مدیاتک تراشه ۷ نانومتری 5G برای گوشی‌های بالارده تولید می‌کند

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک قصد دارد برای گوشی‌های بالارده، تراشه‌ی مودم ۷ نانومتری  5G با تمرکز بر هوش مصنوعی تولید کند.
تبلیغات

تا یک سال قبل، مدیاتک در خارج از آسیا، شرکتی تقریبا ناشناخته محسوب می‌شد که تنها برای گوشی‌های اندرویدی، ترا‌شه‌های مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کرد؛ تا اینکه سال گذشته‌ی میلادی، اپل درصدد یافتن شرکتی برای تأمین‌ تراشه‌‌ی مودم 5G موردنیاز برای آیفون‌های خود برآمد تا بتواند جایگزینی برای تراشه‌های شرکت‌های کوالکام و اینتل دراختیار داشته باشد.

اخبار پیرامون این همکاری باعث شد نام مدیاتک در خارج از آسیا نیز مطرح شده و به شرکتی شناخته‌شده‌تر تبدیل شود. اکنون مدیاتک قصد دارد فناوری تولید تراشه‌های خود را توسعه دهد و درصدد تولید تراشه‌ی 5G مبتنی بر هوش مصنوعی با فناوری طراحی لیتوگرافی ۷ نانومتری به بازار است.

5G

آذرماه ۱۳۹۷، مدیاتک، هلیو P90 را با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی معرفی کرد. انتظار می‌رود تراشه‌ی نسل بعدی مدیاتک که هنوز نامش فاش‌ نشده است در رقابت با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام و کرین ۹۸۰ هواوی که هر دو تراشه‌ای با تمرکز بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، معرفی شود.

براساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی Android Authority، مدیاتک احتمالا فناوری CPU Cortex-A76 ARM را برای تراشه‌ی خود استفاده خواهد کرد؛ این بدان معنی است که شاهد معرفی تراشه‌‌ای با کارایی بالاتر خواهیم بود که می‌تواند با تراشه‌ای همچون اسنپدراگون ۸۵۵ رقابت کند. 

تراشه‌ی جدید مدیاتک نسبت به تراشه‌ی ۱۲ نانومتری هلیو پی ۹۰ از نظر کارایی و مصرف انرژی عملکرد بهینه‌تری خواهد داشت. چنین تغییراتی در طراحی و مشخصات تراشه باعث می‌شود محصول جدید مدیاتک بتواند با آخرین تراشه‌های کرین و اسنپدراگون وارد رقابت شود. آخرین تراشه‌ی اسپندراگون کوالکام با هدف به‌کارگیری در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار و تقریبا برای استفاده در تمامی دستگاه‌های با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G طراحی شده است.

مدیاتک

شایان ذکر است، مودم M70 اولین تراشه‌ی 5G مدیاتک تراشه‌ای چند حالته بوده که می‌تواند شبکه‌های 2G، 3G و 4G را نیز پوشش دهد. البته این مودم با تمرکز بر فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز به‌جای امواج میلی‌متری 5G طراحی شده که در حال حاضر در شبکه‌های 5G ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است فقط در دستگاه‌های آسیایی و اروپایی مورد استفاده قرار گیرد. پیش‌تر گفته شده بود تراشه‌ی مودم 5G مدیاتک به نام هلیو ام 70 سال ۲۰۱۹ معرفی می‌شود ولی پس از آن در اخبار دیگری گفته شد که تراشه 5G مدیاتک اواخر سال آینده میلادی معرفی می‌شود

مدیاتک امیدوار است تراشه‌ی جدیدش بتواند در گوشی‌های هوشمند بالارده‌ی بازار که مشخصاتی بالاتر از میان‌رده‌ها دارند ولی دستگاه‌هایی گران‌قیمت هم نیستند، مورد استفاده قرار گیرد. مثلا این تراشه‌ها می‌تواند برای گوشی‌های هوشمندی همچون آیفون XR با قیمت ۷۴۹ دلار مناسب باشد. احتمال استفاده از این تراشه‌ی جدید در دستگاه‌های اپل تقریبا صفر است؛ اما به‌نظر می‌رسد در موج بعدی دستگاه‌های اندرویدی 5G که قیمت مناسب‌تر و عملکرد بهینه‌تری خواهند داشت، تراشه‌ی جدید مدیاتک حرف‌های تازه‌ای برای بازار داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات