بوش استفاده از پلاتین در فناوری پیل سوختی را کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت بوش اخیرا اعلام کرده که در نسل آینده پیل‌های سوختی خود، استفاده از پلاتین را به حداقل می‌رساند.
تبلیغات

شرکت نام آشنای بوش که قطعات بسیاری از خودروسازان در سراسر جهان را تأمین می‌کند، به‌تازگی اعلام کرده است که فلز پلاتین در فناوری پیل سوختی آینده‌ی این شرکت نقش کم رنگی خواهد داشت. بدین ترتیب، با وجود پیشرفت روزافزون فناوری پیل سوختی، استفاده فلز گران‌بهای پلاتین کاهش خواهد یافت.

پیل‌های سوختی بوش

طبق پیش‌بینی‌های رویترز، بوش تنها به چند صدم پلاتین در ساخت پیل‌های سوخت نیاز خواهد داشت. امید به احیای تقاضا و قیمت پلاتین به استفاده‌ی گسترده پیل‌های سوخت در خودروها، کشتی‌ها و قطارها بستگی دارد. قیمت پلاتین به‌علت عرضه‌ی بیش از حد، در پنج سال اخیر به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته؛ اما در ماه‌های اخیر پلاتین با افزایش قیمت نسبی مواجه بوده است.

پیل‌های سوختی بوش

اکنون امید‌ها به بازگشت تقاضا برای پلاتین در بلند‌مدت با سخنان رابرت بوش مبنی بر کاهش استفاده از پلاتین در فناوری پیل سوختی، کاهش یافته است. شرکت خصوصی بوش، ماه گذشته برای ساخت پیل‌های سوختی در تیراژ بالا، قراردادی را با شرکت پیل سوختی AB پاورسل سوئد امضا کرد.

پیل‌های سوختی بوش

به‌گفته‌ی شرکت بوش، طراحی پیل‌های سوختی این شرکت هنوز به پایان نرسیده است؛ اما پلاتین استفاده‌شده در پیل‌های سوخت تنها به اندازه‌ی پلاتین استفاده‌شده در کاتالیزور خودروهای دیزلی نقش خواهند داشت. به‌گفته آنالیزورها، کاتالیزور خودروهای دیزلی به اندازه‌ی ۳ تا ۷ گرم پلاتین دارند؛ اما در فناوری پیل سوختی، بین ۳۰ تا ۶۰ گرم پلاتین به کار می‌رود. به‌گفته‌ی آشیم موریتز، یکی از مدیران اشد بوش:

نگرانی در رابطه با استفاده از پیل‌های سوختی، فرایند‌های بهبودی متعددی را به‌دنبال داشته است. اگر کاتالیزور خودروهای دیزلی را بررسی کنید، تنها به اندازه‌ای پلاتین خواهید یافت که برای تولید پیل‌های سوختی کفایت کند.
پیل‌های سوختی بوش

موریتز در رابطه با پیل‌های سوختی S3 که با همکاری بوش و AB Powercell ساخته شده است، اطلاعاتی منتشر نکرد؛ اما پیش‌بینی می‌شود که پیل‌های جدید بوش تا سال ۲۰۲۲ وارد بازار شوند. تفاهم بین بوش و شرکت پاورسل که در ماه گذشته انجام گرفت، نشانه‌ی دیگری از فراگیر شدن فناوری پیل سوختی بود که با فشار دولت‌مردان و وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ی زیست محیطی، در آینده گسترش خواهد یافت. چین در صدر کشورهای خواهان خودروهای پیل سوختی قرار دارد.

پیل‌های سوختی بوش

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، نزدیک به ۲ میلیون خودروی پیل سوختی تولید کند. پیل‌های سوختی به‌وسیله‌ی الکتریسیته‌ی ناشی از فرایند شیمیایی بین هیدروژن (به‌عنوان سوخت) و پلاتین (به‌عنوان کاتالیزور)، انرژی تولید می‌کنند. با وجود دامنه‌ی حرکتی بیشتر نسبت به خودروهای الکتریکی، مدل‌های پیل سوختی اکنون سهم کمی از بازار در اختیار دارند. به مدت سالیان، این طور پیش‌بینی می‌شد که با تولید پیل‌های سوختی، تقاضا برای پلاتین به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد؛ اما دانشمندان در سال‌های گذشته به راه‌های مختلفی پی بردند که استفاده از پلاتین را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

پیل‌های سوختی بوش

پرفروش‌ترین خودروی پیل سوختی جهان هم‌اکنون تویوتا میرای است که در نسخه‌ی بعدی خود، با کاهش دو سوم میزان پلاتین فعلی، تنها از ۱۰ گرم پلاتین بهره خواهد برد. به‌‌گفته‌ی دیوید هارت، مدیر گروه مشاوره‌ای E4tech:

سازندگان پیل‌های سوختی همگی به‌دنبال گذرگاهی برای استفاده‌ی کمتر از پلاتین هستند.
پیل‌های سوختی بوش

شرکت تویوتا تاکنون اطلاعاتی را از برنامه‌ریزی آینده خود برای فناوری پیل سوختی منتشر نکرده است. شرکت هیوندای در آخرین مدل از خودروی پیل سوختی NEXO، میزان پلاتین مصرفی را از ۷۸ گرم به ۵۶ گرم کاهش داده است. هیوندای با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورویی، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۰۰ هزار سیستم پیل سوختی تولید کند. پیل‌های سوختی به خودروهای الکتریکی دامنه‌ی مسافتی بیشتری را هدیه می‌دهند و روند شارژ آن‌ها در کسری از زمان مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی انجام می‌گیرد.

پیل‌های سوختی بوش

هیوندای NEXO در مقایسه با نیسان لیف (پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان) با دامنه‌ی مسافتی ۳۶۱ کیلومتری، در هر بار شارژ قادر به طی مسافت ۶۰۸ کیلومتر است. این موضوع برای خودروهای سنگین‌تر شامل اتوبوس‌ها و کامیونت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ابتدا، هدف اصلی بازار وسایل نقلیه پیل سوختی روی تولید خودروهای سنگین خواهد بود.

پیل‌های سوختی بوش

به‌گفته‌ی مارتین ویکفورس، مشاور شرکت پاورسل:

کلاس وانت‌ها و کامیون‌های سنگین، در ابتدا بزرگ‌ترین فرصت برای استفاده از پیل‌های سوختی هستند، زیرا الکتریکی کردن آن‌ها به‌وسیله‌ی بسته‌ی باتری امری بسیار دشوار است.
پیل‌های سوختی بوش

استفاده‌ از باتری در کامیون‌های سنگین وزن نیازمند فضای زیادی است و برای شارژ کامل باتری‌ها، زمان قابل توجهی لازم است. هنگامی که هزینه‌ها کاهش یابند، خودروهای پیل سوختی به‌دلیل زمان شارژ اندک و دامنه‌ی حرکتی بیشتر، نزد خریداران جذاب به‌نظر می‌آیند. اگر پیل‌های سوختی به جز خودروها، در کشتی‌ها و قطارها هم رایج شوند، در آن صورت شاهد افزایش تقاضا برای پلاتین خواهیم بود.

پیل‌های سوختی بوش

جاناتان باتلر، مدیر بخش توسعه‌ی کسب‌وکار در شرکت میتسوبیشی، اعتقاد دارد که تقاضای جهانی برای پلاتین لازم برای خودروها، تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱۰ تُن افزایش می‌یابد؛ اما با درنظر گرفتن سایر وسایل نقلیه‌ی پیل سوختی، این رقم به‌بیش از ۲۷ تُن افزایش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات