مرگ هزاران جوجه پنگوئن امپراطور در جنوبگان

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تعداد بی‌شماری از جوجه پنگوئن‌های گونه‌ی امپراطور در اثر تاثیرات حاصل از حوادث شدید آب‌و‌هوایی در دریا غرق شدند.
تبلیغات

فاجعه‌ی مرگ تعداد زیادی از جوجه پنگوئن‌های امپراطور در سال ۲۰۱۶ در دریای ودل در قطب جنوب اتفاق افتاد. در جریان این حادثه، زیستگاه واقع در لبه‌ی تاقچه‌ی یخی برانت، دچار فروپاشی شد و پرندگان بالغ نیز مجددا برای بازسازی جمعیت خود تلاشی نکردند. البته این تلاش احتمالا برای آن‌ها بیهوده است؛ زیرا توده‌ی یخ شناور بزرگی درمجاورت منطقه‌ی سکونت آن‌ها قرار گرفته که می‌تواند همه چیز را خراب کند.

نابودی زیستگاه یادشده که هالی‌بی نامیده می‌شود، در تصاویر ماهواره‌ای قابل رویت است. امکان تشخیص مدفوع این پرندگان روی یخ سفید از فاصله‌ی ۸۰۰ کیلومتری هم وجود دارد و می‌توان اندازه‌ی احتمالی هر گروه از آن‌ها را تخمین زد. اما جمعیت برانت که برای چند دهه جمعیت ۲۵۰۰۰-۱۴۰۰۰ جفتی خود را حفظ کرده بود، اساسا یک شبه نابود شد.

امپراطورها بلندقامت‌ترین و سنگین‌ترین گونه‌ی پنگوئن هستند که برای پرورش نوزاد نیاز به تکه‌های قابل اعتماد یخ دارند و این قطعات یخ باید از ماه آوریل یعنی زمانی‌که پرندگان از راه می‌رسند تا ماه دسامبر که جوجه‌های آن‌ها پر در می‌آورند، باقی بماند. اگر یخ‌ها خیلی زود شکسته شوند، پرندگان جوان هنوز پرهای کافی برای آغاز شنا نخواهند داشت و به‌نظر می‌رسد این همان چیزی است که در سال۲۰۱۶ اتفاق افتاد. وزش بادهای شدید موجب خالی شدن توده‌ یخ‌هایی شد که به تاقچه‌ی یخی برانت چسبیده بودند. این وضعیت در سال‌های بعد هم ادامه داشت و یخ ترمیم نشد.

پژوهشگران می‌گویند یخی که از سال ۲۰۱۶ تشکیل شده است، به اندازه کافی قوی نیست. اکنون حوادث طوفانی که در ماه‌های اکتبر و نوامبر اتفاق می‌افتند، زودتر از موعد یخ را مورد هجوم قرار می‌دهد. این یخ‌ها که قبلا پایدار و قابل اعتماد بودند، اکنون دیگر ضعیف شده‌اند.

پنگوئن های امپراطور

به‌گفته‌ی پژوهشگران، در سال‌های اخیر بسیاری از پنگوئن‌های بالغ از جفت‌گیری و پرورش نوزاد اجتناب کرده یا اینکه به مکان‌های جفت‌گیری دیگری در دریای ودل مهاجرت کرده‌اند. جمعیت یک زیستگاه که در ۵۰ کیلومتری این منطقه زندگی می‌کند، افزایش چشم‌گیری داشته است.

اینکه چرا سکوی یخی کنار تاقچه‌ی برانت نتوانسته است مجددا تشکیل شود، کاملا آشکار نیست. هیچ سیگنال آب‌و‌هوایی آشکاری وجود ندارد که به‌ علت این اتفاق اشاره کند و مشاهدات اتسمفری و اقیانوسی حوالی برانت تغییر خاصی را نشان نمی‌دهند.

اما حساسیت زیستگاه به تغییر در روندهای یخ دریا نشان‌دهنده‌ی تاثیری است که گرمایش آینده روی جنوبگان و به‌خصوص پنگوئن‌های امپراطور خواهد گذاشت. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر طبق پیش‌بینی مدل‌های کامپیوتری از میزان یخ دریا کاسته شود، تا پایان این قرن گونه‌ی پنگوئن امپراطور ممکن است ۵۰ تا ۷۰ درصد از کل جمعیت خود را از دست بدهد. دکتر میشل لارو از دانشگاه کانتربری در نیوزلند می‌گوید:

این موضوع دارای پیامدهایی فراتر از خود پنگوئن‌های امپراطور است. آن‌ها بخش مهمی از زنجیره‌ی غذایی هستند؛ این پرندگان موجوداتی هستند که ما آن‌ها را شکارچیان میانی می‌نامیم. پنگوئن‌ها شکار حیواناتی نظیر فک‌های پلنگی هستند ولی خود نیز گونه‌های ماهی و کریل را شکار می‌کنند. بنابراین آن‌ها نقش مهمی در اکوسیستم دارند.

دکتر تراتان، دانشمند عضو گروه مطالعات قطب جنوب در بریتانیا می‌گوید:

چیزی که برای من جالب است این نیست که کلنی‌ها مهاجرت می‌کنند یا اینکه دچار مشکل جفت‌گیری و پرورش نوزاد می‌شوند. موضوع مهم این است که ما داریم درمورد فروافتادگی عمیق دریای ودل که یکی از پناهگاه‌های تغییرات اقلیمی برای گونه‌های سازگار به سرمایی مانند پنگوئن‌های امپراطور است، صحبت می‌کنیم. تخریب این پناهگاه پیام‌های مهمی با خود دارد.

اینکه آیا زیستگاه هالی‌بی آینده‌ای داشته باشند یا نه، یک موضوع قابل بحث است. تاقچه‌ی یخی برانت ترک برداشته و در حال از هم جدا شدن است. این شکاف درنهایت موجب می‌شود یک کوه یخی با وسعتی بیش از لندن جدا شده و در دریای ودل رها شود و در این فرایند قطعات یخ بی‌شماری خواهند شکست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات