اسپیس ایکس نخستین فضاپیمای مسافربری خصوصی آمریکایی را پرتاب کرد

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
اندکی پیش از ظهر امروز با پرتاب نخستین کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس به مدار زمین، لحظه‌ای تاریخی برای پروازهای فضایی انسانی رقم خورد.
تبلیغات

بامداد امروز به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی (اندکی پیش از ظهر شنبه به وقت ایران)، اسپیس ایکس با موفقیت کپسول کرو دراگون جدیدش را از کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کرد و دستاورد مهمی را رقم زد که آغازگر بازگرداندن پرتاب‌های فضایی انسانی به خاک ایالات متحده خواهد بود.

کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) در ساعت ۲:۴۹ بامداد امروز به وقت ساحل شرقی آمریکا (۱۱:۱۹ پیش از ظهر به وقت ایران) سوار بر یکی از راکت‌های چندبار مصرف فالکون ۹ به فضا فرستاده و تنها ۱۱ دقیقه بعد، با موفقیت در مدار مستقر شد. اسپیس ایکس پس از این پرتاب، فالکون ۹ خود را روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آورد و در مجموع ۳۵امین فرود موفقیت‌آمیز راکت‌هایش را رقم زد. کپسول کرو دراگون اکنون در مدار پیرامون زمین قرار دارد و فردا یکشنبه نسبت به اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) اقدام خواهد کرد. این مأموریت، آزمایش نهایی برای نحوه‌ی ارسال قریب‌الوقوع فضانوردان ناسا به آزمایشگاه مداری محسوب می‌شود.

کرو دراگون، بخشی حیاتی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا به‌شمار می‌رود که با هدف توسعه‌ی فضاپیمای خصوصی برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آن‌ها به زمین طراحی شده است. در جریان این برنامه، دو شرکت آمریکایی اسپیس ایکس و بوئینگ، فضاپیماهایی را توسعه داده‌اند که قادر به حمل انسان به ایستگاه فضایی خواهد بود. اما ناسا می‌خواهد پیش از آنکه این کپسول‌های فضایی بتوانند انسان را حمل کنند، کارایی خود را در عمل نشان دهند.

پرتاب کرو دراگون، لحظه‌ای تاریخی در پروازهای فضایی انسانی بود

مأموریت به‌خصوص امروز که با عنوان Demo-1 شناخته می‌شود، فاقد هیچ سرنشینی است؛ اما یک مانکن هوشمند به‌نام Ripley در لباس فضانوردی اسپیس ایکس و مجهز به چندین حسگر، سوار کپسول شده است. ریپلی که روی یکی از چهار صندلی دراگون نشسته است، داده‌هایی را درباره‌ی نحوه‌ی تاثیرگذاری احتمالی پرواز بر بدن انسان جمع‌آوری می‌کند. پخش زنده‌ی اسپیس ایکس نیز نماهایی را از ریپلی هم از درون کپسول و هم از نگاه مانکن در حین پرتاب ارائه داد. علاوه‌بر این، یک کره‌ی زمین کوچک و توپر نیز درون فضاپیما قرار داده شده است. وقتی این اسباب‌بازی جالب درون کپسول شناور شود، نشان‌دهنده‌ی رسیدن موفقیت‌آمیز کرو دراگون به فضای میکروگرانشی خواهد بود.

Crew Dragon / دراگون سرنشین دار

راکت فالکون ۹ و کرو دراگون در سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی

صبح یکشنبه، وقتی کرو دراگون به‌همراه ریپلی با ایستگاه فضایی بین‌المللی ملاقات کند، کپسول با حرکت به سمت ایستگاه تلاش خواهد کرد تا خود را به یک درگاه موجود که با عنوان رابط اتصال بین‌المللی شناخته می‌شود، متصل کند. این رابط که در جریان یک پیاده‌روی فضایی در سال ۲۰۱۶ نصب شد، یک محل پارک را برای هردو کپسول اسپیس ایکس و بوئینگ ارائه می‌دهد. کرو دراگون به‌تنهایی و بدون نیاز به هیچ کمکی از سوی فضانوردان حاضر در ایستگاه، با به‌کارگیری مجموعه‌ای از اشعه‌های لیزر و نرم‌افزار قادر به شناسایی رابط و اتصال به آن خواهد بود.

کپسول دراگون محموله که نسخه‌ی مخصوص فضاپیمای اسپیس ایکس برای حمل بار محسوب می‌شود، برای اتصال به ایستگاه فضایی رویکردی متفاوت را درپیش می‌گیرد. این کپسول وقتی محموله‌ی خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند، به‌جای اتصال پهلو می‌گیرد. سپس یکی از اعضای خدمه‌‌ی حاضر در ایستگاه از یک بازوی روباتیک استفاده می‌کند تا کپسول دراگون را در ‌دست بگیرد و آن را به نزدیکی یک درگاه بیاورد. بااین‌حال، کرو دراگون نیازی به انجام این کار ندارد در عوض هر سه فضانورد ایستگاه می‌توانند با حضور در بخش پنجره‌دار کاپولا، نزدیک‌شدن کپسول را تماشا کنند.

چند ساعت بعد، دریچه‌ی کپسول سرنشین‌دار گشوده و مراسم خوشامدگویی کوچکی برگزار خواهد شد. خدمه‌ی ایستگاه که شامل ان مک‌کلین فضانورد ناسا، دیوید سنت ژاک فضانورد کانادایی و اولگ کونوننکو فضانورد روس هستند، به درون دراگون خواهند رفت و علاوه‌بر احوالپرسی با ریپلی، بیش از ۱۸۰ کیلوگرم محموله را به ایستگاه منتقل خواهند کرد. در جریان حضور کرو دراگون در فضا، سه عضو خدمه‌ی ایستگاه آزمایش‌های مختلفی را روی آن انجام خواهند داد تا نحوه‌ی پایداری این کپسول را در محیط فضایی بررسی کنند.

بااین‌حال، حضور کرو دراگون در فضا طولانی‌مدت نخواهد بود. این کپسول پس از بررسی کامل، بارگذاری خواهد شد و به سوی زمین بازخواهد گشت. کرو دراگون روز جمعه از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و به سمت سیاره رهسپار خواهد شد. پس از فرود کپسول به جو زمین، سامانه‌ای از چترهای نجات گشوده خواهند شد تا سرعت دراگون را در حین نزول کم کنند و به آن امکان دهند تا به سلامت در نزدیکی ساحل فلوریدا در اقیانوس اطلس فرود بیاید. سپس اسپیس ایکس کپسول را از آب خواهد گرفت و آن را به ساحل حمل خواهد کرد.

پخش زنده‌ی اسپیس ایکس از رویداد پرتاب کرو دراگون را می‌توانید از این نشانی تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات