نخستین تصویر از دهانه سیارکی ایجادشده توسط فضاپیمای ژاپنی را تماشا کنید

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ پس از یافتن محل دهانه‌ای که با انفجار سطح سیارک ریوگو ایجاد کرده بود، تصاویری از آن را به زمین فرستاد.
تبلیغات

اواسط ماه گذشته، فضاپیمای ژاپنی هایابوسا ۲ که در فاصله‌ی تقریبا ۳۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارد، با انفجار سطح سیارک ریوگو، دهانه‌ای کوچک روی آن ایجاد کرد. اکنون با گذشت نزدیک به سه هفته، نخستین تصاویر از این دهانه به‌دست ما رسیده است. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) که فضاپیمای کاوشگر یادشده را هدایت می‌کند، تصاویر قبل و بعد از انفجار محل دهانه‌ی جدید را منتشر کرده است. این تصاویر تورفتگی خفیفی را در سنگ منفجرشده نشان می‌دهند که پیش‌تر به‌چشم نمی‌خورد.

دهانه‌ی مصنوعی ایجاد‌شده محصول فضاپیمای هایابوسا ۲ محسوب می‌شود که از ژوئن‌۲۰۱۸ تاکنون، به‌دور سیارکی به‌نام ریوگو می‌چرخد. هایابوسا ۲ که قصد دارد نمونه‌هایی از ریوگو به زمین بازگرداند، تاکنون با موفقیت بخشی از مأموریتش را به‌اتمام رسانده است. این فضاپیما در ۲۱فوریه (۲اسفند) به نزدیکی ریوگو حرکت کرد و جسمی گلوله‌مانند را درون سطح این جرم شلیک کرد و با این کار، بخشی از مواد سیارکی را به درون محفظه‌ی نگه‌دارنده‌ی خود فرستاد.

بااین‌حال، JAXA همچنین قصد دارد نمونه‌ای از عمق بیشتر ریوگو برداشت کند؛ به‌همین‌دلیل، هایابوسا ۲ ماه گذشته با موادمنفجره به‌سمت سیارک هجوم برد. تیم مأموریت فضاپیما را به بمبی تجهیز کردند که هایابوسا ۲ آن را در ۱۵فروردین روی سیارک رها کرد. دستگاه قوطی‌شکل حاوی موادمنفجره درست بر فراز سطح ریوگو منفجر شد. هدف از انجام این کار، ایجاد دهانه‌ای مصنوعی بود که درون سیارک را درمعرض دسترس قرار دهد تا فضاپیما بتواند مواد گرانبهای زیرسطحی را برای مطالعه‌ی دانشمندان برداشت کند. این سنگ‌های واقع‌شده درون ریوگو برخلاف مواد سطح سیارک میلیاردها سال درمعرض تماس با محیط فضایی قرار نداشتند؛ درنتیجه، این مواد بهتر محافظت شده‌اند و نمایانگر ظاهر سیاره در هنگام شکل‌گیری اولیه‌ی آن هستند.

Ryugu / سیارک ریوگو

تصویر قبل و بعد از انفجار محل دهانه‌ی ایجادشده که تیم مأموریت هایابوسا ۲ در توییتر منتشر کرد

هنگامی‌که بمب منفجر شد، هایابوسا ۲ در فاصله‌ای بسیار دور از محل انفجار قرار داشت تا از برخورد با بقایای احتمالی در امان بماند؛ اما فضاپیما دوربین همراهی را به‌کار انداخت که از فاصله‌ی دور از انفجار عکس‌برداری کرد تا تیم مأموریت به‌واسطه‌ی آن بتواند محل شکل‌گیری دهانه را پیدا کند. هایابوسا ۲ سپس روز چهارشنبه، محل انفجار را جست‌وجو و دهانه‌ی احتمالی ایجادشده را پیدا کرد.

اکنون، JAXA دهانه‌ی شکل‌گرفته به‌دست هایابوسا ۲ را بازرسی خواهد کرد تا درباره‌ی این مسئله تصمیم‌گیری کند که آیا فضاپیمایش می‌تواند از آنجا نمونه‌ای برداشت کند یا خیر. احتمال دارد انجام این وظیفه بیش‌ازحد خطرناک شمرده شود؛‌ اما اگر فضاپیما به‌سمت دهانه برود و نمونه‌ای از درون آن برداشت کند، به‌طور بالقوه می‌تواند صاحب تعدادی سنگ دست‌نخورده شود که از زمان پیدایش منظومه‌ی شمسی تاکنون، تغییرات بسیار اندکی به‌خود دیده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات