هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره بحران جهانی سرخک

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان جهانی بهداشت درباره‌ی افزایش ۳۰۰ درصدی ابتلا به بیماری سرخک در سال ۲۰۱۹ درمقایسه‌با سال گذشته ابراز نگرانی کرده و تهاجم چندجانبه را تنها راه مقابله با آن می‌داند.
تبلیغات

موارد ابتلا به بیماری سرخک در سراسر جهان به‌حدی افزایش یافته که از چند دهه‌ی قبل سابقه نداشته است. داده‌های سرشماری اولیه‌ی منتشرشده‌ی سازمان بهداشت جهانی از افزایش شدید موارد گزارش‌شده‌ی جهانی این بیماری در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ حکایت کرده است. داده‌های این سازمان نشان می‌دهند موارد ابتلا به سرخک ۳۰۰ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ است و درحال‌حاضر، شیوع عمده‌ی آن در چند کشور معدود مشاهده می‌شود.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که داده‌های این سازمان همچنان ناقص و موقتی هستند؛ زیرا تخمین می‌زند از هر ۱۰ مورد ابتلا به سرخک، فقط حدود یک مورد گزارش می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، آمار و ارقام واقعی باید به‌مراتب بیشتر باشد. باتوجه‌به اطلاعات گردآوری‌شده از ۱۷۰ کشور، این گزارش می‌گوید ۱۱۲,۱۶۳ مورد ابتلا به این بیماری در سال ۲۰۱۹ گزارش شده؛ درحالی‌که تعداد موارد سرخک در زمان مشابه سال ۲۰۱۸، معادل ۲۸,۱۲۴ نفر در ۱۶۳ کشور بوده است.

بیشترین روند ابتلا به این بیماری به مناطق آفریقایی با افزایش ۷۰۰ درصدی درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸ تعلق دارد. درحال‌حاضر در جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی،‌ ماداگاسکار و سودان شیوع رسمی سرخک اتفاق افتاده است. در مناطق خاصی از کشورهایی نظیر ایالات متحده‌ی آمریکا که به‌طور سنّتی پوشش واکسیناسیون بیشتر است، روند افزایش ابتلا به سرخک مشاهده می‌شود.

سرخک

هنریتا اچ. فور، مدیر اجرایی یونیسف و تدرو آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، به‌صراحت این ماجرا را «بحران جهانی سرخک» توصیف کرده‌اند. درضمن، به کشورهایی نیز اشاره کرده‌اند که مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و فقر به افزایش موارد ابتلا به سرخک منجر شده‌ است. آن‌ها کشورهای دارای درآمد فراوان و متوسط را عامل اصلی موج فزاینده‌ی تردید درباره‌ی واکسیناسیون و اشاعه‌ی اطلاعات نادرست می‌دانند.

اوایل ماه جاری، دکتر اکسیریس باربوت، عضو کمیسیون سلامت نیویورک،‌ پس از شیوع سرخک، اورژانس سلامت عمومی اعلام کرد. این میزان شیوع در نیویورک در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا نیز گزارش ۵۵۵ مورد فقط در سال ۲۰۱۹ به تشدید بحران سلامتی اشاره می‌کند؛ هرچند تعداد موارد گزارش‌شده در کل سال ۲۰۱۸ تنها ۳۷۲ مورد بوده است. چنانچه این نرخ در سایر سال نیز ادامه یابد، سال ۲۰۱۹ بیشترین میزان موارد ابتلا به سرخک در دهه‌های اخیر در ایالات متحده‌ی آمریکا را ازآنِ خود می‌کند.

هنریتا اچ. فور و تدرو آدهانوم معتقدند تهاجم چندجانبه، تنها راه مقابله با شیوع مجدد این ویروس کشنده است. سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع فعلی این بیماری و توزیع واکسن در مناطقی درحال‌تلاش است که سرعت اشاعه‌ی بیماری احتمالا بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، این مبارزه صرفا آغازی برای تمامی کارمندان بهداشتی سراسر دنیا و کسانی است که با رشد فزاینده‌ی اطلاعات نادرست درباره‌ی واکسیناسیون مبارزه می‌کنند. هنریتا اچ. فور و تدرو آدهانوم می‌گویند:

همه‌ی ما از علم و سلامتی و اهمیت واکسیناسیون باید حمایت کنیم. این موضوع به‌معنای ایجاد سواد علمی اصولی است و بدین‌ترتیب، مردم می‌توانند اطلاعات مربوط‌به سلامتی خود و واکسیناسیون را به‌درستی تفسیر و درک کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات