تأخیر انداخت. تصمیم ترامپ با هدف ایجاد زمان بیشتر برای انجام مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا و ژاپن گرفته شده است. بااین‌حال ترامپ یافته‌هایی مبنی‌بر اینکه واردات وسایل نقلیه و قطعات خودرو می‌تواند امنیت ملی ایالات متحده را تهدید کند، تائید کرد؛ اقدامی که احتمالاً برخی متحدان ایالات متحده در اروپا و ژاپن را خشمگین می‌کند.

چنین تصمیمی حداقل در شرایط کنونی مانع از آن خواهد شد که تنش بیشتری در روابط تجاری ایالات متحده با کشورهای جهان رخ دهد؛ ازجمله‌ی این موارد می‌توان به جنگ تجاری با چین اشاره کرد که به مراحل سختی رسیده است. هنوز مشخص نیست که ژاپن و اتحادیه اروپا می‌خواهند چه اقداماتی درمقابل قطع صادارات خودرو و قطعات یدکی انجام دهند.

china USA CAR / چین آمریکا خودرو

مهلت ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره عمل به توصیه‌های وزارت بازرگانی برای محافظت از صنعت خودروسازی ایالات متحده درمقابل واردات خودرو و کمک به امنیت ملی این کشور روز شنبه (امروز) به پایان می‌رسد؛ قرار بود ترامپ امروز تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو اعمال کند. ترامپ، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری ایالات متحده را مامور پیگیری مذاکرات با اتحادیه اروپا، ژاپن و هر کشور دیگری که در ضربه زدن به اقتصاد آمریکا دخیل باشد، کرده است و خواستار ارائه گزارشی طی ۱۸۰ روز شد. در صورتی که هیچ توافقی با این کشورها حاصل نشود، ترامپ تصمیم نهایی خود را برای انجام اقدام مناسب خواهد گرفت.

ترامپ روز جمعه گفته بود با گزارش وزارت بازرگانی مبنی‌بر واردات خودروی سواری و کامیون که می‌تواند اقتصاد داخلی را تضعیف کند، موافق است و واردات تهدیدی برای امنیت ملی خواهد بود.

General Motors / جنرال موتورز

خودروسازان هشدار دادند که اعمال تعرفه‌های بیشتر باعث کاهش شغل در صنعت خودروسازی، افزایش قیمت خودرو و تهدید سرمایه‌گذاری روی فناوری خودرو خودران می‌شود. اتحادیه خودروسازان شامل گروهی تجاری از شرکت‌های جنرال موتورز، فولکس‌واگن AG، تویوتا موتور و سایر شرکت‌ها، نگرانی عمیق خود را از اعمال تعرفه‌های تجاری بر واردات خودرو اعلام کردند.

نماینده این گروه با اشاره به‌اینکه از سال ۲۰۱۷، خودروسازان ۲۲.۸ میلیارد دلار روی کارخانه‌های جدید و کنونی در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت:

افزایش تعرفه‌های خودرو، این پیشرفت اقتصادی را تهدید می‌کند. می‌توان در آن واحد فقط تعرفه یا سرمایه‌گذاری داشت ولی وجود هر دو در یک زمان، امکان‌پذیر نیست.
 نفتا آمریکا-مکزیک-کانادا / USMCA

معاهده تجارت اصلاح‌شده ایالات متحده با مکزیک و کانادا که پاییز سال گذشته امضا شده بود، به‌طور موثری از واردات محصولات این دو کشور به ایالات متحده و ضربه زدن به منافع ملی آمریکا محافظت می‌کرد. اعمال تعرفه‌های جدید بر صنعت خودرو در کنگره مخالفان زیادی دارد که از جمله می‌توان به برخی جمهوری‌خواهان برجسته اشاره کرد. کاخ سفید از ارائه گزارش واردات خودرو به کنگره خودداری کرد که واکنش شدید آن‌ها را به همراه داشت. 

در بیانه‌ی ترامپ آمده است که شرایط رقابت بومی باید با کاهش واردات بهبود یابد؛ قوی بودن بخش خودرو ایالات متحده برای برتری نظامی حیاتی است.

House of Cards

این گزارش به آمارهایی اشاره کرد که سهم شرکت‌های آمریکایی در بازار خودروی ایالات متحده از ۶۷ درصد کاهش یافته و به ۲۲ درصد رسیده است؛ به عبارت دیگر، تعداد خودروهای ساخت آمریکا که در داخل کشور به فروش رسیده‌اند، از ۱۰/۵ میلیون دستگاه در سال ۱۹۸۵ به ۳/۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسید. گزارش وزارت بازرگانی همچنین نشان می‌دهد که طی این مدت، واردات خودرو دو برابر شده و از ۴/۶ به ۸/۳ میلیون دستگاه رسیده است.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده به ترامپ گفت:

مذاکرات موفقیت‌آمیز به خودروسازان آمریکایی اجازه می‌دهد که طی درازمدت به وضعیت اقتصادی مطلوبی برسند و میزان تحقیق و توسعه را برای توسعه فناوری‌های پیشرفته افزایش دهند، چنین فناوری‌هایی برای صنعت دفاعی آمریکا حیاتی هستند.
Volkswagen Atlas Tanoak Pickup Concept

گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن را بازارهای خارجی محافظت‌شده نامیده است که موانع مهمی برای واردات خودرو از ایالات متحده ایجاد می‌کنند و تولیدکنندگان آمریکایی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. ایالات متحده همچنین موانع زیادی برای واردات از خارج آمریکای شمالی وضع کرده است؛ ازجمله می‌توان به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات پیکاپ اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات