آمازون با ایرپاد مبتنی بر الکسا به رقابت با اپل می‌پردازد

جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
شایعاتی به گوشی می‌رسد مبنی بر اینکه آمازون با معرفی ایربادهای بی‌سیم خود به‌دنبال رقابت با اپل است.
تبلیغات

از میان اخبار به گوش می‌رسد که آمازون آماده است تا با معرفی ایربادهای (earbuds) بی‌سیم ارزان‌قیمت و مبتنی بر الکسای خود، اپل را به چالش بکشد. در صورت موفقیت، آمازون خواهد توانست راه را برای پذیرش بیشتر دستیار دیجیتال پرطرفدار خود در دنیای تلفن‌های همراه هموار سازد و رابطه‌ای عمیق‌تر بین آن و سایر اکوسیستم آمازون ایجاد کند. آمازون، اگر می‌خواهد جایی برای خود در تلفن‌های همراه پیدا کند، باید اول این گام مهم را بااقتدار بردارد.

گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است حاوی جزئیاتی از سخت‌افزار مذکور است که شباهت‌های زیادی با ایرپادها (AirPod) و خیلی از دستگاه‌های بی‌سیم دیگری که تاکنون تولید شده‌اند، دارد: یک جفت گوشی توگوشی (in-ear)، یک کیس که هم به‌عنوان شارژر و کنترل‌های داخلی عمل می‌کند و یک میکروفون برای استفاده‌ی کاربر تا موسیقی خود را کنترل کند، با دوستانش حرف بزند یا از الکسا بخواهد کاری انجام بدهد.

ایرپادها به‌عنوان سخت‌افزار اختصاصی اپل از دسترسی لازم برای انجام اموری برخوردار هستند که که دیگر رقبا مجاز به انجام آن نیستند، بنابراین، فکر کردن به این سؤال که دستگاه‌های جدید چطور عمل خواهند کرد جالب خواهد بود. اگر تلفن همراه کاربری قفل باشد، هدفون‌های غیر ایرپاد (مثلا گلکسی باد) نمی‌توانند ازطریق اپلیکیشن‌های مرتبط به آن‌ها متصل بشوند و کاری انجام بدهند. البته این امکان برای کاربران وجود دارد که از حالت «Hey Siri, OK Google» استفاده کنند؛ ولی آن هم سختی‌های خودش را دارد.

گزارش بلومبرگ می‌گوید که با استفاده از هدفون‌های الکسا می‌توان «خرید کرد، موسیقی گوش داد و به اخبار آب‌وهوا و سایر اطلاعات دسترسی داشت»؛ ولی هنوز جزئیات چگونگی انجام این کارها فاش نشده است. اگر برای استفاده از این دستگاه، کاربر مجبور باشد که قفل گوشی همراه خود را باز بگذارد و اپلیکیشنی خاص را اجرا کند، پس از همین حالا آن را یک پروژه‌ی شکست‌خورده بدانید.

از همه مهم‌تر، به‌نظر نمی‌رسد اپل بخواهد مجوز انجام کارهایی را به آمازون بدهد که تنها مختص ایرپاد است. منطقی است که تصور شود عملکرد این هدفون‌ها، به‌جای استفاده از آن مجوزها، مبتنی بر دریافت دستوری مبنی بر اتصال اینترنتی به یک دستگاه الکسای سازگار در همان نزدیکی باشد که البته در خانه‌های امروزی  شمار دستگاه‌های مجهز به این فناوری هم کم نیست. ولی اگر کاربر در خیابانی مشغول پیاده‌روی باشد و راه را گم کند، باید بتواند برای یافتن مسیر خود از امکانات تلفن همراهش استفاده کند که همین موضوع، کارایی محدود هدفون‌های بی‌سیم را زیر سؤال می‌برد.

این مشکلات و نیز سختی‌های مربوط‌به پروسه‌ی تولید نسبتا ارزان این سخت‌افزارهای پیچیده را می‌توان همان عاملی دانست که عرضه‌ی آن‌ها را با دردسر مواجه کرده است. تنها قیمت پایین‌تر و کیفیت احتمالی بهتر این قطعات برای موفقیت این پروژه کافی نیستند، جزئیات بیشتر زمانی فاش خواهند شد که آمازون محصول خود را به‌صورت رسمی معرفی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات