ثبت تصاویر واضح‌تر از سیاه چاله به‌کمک تلسکوپ‌های فضایی

یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در آینده‌ای نه‌چندان دور، تلسکوپ‌های مستقر در مدار زمین تصاویر واضح‌تری از سیاه‌چاله‌ها را ارسال خواهند کرد.
تبلیغات

دقیقا یک ماه از ثبت اولین عکس سیاه چاله می‌گذرد. این عکس نسبتا مات را مجموعه‌ای شامل هشت تلسکوپ ثبت کرده است. این مجموعه‌ی تلسکوپی، تلسکوپ عظیم ایونت هورایزن (EHT) را تشکیل می‌دهند. این تصویر تاریخ‌ساز که ۱۰آوریل منتشر شد، سیاه‌چاله‌ای در مرکز کهکشان غول‌آسای M87 را نشان می‌دهد.

حالا دانشمندان دانشگاه رادبود هلند طرح پیشنهادی خود برای عکاسی با وضوح بیشتر را با سازمان فضایی اروپا (ESA) و دانشمندان دیگر به‌اشتراک گذاشته‌اند. هدف آن‌ها ارسال دو یا سه ماهواره مجهز به فناوری تصویربرداری رادیویی به مدار زمین است. درصورت انجام این پروژه، تصاویر دریافتی از ماهواره‌های مستقر در مدار زمین پنج‌برابر شفاف‌تر از تصویر قبلی سیاه‌چاله خواهند بود.

وضوح تصاویر

تلسکوپ مستقر در مدار ایونت هورایزن یا EHI که فعلا در مرحله‌ی طراحی است، می‌تواند با وضوح پنج‌برابر تلسکوپ ایونت هورایزن مستقر در زمین (EHT) عکاسی کند. تلسکوپ مستقر در زمین ایونت هورایزن چندی پیش موفق شد اولین تصویر از یک سیاه‌چاله را ثبت کند. چپ: مدل سیاه‌چاله‌ی ساگیتاریوس A* با فرکانس رصد ۲۳۰ گیگاهرتز. راست: شبیه‌سازی نوع تصویر قابل تولید EHT از ساگیتاریوس A*.

فریک روئلف، استاد دانشگاه رادبود و نویسنده اصلی مقاله، دراین‌باره می‌گوید:

 این تلسکوپ مزایای زیادی درمقایسه‌با تلسکوپ‌های مستقر در زمین مانند EHT (ایونت هورایزن) دارد. در فضا، می‌توانید در فرکانس‌های رادیویی بالاتر عکاسی کنید؛ اما در زمین، فرکانس‌های دریافتی را جوّ زمین فیلتر می‌کند.

وضوح تصویر رادیویی به‌اندازه‌ی تلسکوپ گیرنده‌ی سیگنال وابسته است؛ به‌همین‌دلیل، EHT از مجموعه تلسکوپ‌های بشقابی در سراسر جهان تشکیل و در جریان آن، زمین به تلسکوپ عظیمی تبدیل شد. ستاره‌شناسان با افزایش مسافت بین رصدهای رادیویی می‌توانند به تصاویر شفاف‌تر و دقیق‌تری از سیاه‌چاله‌ها برسند.

گفتنی است دریافت اطلاعات در زمین کار چندان ساده‌ای نیست؛ ازاین‌رو، تیم بررسی مبادله‌ی داده ازطریق اتصال لیزری را پیشنهاد داده است. فایده‌ی تصویر واضح‌تر فراتر از اهداف زیباشناسی است. با EHI می‌توان نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را دقیق‌تر آزمود و با دقت جزئیات سیاه‌چاله را بررسی کرد و اگر انحراف‌ کوچکی از نظریه‌ی اینشتین رخ دهد، به‌راحتی رصدکردنی خواهد بود.

EHI به‌صورت مجزا از EHT عمل خواهد کرد؛ اما احتمالا از سیستم هیبریدی (پیوندی) برای ترکیب رصدهای فضایی با رصدهای زمینی استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات