تسلا از بهترین تراشه‌ جهان برای خودروهای خودران رونمایی کرد

چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا تراشه‌ی جدیدی برای خودروهای خودران تدارک دیده‌ است که تا ۲۱ برابر کارایی بهتری نسبت به تراشه‌های انویدیا دارد.
تبلیغات

در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۷ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا تلاش می‌کند تا نخستین تراشه‌ی کامپیوتری خود را برای خودروهای خودران بسازد؛ ایلان ماسک نیز در ماه اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که تنها ۶ ماه تا این فناوری فاصله دارند. حال، در کمال ناباوری، تسلا اعلام کرده که تراشه‌ی یادشده طبق زمان‌بندی اعلام‌شده توسط ماسک که معمولا پیش‌بینی‌هایش درباره‌ی زمان عرضه‌ی محصولات جدید درست از آب درنمی‌آیند، آماده شده است.

در حقیقت ماسک می‌گوید بیشتر از یک ماه است که آن‌ها خودروهای تسلا مدل اس (Tesla Model S) و تسلا مدل ایکس (Tesla Model X) را به این تراشه مجهز کرده‌اند و از ۱۰ روز پیش نیز، فروش تسلا مدل ۳ (Tesla Model 3) با تراشه‌ی یادشده انجام می‌شود.

شرکت تسلا در رویداد Autonomy Investor Day که در پالو آلتو، کالیفرنیا برگزار شد، به علاقه‌مندان اجازه داد تا نگاهی دقیق به آنچه که ماسک «بهترین تراشه‌ی جهان» می‌نامد، بیندازند؛ این تراشه با مساحت ۲۶۰ میلی‌متر مربعی، ۶ میلیارد تزانزیستور را در بطن خود دارد که براساس اعلام تسلا، ۲۱ برابر تراشه‌های انویدیا که تابه‌حال در خودروهای تسلا استفاده می‌شدند، کارایی دارد؛ البته این جمله با واکنش انویدیا مواجه شده و آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تسلا در محاسباتش اشتباه کرده است.

شما می‌توانید مشخصات فنی تراشه‌‌ی تسلا را که به‌دست این شرکت طراحی شده و توسط سامسونگ تولید می‌شود، در گالری تصاویر زیر مشاهده کنید؛ اما مهم‌ترین پیامی که تسلا می‌خواهد به دیگران القا کند، این است که سخت‌افزار اختصاصی آن‌ها در مدیریت داده‌های حاصل از حسگرهای مختلف خودرو بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از تراشه‌های AI جانبی عمل می‌کند.

تسلا اذعان می‌کند که پردازنده‌هایی بسیار قدرتمندتر یا حتی پردازنده‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر از پردازنده‌های تسلا نیز در بازار موجود هستند و حتی CPU یا GPU به‌کاررفته در آن نیز ویژگی منحصربه‌فردی ندارد و مهندسی شگفت‌انگیزی روی این قطعات صورت نگرفته است.

تسلا ادعا می‌کند که تراشه‌ی اختصاصی این شرکت به‌لطف آرایه‌ی دوتایی شبکه‌های عصبی خود قادر به اجرای ۳۶ تریلیون محاسبه‌برثانیه است؛ در حالی‌که هزینه‌ی آن با وجود ارائه‌ی ۲۱ برابر کارایی بهتر، تنها ۸۰ درصد گذشته خواهد بود. تسلا همچنین با اشاره به افزایش اندک توان مورد نیاز تراشه‌ی جدید نسبت به نمونه‌های قبلی (۷۲ وات در برابر ۵۷ وات)، شعاع حرکتی پیشین بدون تغییر در هزینه را برای هریک از خودروهای خود وعده می‌دهد.

تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla
تسلا / tesla

مدار هرکدام از کامیپوترهای Full Self Driving تسلا، دو نمونه از تراشه‌های جدید این شرکت را دربر دارند. علاوه‌بر تراشه‌ی اضافه، کامپیوتر جدید تسلا، از توان اضافه بهره می‌برد و حتی محاسبات را نیز تکرار می‌کند، بدین ترتیب که سیستم پیش از هدایت خودرو، نتایج حاصل از محاسبات هر دو پردازنده را مقایسه می‌کند. ماسک می‌گوید:

هر کدام از بخش‌های این [سیستم] می‌تواند از کار بیفتند، اما خودرو باز هم به راه خود ادامه می‌دهد. احتمال از کار افتادن این کامپیوتر خیلی کمتر از احتمال بی‌هوش شدن یک انسان است؛ حداقل دو برابر کمتر.

ایلان ماسک می‌گوید که اکنون همه‌ی خودروهایی که تسلا تولید می‌کند همان سخت‌افزاری را که برای خودرانی کامل نیاز است، در اختیار دارند و در نتیجه، «از این‌پس تنها کاری که باید انجام داد، ارتقای نرم‌افزار است». البته، هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که وقتی ماسک از «خودرانی کامل» سخن می‌گوید، دقیقا به چه قابلیتی اشاره می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات