هفت کاربرد واقعیت مجازی که کمتر شناخته شده‌اند

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
امروزه، واقعیت مجازی کاربرد گسترده‌ای در برقراری ارتباط و صنعت سرگرمی پیدا کرده است؛ اما برخی از کاربردهای آن هنوز رواج پیدا نکرده‌اند.
تبلیغات

با توسعه‌ی فناوری، روزانه گجت‌های جدیدی تولید می‌شوند تا سهولت و رفاه زندگی انسان را افزایش دهند. یکی از شگفت‌انگیزترین اختراعات فناوری در سال‌های اخیر، واقعیت مجازی بوده است. فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به‌شکل گجت بی‌نقصی باشد که مردم در محیط مصنوعی آن‌ می‌توانند به رؤیاهای خود برسند.

مزایای فناوری VR

ظهور واقعیت مجازی، فرایند خرید آنلاین را کاملا متحول کرده است. برای مثال، با این فناوری می‌توان بدون رفتن به فروشگاه، لباس‌ها را امتحان کرد. علاوه‌براین، از واقعیت مجازی می‌توان برای آموزش وظایف خطرناک و تهدیدکننده‌ مثل آتش‌نشانی و خلبانی و موارد دیگر استفاده کرد. کارمندان می‌توانند بدون خطر به یادگیری بپردازند و بدین‌ترتیب، احتمال بروز اشتباه در تجربه‌های واقعی از بین می‌رود. بهترین مثال، جراحی قلب روی بیمار است. پزشکان می‌توانند به‌راحتی جراحی را تمرین کنند و هنگام جراحی واقعی عملکرد بهتری داشته باشند.

علاوه‌براین، از واقعیت مجازی می‌توان برای برقرار ارتباط هم استفاده کرد. بسیاری از کسب‌وکارها از این فناوری برای برگزاری کنفرانس‌ها استفاده می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند با کارمندان ارتباط برقرار و وظایف لازم را به آن‌ها محول کنند. ظهور اینترنت امکان برقراری ارتباط با دوستان و همکاران ازطریق واقعیت مجازی را فراهم کرده است. به‌لطف فناوری، احساس می‌کنید شخص مقابل نزدیک شما است و می‌توانید تجربه‌ی تعامل جالبی داشته باشید.

خرید آنلاین

فرصت‌های VR در سال ۲۰۱۹

امروزه، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از واقعیت‌ مجازی و مزایای آن استفاده می‌کنند. شرکت‌ها این فناوری را برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری منحصربه‌فرد به مشتریان اجرا می‌کنند. واقعیت مجازی درهایی به‌سمت فرصت‌های جدید باز کرده است. در ادامه، هفت کاربرد کمتر شناخته‌شده‌ی واقعیت مجازی معرفی شده‌اند.

شناخت اغلب افراد از واقعیت مجازی به کاربردهای سرگرمی آن مثل بازی و تماشای فیلم محدود می‌شود؛ اما این فناوری فقط در چنین زمینه‌هایی کاربرد ندارد. براساس پژوهش‌های اخیر توسعه‌دهندگان واقعیت مجازی، می‌توان از این فناوری برای رویه‌های درمانی پزشکی استفاده کرد. کارشناسان واقعیت مجازی در حال ‌طراحی راه‌حلی برای کمک به بیماران و قربانیان PTSD (اختلال استرس پس از حادثه) هستند. براساس این راه‌حل، بیمارها در موقعیت‌های مرتبط با بیماری خود قرار می‌گیرند و بدین‌ترتیب، با ترس خود روبه‌رو می‌شوند.

۲. آموزش دندان‌پزشکی

آموزش دندان‌پزشکان کاری دشوار است و به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد؛ اما امروزه به‌لطف پیشرفت فناوری، دندان‌پزشکان با فناوری واقعیت مجازی آشنا شده‌اند که سهولت فرایند آموزش را بیش از گذشته افزایش داده است. دانشجویان دندان‌پزشکی با واقعیت مجازی می‌توانند در محیطی کنترل‌شده تمرین کنند و بازدهی خود را افزایش دهند. علاوه‌براین، واقعیت مجازی فرصت مشاهده و آزمودن روال‌های دندان‌پزشکی را افزایش می‌دهد و ریسک خطا را هنگام عمل‌های جراحی واقعی از بین می‌برد.

۳. رانندگی

واقعیت مجازی امکان امتحان خودرو قبل از خرید را به عموم مردم می‌دهد. شرکت‌های تولیدی می‌توانند خودروهای خود را در محیط‌های مختلف بیازمایند و درصورت نیاز، آن‌ها را ارتقا دهند. واقعیت مجازی می‌تواند به‌شکل چشمگیری آمار تصادف را کاهش دهد و جان هزاران راننده را نجات دهد.

در فرایند خرید واقعیت مجازی می‌توان محصول مدنظر را امتحان کرد

۴. تحول خرده‌فروشی

واقعیت مجازی مسیر خرید آنلاین را متحول خواهد کرد. در گذشته، مردم فقط می‌توانستند لباس‌ها را به‌صورت آنلاین ببینند و بدون امتحان آن ناچار به خریدش بودند. بااین‌حال با پیشرفت فناوری، مشتریان امروزه می‌توانند لباس‌ها را امتحان کنند و لباس‌های متناسب با خود را بخرند. در‌حال‌حاضر، سنگاپور به‌دنبال اجرای این فناوری در تمام ابعاد خرید آنلاین هستند.

۵. معماری و طراحی داخلی

معماران می‌توانند به‌لطف واقعیت مجازی طرح پیش‌ساخته‌ی خود را قبل از ساخت‌وساز واقعی ببینند و درنتیجه، آن را به مشتری نشان دهند. واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری‌های ساخت‌وساز را بهبود خواهد داد. امکان مشاهده‌ی طرح پیش‌ساخته‌ی داخلی هم وجود دارد و درصورت نیاز، می‌توان تغییرات مدنظر را اعمال کرد. پیمان‌کاران هم می‌توانند طرح ساختمان کامل‌شده را به مشتریانشان نمایش دهند.

۶. خدمات آرایشگاهی

اغلب اوقات مردم، به‌ویژه خانم‌ها، در انتخاب مدل موی دلخواهشان گیج می‌شوند. اینجا است که واقعیت مجازی به کمک مشتری می‌آید. مشتری با این فناوری می‌تواند مدل‌ موهای مختلف را ببیند و مدل متناسب با خود را انتخاب کند.

۷. کاربرد نظامی واقعیت مجازی

بخش نظامی کشور هم از این فناوری استفاده می‌کند. معمولا سربازان باید کلاس‌های آموزشی مفصلی را برای مبارزه بگذرانند. ارتش با واقعیت مجازی به‌راحتی می‌تواند استراتژی‌های نبرد را شبیه‌سازی کند و عملیات در شرایط سخت مثل میدان نبرد را به سربازان آموزش دهد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از ظرفیت‌های واقعیت مجازی هنوز آشکار نشده‌اند. مردم این فناوری را در وظایف روزمره‌ی خود اجرا نکرده‌اند؛ زیرا هنوز در مرحله‌ی یادگیری هستند و مزایای استفاده از واقعیت مجازی هنوز کاملا شناخته نشده‌اند. توسعه‌دهندگان ازطریق شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به‌دنبال افزایش آگاهی عمومی از این فناوری هستند؛ اما برای اینکه مردم به واقعیت مجازی عادت کنند، زمان لازم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات