سقط جنین بر پایه جنسیت، مانع از تولد ۲۳ میلیون دختر شده است

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
باتوجه به کاهش فرزندآوری در سراسر دنیا،‌ بسیاری از خانواده‌ها برای داشتن حداقل یک فرزند پسر،‌ دست به سقط جنین بر پایه جنسیت می‌زنند که مانع از تولد ۲۳ میلیون دختر شده است.
تبلیغات

تجزیه و تحلیل داده‌های جمعیت جهان نشان می‌دهد که سقط جنین گزینشی براساس جنسیت منجر به تولد حداقل ۲۳ میلیون دختر کمتر در دنیا شده است. بخش اعظمی از این ۲۳ میلیون نوزاد متولدنشده متعلق به کشورهای چین و هند هستند. در بسیاری از جوامع پسر را بر دختر ترجیح می‌دهند و از آنجا که مردم سراسر جهان به میزان قابل‌توجهی به‌سمت کاهش فرزندآوری روی آورده‌اند، تعداد خانواده‌هایی که می‌خواهند حداقل یک پسر داشته باشند رو به افزایش است؛ از این‌رو تصمیم به سقط جنین دختر می‌گیرند.

به‌طور طبیعی به‌ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۳ تا ۱۰۷ پسر متولد می‌شود؛ اما تحلیلی در این زمینه به شواهدی مبنی بر افزایش غیرطبیعی تعداد پسرها در ۱۲ کشور از دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی رسیده است، درست زمانی‌که سقط گزینشی در دسترس مردم قرار گرفت. فنگ‌کینگ چائو از دانشگاه سنگاپور و همکارش به بررسی داده‌های تولد ۲۰۲ کشور از سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ پرداخته‌اند.

آن‌ها دریافتند که در این بازه‌ی زمانی تولد نوزادان پسر در برخی از سال‌ها در آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، چین، گرجستان، هنگ کنگ، هند، کره جنوبی، مونته‌نگرو، تایوان، تونس و ویتنام بیشتر بوده و در تمامی این کشورها به استثنای ویتنام،‌ دستکاری نسبت جنسی درحال برگشت به حالت طبیعی است. به‌نظر می‌رسد این موضوع حتی در کشوری مثل چین نیز صحت داشته باشد که طبق این تحلیل، ۵۱ درصد از سقط جنین دختران را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۵ به‌ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۱۸ پسر در چین متولد شدند؛ اما رقم تولد پسرها در سال ۲۰۱۷ حاکی از کاهش آن به ۱۱۴ مورد بود. اینکه آیا این روند نزولی ادامه می‌یابد یا خیر، در آینده مشخص می‌شود. نسبت جنسی تولد در گرجستان،‌ کره جنوبی و هنگ کنگ به حالت عادی برگشته است؛ هرچند این تیم پژوهشی دریافتند که کاهش تولد مازاد پسران در هند (طبق تحلیل مذکور، ۴۶ درصد از سقط جنین دختران متعلق به هند است) بسیار ناچیز بوده است. سابو جورج از مرکز پژوهش‌های توسعه زنان در دهلی نو می‌گوید:

باتوجه به تولد سالانه ۱۲ میلیون دختر در هند در مقایسه با هفت میلیون دختر در چین، کاهش نسبت گزینش جنسی در هند اهمیت زیادی برای مختومه کردن سقط جنین گزینشی در سراسر دنیا دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات