پای ابرخودروهای مدرن به لمانز بازخواهد شد؟

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
قوانین فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی برای سری مسابقات جدید مشابه کلاس GT1 دهه‌ی ۱۹۹۰، نظر مثبت تمام خودروسازان را جلب نکرده است.
تبلیغات

چقدر دوست دارید نسخه‌های کاملا مسابقه‌ای از این خودروها را ببینید: فراری لافراری، مک‌لارن سنا، مرسدس AMG وان، استون مارتین والکری، پورشه ۹۱۸، لامبورگینی اونتادور، کونیگزگ آگرا، پاگانی هوایرا، بوگاتی شیرون و تویوتا GR؟ چقدر دوست دارید این نوع خودروها را در مسابقات معروف موتوراسپرت، مانند ۲۴ ساعته لمانز ببینید؟

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

قوانین جدید فدارسیون جهانی اتومبیل‌رانی (WEC) با وعده‌ی دیدن خودروهای دیدنی و جذاب ارائه شده که بتوانند ارتباط تنگاتنگی بین مدل‌های جاده‌ای نیز برقرار کنند و هزینه‌های بسیار کمتری درمقایسه‌با خودروهای فعلی LMP1 داشته باشند. هدف اصلی این است که ۲۰ میلیون یورو در هر فصل برای دو خودرو در نظر گرفته شود. این مبلغ تقریبا نصف بودجه‌ی تولیدکنندگان در سطح جهانی برای یک فصل است و بخت پیروزی کلی در مسابقات لمانز نیز به آن اضافه خواهد شد. 

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

این قوانین وعده می‌دهند که سال‌های باشکوه دهه‌ی ۱۹۹۰ و دوران اوج نمونه‌های GT1 مانند مک‌لارن F1، پورشه 911 GT1، تویوتا GT-One، مرسدس بنز CLK GTR و نیسان R390 GT1 تکرار شود. ازنظر فنی نیز، تعادل قدرت بین خودروها با انواع سیستم‌های هیبرید و بنزینی در قوانین جدید به‌وضوح تعریف شده است.

برای ورود به مسابقات، از هر خودرو باید ۲۵ نمونه‌ی جاده‌ای تولید شود. این تعداد برای فصل دوم به ۱۰۰ مدل افزایش می‌یابد؛ یعنی مدل‌های تولید محدود با تیراژ کم نمی‌توانند از فیلتر قوانین جدید رد شوند؛ اما مدل‌هایی مثل فراری لافراری که ۴۹۹ دستگاه از آن ساخته شده، کاملا با مقررات جدید سازگار خواهد بود. 

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

این قوانین، چهارچوب عملکردی خاصی برای خودروها فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، میزان دقیق نیروی روبه‌پایین، درَگ و بهره‌وری آیرودینامیکی خودرو به‌طور کلی مشخص شده است. البته، ترکیبی از گزینه‌های بالقوه درزمینه‌ی آیرودینامیک و گزینه‌های مختلف برای سیستم محرکه شامل گلچینی از خودروها و شرکت‌کننده‌های متنوع را نیز همراه موارد ذکرشده در نظر بگیرید. 

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

حداکثر توان خروجی سیستم محرکه‌ی احتراق‌داخلی ۶۸۰ اسب‌بخار اعلام شده است؛ درحالی‌که این میزان برای سیستم محرکه‌ی هیبریدی ۲۶۸ اسب‌بخار در نظر گرفته می‌شود. اصلاحات در پیشرانه به‌جز بلوک و سرسیلندر آزاد خواهد بود؛ اما قوانین می‌گویند هیچ تغییری در واحد موتورژنراتور هیبریدی مجاز نیست. توزیع وزن خودرو نیز باید ۴۸.۵ درصد تمایل به یک سمت با خطای  مجاز ۱.۵ درصد باشد و حداقل وزن کلی نیز ۱,۰۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.  به‌روزرسانی خودروها در طول پنج فصل برای هر کلاس امکان‌پذیر خواهد بود؛ ولی برای حفظ جذابیت، هر شرکت سازنده یا تیم تنها می‌تواند در هر دوره دو خودرو مختلف ارائه دهد که هر مدل نیز مجاز به ۵ تغییر یا اصلاح می‌شود.

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

بنابراین، تمام تیم‌ها با چشمان باز به‌سوی شرکت در مسابقات جدید حرکت می‌کنند. بدین‌ترتیب، قانون‌گذاران سعی کرده‌اند تعادلی در مدل‌های جاده‌ای و مسابقه‌ای ایجاد کنند. این تعادل تقریبا به‌معنی دستِ باز سازندگان و تیم‌ها برای ارائه‌ی طرح‌های سفارشی و شخصی است که البته، در چهارچوب قوانین جای بگیرند؛ اما این قوانین باعث نمی‌شود برخی تیم‌های حاضر در LMP2 مانند Oreca و Ligier نتوانند شاسی ساخت خود را عرضه کنند؛ همان‌طورکه همه‌ی سازندگان و تیم‌ها باید سیستم‌های هوشمند ERS خود را برای خرید دردسترس قرار دهند. 

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

حضور برخی تیم‌ها در سری LMP1، مانند ByKolles یا Rebellion که بیشتر مشتری فناوری سازندگانی ازجمله اسکودریا گلیکن‌هاوس (Scuderia Glickenhaus) هستند، بر جذابیت مسابقات خواهد افزود. پیش‌ازاین، اسکودریا گلیکن‌هاوس فرایند توسعه‌ی خودروِ خود را در پیست نوربرگ‌رینگ آلمان آغاز کرده است. 

این پروژه به‌اندازه‌ای برای تولیدکنندگان اصلی خودرو در دنیا جذاب است که برخی از آن‌ها (۶ شرکت) در فرایند تصمیم‌گیری و نوشتن قوانین کمک شایانی به فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی کردند. اواخر سال گذشته، مقررات فنی نهایی شد؛ اما هنوز به تأیید مسئولان نیاز دارد. درحالی‌که فاصله‌ی چندانی تا آغاز مسابقات موتوراسپرت و ازجمله لمانز ۲۰۱۹ باقی نمانده است، تیم‌ها هنوز منتظر تأیید نهایی مقررات فنی جدید هستند. 

بی‌ام‌و تاکنون از شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی انصراف داده است؛ زیرا این شرکت فعلا خودروِ مناسبی برای حضور در رقابت ندارد. البته، گفته می‌شود بی‌ام‌و برنامه‌هایی برای آینده دارد و طی فصل‌های آینده، احتمالا در این مسابقات شرکت خواهد کرد. موضع فورد به‌سمت شرکت‌نکردن گرایش یافته است؛ زیرا این شرکت بیشتر تمایل دارد با پلتفرم پروتوتایپ کنونی در WEC و IMSA رقابت کند. درحال‌حاضر، این شرکت با فورد جی‌تی در این مسابقات شرکت می‌کند. 

مک‌لارن نیز علاقه‌ی خود را برای حضور در این مسابقات اعلام کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ برای حضور آماده شود. این درحالی است که استون مارتین و فراری به‌روشنی موضع خود را مشخص نکردند. بااین‌حال، اخبار جدید از عقب‌نشینی استون مارتین و مک‌لارن و فراری برای شرکت در مسابقات جدید براساس قوانین مشخص‌شده حکایت می‌کند. تویوتا که عملکرد موفقی در فصل‌های گذشته در سری LMP1 داشته است؛ تمایل چندانی برای پایبندی به مقررات جدید ندارد. سال گذشته، این شرکت مدل مفهومی سوپراسپرت GR را در مسابقات لمانز رونمایی کرد. 

خودروی سوپراسپرت ابرخودرو / hypercar

 باید ببینیم در آینده، موضع مشخص خودروسازان بزرگ چه خواهد بود. باید قوانین تغییر کند یا زمان بیشتری برای توسعه‌ی خودروها در نظر گرفته شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات