گودیر، لاستیک مفهومی آیرو را برای خودروهای پرنده رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
گودیر در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹، لاستیک مفهومی نوآورانه‌ای برای خودروهای پرنده آینده رونمایی کرد که از هوش مصنوعی نیز بهره می‌برد.
تبلیغات

آخرین صحنه در قسمت اول فیلم بازگشت به آینده (Back to the Future) را به یاد بیاورید؛ هنگامی که خودروی پرنده دکتر براون از زمین بلند می‌شود و به آینده پرواز می‌کند. این صحنه یکی از جالب‌ترین لحظات در فیلم‌های مرتبط با صنعت خودرو است. البته گودیر (Goodyear) تا به حال لاستیک‌ جت تولید نکرده، اما این شرکت تلاش می‌کند تا رویاهای خود را با تایر مفهومی جدیدی که برای خودروهای پرنده آماده شده، برآورده کند. 

Goodyear Aero Tire Concept / تایر مفهومی گودیر

این لاستیک مفهومی آیرو (Aero) نام دارد و یکی از چند طرح‌ مفهومی برجسته به شمار می‌رود که اکنون در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شده است. به‌طور خلاصه این تایر یک سیستم دوبعدی است که در آن وقتی وسیله نقلیه روی زمین باشد، شبیه تایر معمولی عمل می‌کند. این لاستیک مفهومی به هوا نیاز ندارد؛ زیرا ساختار داخل تایر نازک به‌صورت غیرپنوماتیک است و قادر به جذب ضربات جاده شبیه تایرهای معمولی امروزی خواهد بود. این طراحی بسیار ظریف چیزی نیست که بتوانید آن را روی خودرویی قدرتمند مانند پورشه 911 نصب کنید. 

Goodyear Aero Tire Concept / تایر مفهومی گودیر

در حالت دوم تایر ۹۰ درجه چرخش می‌کند و چرخش آن موازی با زمین است. پره‌های تایر که روی زمین از لاستیک پشتیبانی می‌کنند نیز مانند پروانه هواپیما یا کشتی به خود شکل می‌گیرند و در نتیجه باعث افزایش ارتفاع می‌شوند. با یک تایر چرخشی در هر گوشه خودرو، ماشین پرنده به‌طور کلی تبدیل به کوادکوپتر خواهد شد. ناگهان همه چیز عوض می‌شود و صحنه پایانی فیلم بازگشت به آینده رنگ واقعیت به خود می‌‌گیرد. 

Goodyear Aero Tire Concept / تایر مفهومی گودیر

این تایر مفهومی مطمئناً ایده‌ای عالی برای خودروهای آینده خواهد بود، اما عملی کردن آن چالش کاملاً متفاوتی است. گودیر چنین تایری را پیشنهاد می‌دهد که روی زمین و در آسمان از نیروی مغناطیسی استفاده می‌کند. چنین سیستمی قطعاً بدون اصطکاک خواهد بود، اما این نوع فناوری به‌طور کلی هنوز در حوزه علمی-تخیلی قرار دارد.

Goodyear Aero Tire Concept / تایر مفهومی گودیر

این تایر همچنین از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل شرایط مختلف و داده‌های مسیر استفاده می‌کند و این اطلاعات را به خودرو انتقال می‌دهد؛ در نتیجه تنظیمات خودکار را در عملکرد آن انجام می‌دهد. امروزه فناوری مشابهی برای استفاده از داده‌های لاستیک هنگام حرکت داریم، اما چنین برنامه‌ پیشرفته‌ای برای تایر گودیر هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

دانلود    360P      720P

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات