نمایش جدیدترین نسخه فناوری خودران تسلا؛ ایلان ماسک وعده‌های جدید داد

پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
تسلا ویدئویی از عملکرد موفقیت‌آمیز نسخه تمام خودران اتوپایلوت روی خودروی برقی مدل ۳ در شرایط واقعی منتشر کرد.
تبلیغات

پس از آن‌که تسلا اخیراً اعلام کرد تمام نسخه‌های خودروی الکتریکی مدل ۳ به‌عنوان گزینه‌ی استاندارد از فناوری اتوپایلوت بهره می‌برند، بالاخره این خودروساز ویدئویی از عملکرد عالی این سیستم در جاده شهری و آزادراه منتشر کرد. هدف اصلی تسلا آن‌طور که ایلان ماسک هم مدتی قبل اعلام کرد، خودرانی کامل است و حالا خودروساز برقی قصد دارد این هدف را برای تسلا مدل ۳ به پایان برساند. البته باتوجه‌به ویدئو می‌توان برای برخی مسیرها به این فناوری اعتماد کرد، اما نمی‌توان آن را برای تمام جاده‌های اصلی به انتخاب انسانی ترجیح داد. 

سرعت ویدئو زیاد شده است تا بینندگان زمان زیادی را صرف تماشای آن نکنند. ویدئو نشان می‌دهد که فناوری خودران تسلا مدل ۳ چگونه می‌تواند پیچ‌ها را به خوبی بپیماید، در تقاطع‌ها و خروجی‌ها به خوبی توقف کند و علائم راهنمایی و رانندگی را به خوبی تشخیص دهد. میزان ترافیک در مسیرهای طی شده نیز منصفانه بود و به نظر می‌رسد که این فناوری به خوبی توانست از عهده حرکت در خیابان‌ها و بزرگراه برآید. البته همان‌طور که می‌دانید با افزایش ترافیک، وضعیت فرق می‌کند و هنوز نمی‌توان انتظار چندانی از حالت تمام خودران (FSD) تسلا داشت. 

ایلان ماسک طی رویدادی که در اوایل این هفته برگزار شد، به سرمایه‌گذاران گفت که تسلا روزی رانندگان را قادر می‌سازد تا حالت‌های تهاجمی بیشتری برای سیستم اتوپایلوت انتخاب کنند. صاحبان فعلی محصولات تسلا فعلاً می‌توانند تنظیمات «Mad Max» را برای اتوپایلوت انتخاب کنند، به این ترتیب که تغییر خط حرکت در بزرگراه سریع‌تر می‌شود.

Tesla Autopilot / اتوپایلوت تسلا

از ۱۵ سال پیش تاکنون که حرکت تسلا برای ایجاد انقلابی در صنعت خودروسازی آغاز شد، این شرکت ۶ میلیارد دلار زیان کرده است. اما ایلان ماسک پیش‌بینی می‌کند که آینده‌ای سودآور در انتظار تسلا خواهد بود و این امر با راه‌اندازی خدمات تاکسی اینترنتی (اشتراک سواری) که رانندگان خودروی الکتریکی ربات هستند، محقق می‌شود. 

ماسک مفهوم اخیر را تقریباً‌ ۳ سال پیش مطرح کرد؛ اما او اکنون معتقد است که فناوری تسلا به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند رویای او را به واقعیت تبدیل کند. بااین‌حال منتقدانی نیز وجود دارند که از طرح ایلان ماسک نگران هستند؛ آن‌ها معتقدند که حمل مسافر در خودرو خودران تسلا بدون حضور راننده که بتواند در شرایط اضطراری کنترل را به دست بگیرد، باعث وحشت مردم و درنهایت مرگ آن‌ها خواهد شد. اما اگر ماسک بتواند به وعده‌ی جدید خود برای راه‌اندازی سرویس اشتراک سواری و استفاده از خودروهای خودران تسلا عمل کند، کسب‌وکار این خودروساز به سود هنگفتی دست می‌یابد. چنین سودی می‌تواند به تسلا کمک کند تا سابقه زیان‌های مالی در سال‌های گذشته را به فراموشی بسپارد. 

پنل خورشیدی

علاوه‌بر فروش انواع خودروهای الکتریکی و پنل‌های خورشیدی برای خانه‌ها، تسلا ۲۵ تا ۳۰ درصد کرایه‌های مالکان خودروها را نیز دریافت می‌کند. طرح جدید به این صورت است که مالکان خودروهای تسلا می‌توانند از اپلیکیشن خدمات روبوتاکسی استفاده کنند و با جمع‌آوری درآمد ازطریق خدمات تاکسی اینترنتی، هزینه‌های خرید خودروی الکتریکی را جبران کنند. درنهایت هنگامی که مالک به خودروی خود نیاز ندارد، آن را در سرویس تسلا قرار می‌دهد و هنگام نیاز، می‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند. 

ایتای میکائلی، تحلیلگر مؤسسه Citi طی یادداشتی برای سرمایه‌گذاران نوشت:

چنین خدماتی به احتمال زیاد می‌تواند با حفظ مقداری از ارزش خودرو، تقاضا برای خرید خودروهای برقی تسلا را افزایش دهد. 

متخصصان اصرار دارند که طرح ایلان ماسک با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است. او اینکه خودروهای خودران تسلا (مجهز به فناوری تمام خودران اتوپایلوت) تفاوت ساختاری زیادی با محصولات سایر شرکت‌ها دارند. تسلا سعی دارد در وسایل نقلیه خودران از حسگرهای کمتر به همراه تعدادی دوربین و کامپیوتر قدرتمند جدید انویدیا بهره بگیرد. بااین‌حال تقریباً‌ تمام شرکت‌های دیگر از فناوری لیدار استفاده می‌کنند که می‌تواند حتی در تاریکی نیز به‌صورت ۳۶۰ درجه ببیند. به همین دلیل منتقدان طرح ماسک را بیش از حد خطرناک می‌دانند و آینده خوبی برای آن متصور نیستند. 

Aeva lidar autonomous car sensor / حسگر لیدار خودروی خودران آئوا

همچنین، ممکن است تا زمان راه‌اندازی سرویس اشتراک سواری تسلا، سرنشینان و مردم برای مواجهه با خودروهای خودران آماده نشوند. نظرسنجی اخیر مؤسسه AAA نشان داد که ۷۱ درصد از آمریکایی‌ها به‌راحتی نمی‌توانند سوار خودروهایی شوند که راننده آن ربات یا رایانه است. به نظر می‌رسد تسلا خود نقش مهمی در این نگرانی داشته باشد؛ زیرا سیستم اتوپایلوت در چند مورد نتوانست از برخورد خودرو با اشیای پیش رو جلوگیری کند که منجر به فوت حداقل ۲ نفر شد.

برخی منتقدان ماسک را متهم کرده‌اند که برنامه خودرو خودران را برای پرت کردن حواس رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران از نتایج سودآوری سه‌ماهه اول ۲۰۱۹ تسلا اعلام کرده است. با کاهش فروش طی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، انتظار می‌رود که این شرکت بیش از ۳۲۵ میلیون دلار زیان کند. 

elon musk / ایلان ماسک

مایک رمزی، تحلیلگر Gartner در این زمینه می‌گوید:

فردی می‌گوید که ایلان ماسک این‌کار را تنها برای توجیه ارزش سهام تسلا در بورس انجام داده است و هیچ دلیل دیگری پشت آن نیست. اما این بخشی از خصوصیات تسلا است. شما باید به داستان‌های آینده اعتقاد داشته باشید تا بتوانید وضعیت مالی امروز را توجیه کنید. 

یکی دیگر از مشکلات تسلا، کاهش فروش مدل‌های گران‌قیمت ارتقایافته از جمله تسلا مدل اس و مدل ایکس است. تسلا به‌تازگی اعلام کرد این مدل‌ها با به‌روزرسانی‌های جدیدی از جمله سیستم محرکه عرضه می‌شوند که باعث افزایش ۱۰ درصدی شعاع حرکتی در هر بار شارژ خواهد شد. نسخه‌های ارتقایافته تسلا مدل اس قادر خواهند بود با هر بار شارژ مسافتی حدود ۵۹۵ کیلومتر را طی کنند؛ درحالی‌که شعاع حرکتی تسلا مدل ایکس حدود ۵۲۳ کیلومتر برآورد می‌شود. مدل‌های اخیر علاوه‌بر این به سیستم‌های تعلیق‌ تطبیقی جدید مجهز شده‌اند که باعث شتاب‌گیری سریع‌تر و سواری راحت‌تر خواهد شد.

Tesla Model S

تسلا علاوه‌بر میل خود به از دست دادن پول، بدهی‌های زیادی نیز به وجود آورده است. بااین‌حال ارزش بازار تسلا به حدود ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد که بالاتر از فورد به‌عنوان پیش‌گام صنعت خودروسازی است. شاید چنین دستاورد ارزشمندی برای تسلا، تا حد زیادی به‌دلیل باور اکثریت جامعه در قرار دادن ایلان ماسک درکنار استیو جابز یا هنری فورد به دست آمده باشد. اما بیشتر سرمایه‌گذاران طی ماه‌های اخیر در درستی اقدامات ماسک و تسلا تردید دارند؛ یکی از دلایلی که قیمت سهام این شرکت را حدود ۳۰ درصد کاهش داد و به کمترین میزان آن طی ۱۹ ماه گذشته رساند. 

steve jobs

تا سال آینده و آغاز راه‌اندازی طرح اشتراک سواری ایلان ماسک، رانندگان باید مجبور نباشند دستان خود را روی فرمان خودروی الکتریکی و خودران تسلا قرار دهند یا نگران عمل کردن ترمزها باشند. خدمات اشتراک سواری خودران تسلا تا پایان امسال اجرایی خواهد شد، اکرچه ماسک به‌تازگی اعلام کرد که تاکنون مهلت‌های بسیاری را از دست داده است. ماسک همچنین اعلام کرد که در صورت اشتباه خودرو خودران و رخ دادن تصادف، مسئول آن تسلا خواهد بود. 

هم‌اکنون سرویس‌های اشتراک سواری اوبر و لیفت که بر عملکرد راننده متکی هستند، به ازای هر مایل بین ۲ تا ۳ دلار هزینه دریافت می‌کنند. بااین‌حال ماسک تخمین زده است که سرویس اشتراک سواری تسلا هزینه‌ها را به کمتر از ۱۸ سنت در هر مایل خواهد رساند که مزیت رقابتی این شرکت را در مقابل رقبا افزایش می‌دهد. مدیرعامل تسلا پیش‌بینی کرده که مالک هر خودروی تسلا می‌تواند درآمد سالانه ۳۰ هزار دلاری از خدمات تاکسی اینترنتی خودران به دست بیاورد. 

uber

بااین‌حال منتقدان درباره پیش‌بینی‌های ماسک تردید دارند و احساس می‌کنند که چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. انتظار می‌رود که ایلان ماسک طی ۱۸ ماه آینده به پیشرفت فناوری خودران تسلا ادامه دهد. اما قانون‌گذاران نباید با طرح او برای راه‌اندازی سرویس اشتراک سواری خودران و رباتیک موافقت کنند. اگر ماسک ایده‌ی خود را اجرایی کند،‌ بدون شک به مسیر خطرناکی وارد خواهد شد. اما طرح‌های ایلان ماسک ظاهراً تمامی ندارند؛ ماسک به‌تازگی طی توئیتی اعلام کرد که تسلا در حال ساخت برگ‌روب برقی است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این برف‌روب برقی می‌تواند از نسخه تغییریافته سیستم تهویه مطبوع تسلا مدل ۳ استفاده کند. سال گذشته نیز از شعله‌افکن جنجالی خود رونمایی کرد که خیلی زود تمام نمونه‌ها فروخته شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات