نگاهی به عملکرد بیت‌ کوین در فصل اول سال ۲۰۱۹

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
بیت‌کوین آغازگر صنعت ارزهای رمزپایه بوده است؛ ولی خودش روزهای خوبی را در سال ۲۰۱۸ تجربه نکرد و اکنون، دست‌اندرکاران این صنعت امیدوارند روزهای بهتری در سال ۲۰۱۹ داشته باشد.
تبلیغات

بیت‌کوین (Bitcoin) نوعی ارز دیجیتال (Cryptocurrency) است که راه را برای سایر ارزهای دیجیتال هموار کرد. این ارز دیجیتال پیشرو اولین‌بار در وایت‌پیپرهای اولیه‌ی ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. گفتنی است هویت ناکاموتو همچنان در پشت پرده‌ها پنهان است. ایده‌ی اصلی بیت‌کوین ایجاد ارز آنلاینی نظیر‌به‌نظیر بود تا کاربران بتوانند بدون نیاز به افشای هویت خود پول مبادله کنند.

همواره به این نکنه تأکید می‌شود بیت‌کوین ارزی تمرکززدایی‌شده است. هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که به این مبادلات اعتبار بخشد و تضمین کند همه‌ی فرایندها به‌همان صورت که باید، انجام می‌شوند؛ بلکه آنچه در واقعیت وجود دارد، شبکه‌ای جهانی و توزیع‌یافته از کامپیوترهایی است که ضمن ثبت و نگه‌داری از فهرستی دست‌کاری‌نشدنی از تراکنش‌ها که به بلاک‌چین (Blockchain) معروف است، اعتبار آن‌ها را نیز تأیید می‌کنند و به آن‌ها حالتی رسمی و قانونی می‌بخشند.

بیت‌کوین اولین نمونه از ارزهای دیجیتالی است که تاکنون در دنیا معرفی و همیشه موفق شده دربرابر ناملایمات بازار تاب آورد و جایگاه خود را براساس ارزش بازار به‌عنوان رایج‌ترین و تأثیرگذارترین ارز دیجیتال حفظ کند. لایت‌کوین (Litecoin) و بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) دو نمونه از فورک‌های پرطرفدار بیت‌کوین هستند؛ ولی هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند به رتبه‌ی اول بیت‌کوین حتی نزدیک شوند.

نام و حضور بیت‌کوین بر بازار سایه افکنده است؛ ولی این ارز دیجیتال نیز در طول عمر خود با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است. عده‌ای بیت‌کوین را نوعی کلاه‌برداری، ترفند پانزی، ابزاری تبهکارانه و بزرگ‌ترین حباب از زمان پاگرفتن اینترنت نامیده‌اند. پروژه‌های مختلفی مانند Lightning Network خیلی تلاش کردند مشکلات ذاتی بیت‌کوین، مانند سرعت تراکنش و مقیاس‌پذیری را برطرف کنند.

تحلیلگران دلفی دیجیتال خوشبینانه معتقدند که روند خرسی بازار بیت‌کوین امسال دیگر به‌پایان خواهد رسید

بیت‌کوین یکی از موضوعات محوری مطرح‌شده در پرونده‌ی قضایی راس اولبریکت (Ross Ulbricht)، ادمین بازار سیاه سیلک رود (Silk Road) بود که درزمینه‌ی فروش داروهای قاچاق در دارک‌وب فعالیت می‌کرد. همچنین، در گزارش‌های هک‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری‌های اینترنتی انجام می‌شوند و میلیون‌ها دلار را طی سال‌ها از سرمایه‌گذاران به‌غارت برده‌اند، بارهاوبارها از بیت‌کوین نام برده شده است.

سال‌های زیادی بود که بیت‌کوین را موضوعی مرتبط با اقدامات جنایی می‌دانستند. بااین‌حال، با گذشت زمان و جلب توجه کارشناسان به این ارز دیجیتال، بالاخره بیت‌کوین توانست این برچسب‌های نامطلوب را از پیشانی خود جدا کند. در ۱۸ ماه گذشته، بیت‌کوین راه خود را به جریان گفت‌وگوها گشوده و شرکت‌ها آن را پذیرفته‌اند. همچنین، صحبت‌هایی از استفاده از آن در وال‌استریت به‌میان آمده و به‌نوبه‌ی خود، به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری معرفی شده است.

نوسان قیمت بیت‌کوین دربرابر دلار آمریکا در سال ۲۰۱۸

بیت کوین / bitcoin

به‌طورکلی، سال گذشته سال امیدوارکننده‌ای برای بیت‌کوین نبود. این ارز دیجیتال سال را با انفجاری طوفانی آغاز کرد و در همان هفته‌ی اول سال، با ادامه‌ی روندی که در سال ۲۰۱۷ شاهد بود، ارزشش از ۱,۲۸۹۷ به ۱۷,۵۲۷ دلار رسید و ناگهان، سقوط آغاز شد. پس از یک هفته، بیت‌کوین ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و تا ۶فوریه، به ۷,۰۵۱ دلار تنزل یافت و باقی روزهای سال را نیز به‌همین‌ترتیب در تلاطم به‌سر برد.

بیت‌کوین چند بار در اواسط سال، افزایش قیمت‌های ناچیزی تجربه کرد، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها آن‌قدر پرقدرت نبودند که باعث شکل‌گیری روندی ثابت در قیمت‌های بیت‌کوین شوند. در پایان سال، بیت‌کوین با قیمت ۳,۸۹۸ دلار معامله می‌شد که حاکی از کاهش ۷۰ درصدی درمقایسه‌با ابتدای سال بود.

مروری بر قیمت بیت‌کوین دربرابر دلار در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹

بیت کوین / bitcoin

بیت‌کوین نیز مانند سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، با انتقادات بسیاری درباره‌ی نوسانات خود مواجه بود؛ اما به‌نظر می‌رسد این ارز دیجیتال تا به این جای سال، به‌شکلی غیرمعمول در وضعیتی نسبتا ثابت به‌سر می‌برد. بیت‌کوین سال را با قیمت ۳,۷۱۷.۶ دلار آغاز کرد و سپس، با ۹ درصد افزایش، در همان هفته‌ی اول سال به ۴,۰۳۱.۰۹ در ازای هر بیت‌کوین مبادله شد. تحرکات ناچیز در قیمت‌های محصولات مختلف معمولا رخدادی عادی در ابتدای هر سال تلقی می‌شود؛ ولی این امر را براساس استانداردهای بیت‌کوین نمی‌توان پدیده‌ای چشمگیر قلمداد کرد.

متأسفانه این جهش کوتاه، عمر کوتاهی نیز داشت و تنها پس از یک ماه، ارزش تجاری بیت‌کوین به‌آرامی پایین آمد و در ۷فوریه‌ی‌۲۰۱۹ به ۳,۳۵۸.۸۳ دلار رسید. بااین‌حال، از ابتدای همان ماه، همه‌ی شواهد نشان می‌داد که بیت‌کوین وارد روندی پرقدرت و پایدار شده است. این ارز دیجیتال در پایان ماه فوریه، افت قیمت شدیدی را شاهد بود که تنها در ۲۴ ساعت، ارزش آن را با ۸ درصد کاهش، یعنی از ۴,۱۰۶.۲۴ دلار، بالاترین قیمتش در این فصل، به ۳,۷۸۴.۲۸ دلار رساند.

صرف‌نظر از این تلنگر لحظه‌ای، قیمت بیت‌کوین از ابتدای فوریه شاهد روندی پیوسته بود. در پایان فصل، بیت‌کوین به ارزشی تقریبا برابر با نقطه‌ی اوج خود در همین فصل رسید و با قیمت ۴,۰۹۲.۷۱ دلار برای هر بیت‌کوین مبادله شد که درمقایسه‌با قیمت آن در ابتدای سال، تقریبا ۱۰ درصد بیشتر شده بود.

رویدادهای مهم سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹

بیت کوین / bitcoin

در فصل دوم سال ۲۰۱۹، قیمت بیت‌کوین از ۴,۰۹۲.۷۱ دلار روزهای پایانی فصل پیش به بیش از ۵,۱۰۰ دلار رسید

ارز برتر دیجیتال جهان فرازوفرودهای زیادی در این فصل از سال تجربه کرده است. خیلی‌ها منتظر بودند کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بالاخره تصمیمی درباره‌ی صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) اتخاذ کند که به درخواست شرکت مدیریت دارایی بیت‌وایز (Bitwise) و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری وان‌اِک (VanEck) مطرح شده است. بااین‌حال، این کمیسیون با به‌تعویق‌انداختن تصمیم‌گیری خود موجب شد کارشناسان زمانی زودتر از فصل دوم سال را برای ورود بیت‌کوین به وال‌استریت پیش‌بینی نکنند.

اخبار امیدوارکننده‌ای که در‌این‌زمینه منتشر می‌شود، حاکی از آن است که Binance شروع به ارائه‌ی خدماتی کرده که به کاربران عمومی اجازه می‌دهد بیت‌کوین را در ۱,۳۰۰ کارگزاری مختلف در سرتاسر استرالیا بخرند. همچنین، اخباری در روزهای ابتدایی ماه مارس منتشر شد مبنی بر اینکه استارباکس این فرصت را به مشتریان خود بخشیده که قیمت‌ها را ازطریق پلتفرم Bakkt و به‌صورت ارز دیجیتال بپردازند. استارباکس مشتریان خود را مجبور نمی‌کند که حتما قهوه‌های خود را با ارزهای دیجیتال بخرند؛ ولی درصورت این کار، Bakkt پرداخت‌های ارز دیجیتال را در همان زمان به پول نقد تبدیل می‌کند. شاید این ابتکار عمل، تحقق کامل همان رؤیای همیشگی ما مبنی‌بر خرید قهوه و مایحتاج ضروری خود با استفاده از بیت‌کوین نباشد؛ ولی به‌‌حتم گامی صحیح در جهت کاربردی‌سازی بیت‌کوین در زندگی روزمره است.

درواقع، تحلیلگران شرکت دلفی دیجیتال (Delphi Digital) در ژانویه‌ی گذشته پیش‌بینی کردند این روند خرسی در بازار (Bear Market) تا پایان همین سال به‌پایان خواهد رسید و به‌طورخاص به این نکته اشاره کردند که قیمت بیت‌کوین در سه‌ماهه‌ی اول سال به کمترین قیمت خود خواهد رسید.

انتظارات از بیت‌کوین در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹

بیت کوین / bitcoin

باتوجه‌به عملکرد پایدار و مستمر بیت‌کوین که از روزهای میانی فوریه آغاز شد، شاید بتوان گفت حق با تحلیلگران بوده است؛ چراکه هیچ نشانه‌ای از کاهش رشد بیت‌کوین تا‌به‌امروز مشاهده نشده است. در فصل دوم، قیمت بیت‌کوین از ۴,۰۹۲.۷۱ دلار روزهای انتهایی فصل پیش به بیش از ۵,۱۰۰ دلار رسید. شاید تحلیلگران درست پیش‌بینی کرده باشند و بهترین فصل سال در انتظار بیت‌کوین باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات