تلاش‌های Archive.org برای تهیه آرشیو از گوگل پلاس ادامه دارد

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان غیرانتفاعی Internet Archive تلاش می‌کند تا مطالب منتشرشده در گوگل پلاس را پیش از تعطیلی آن بایگانی کند.
تبلیغات

گوگل قرار است از ابتدای آوریل پیش‌رو، حذف داده‌های مربوط‌به شبکه‌ی اجتماعی مهجورمانده‌ی خود یعنی گوگل پلاس (+Google) را آغاز کند. از همین رو، سایت‌های Internet Archive و ArchiveTeam اعلام کرده‌اند که در تلاش هستند تا مطالبی را که کاربران این پلتفرم به‌صورت عمومی منتشر کرده‌اند، در سایت Archive.org ذخیره و حفظ کنند.

این دو سایت در بیانیه‌ای که در Reddit منتشر شد، اعلام کردند که اقدامات خود را برای بایگانی کردن پست‌های منتشرشده در این شبکه‌ی اجتماعی آغاز کرده‌اند و می‌خواهند با پشتیبان‌گیری از آن‌ها با استفاده از اسکریپت‌هاشان، اطلاعات ذخیره‌شده در گوگل پلاس را برای سال‌های آتی حفظ کنند. آن‌ها می‌گویند تنها مطالبی را ذخیره می‌کنند که به‌صورت عمومی منتشر شده بودند و امکان پشتیبان‌گیری از پست‌های خصوصی یا مطالب حذف‌شده وجود ندارد؛ همچنین، این دو سایت از افرادی که تمایلی به بایگانی مطالب‌شان ندارند، می‌خواهند تا حساب‌های کاربری خود را غیرفعال کنند.

گوگل پلاس / Google Plus

کارشناسان این سایت‌ها ضمن اشاره به محدودیت‌ها و مشکلاتی که باید طی این روند بر آن‌ها فائق آیند، خاطرنشان می‌کنند که امکان ذخیره‌سازی کامل همه‌ی محتواهای این شبکه‌ی اجتماعی وجود ندارد. در گوگل پلاس، تنها امکان نوشتن ۵۰۰ نظر برای هر پست فراهم بود و بخشی از آن‌ها نیز به‌شکل مجموعه‌ای از کدهای استاتیک HTML نشان داده می‌شد. معلوم نیست که بتوان مجموعه پیام‌های طولانی و دنباله‌داری که در پاسخ به یکدیگر نوشته شدند را در این بایگانی حفظ کرد. تصاویر و ویدیوها هم با همان کیفیت اصلی ذخیره نمی‌شوند.

اکتبر گذشته و پس از بروز مسائل مهم امنیتی برای گوگل پلاس که داده‌های کاربران در معرض دید دیگران قرار می‌داد، گوگل اعلام کرد که سرویس اجتماعی خود را تعطیل خواهد کرد. در همان زمان، گوگل به این نکته اشاره کرد که میزان تعامل در این سرویس بسیار پایین است و بیشتر بازدیدهای کاربران از آن تنها ۵ ثانیه طول می‌کشد. پس از افشای دومین نقض امنیتی، گوگل یک جدول زمانی برای تعطیلی این سرویس تعیین کرد و در ابتدای همین سال اعلام کرد که می‌خواهد از دوم آوریل، عملیات حذف داده‌های کاربران را آغاز کند. از فوریه، قابلیت ایجاد حساب‌های کاربری و اجتماعات جدید در این شبکه‌ مسدود شده است.

Internet Archive و ArchiveTeam، مأموریت خود را حفظ بخش‌هایی از اینترنت برای آیندگان عنوان می‌کنند و به اقدامات خود در همین راستا برای ذخیره‌سازی محتوای منتشرشده در سایت‌هایی مانند Tumblr و Flickr، پیش از آنکه حذف شوند، اشاره می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات