سوپراسپرت برقی گامپرت ناتالی معرفی شد

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
رولاند گامپرت خودروی سوپر اسپرت جدید خود با نام ناتالی را معرفی کرده که از ایده‌ی جدیدی برای تولید برق در آن استفاده شده و در صورت تولید نهایی یک تحول بزرگ در دنیای خودروهای برقی محسوب می‌شود.
تبلیغات

نام رولاند گامپرت را حتما شنیده‌اید، مهندس سابق آئودی و موسس شرکت خودروسازی گامپرت که چندین سال پیش خودروی سوپر اسپرت گامپرت آپولو را با پیشرانه‌ی آئودی معرفی کرد. برای سال‌ها، خبری از شرکت گامپرت نبود تا اینکه این خودروساز با طرح جدیدی دوباره بازگشته و این بار قصد تولید یک سوپر اسپرت برقی را دارد. نام این محصول جدید، ناتالی (Nathalie) است و ۸۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد.

nathalie

درحالی‌که خودروهای برقی امروزه با دو مانع مهم یعنی یکی شعاع حرکتی محدود و دیگری طولانی بودن زمان شارژ باتری‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در ناتالی از سلول‌های سوختی متانولی استفاده شده است که هم قیمت مناسبی دارند و هم به‌راحتی می‌توان آن‌ها را شارژ کرد. با نگاهی به طراحی ظاهری ناتالی متوجه شباهت عجیب این خودرو با نیسان GT-R خواهید شد. ناتالی یک سوپر اسپرت دو در کوپه است که موتورهای الکتریکی آن یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده‌اند و مجموع قدرت آن‌ها به ۸۰۰ اسب‌بخار می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد.

nathalie

شاسی این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و در ساخت بدنه نیز از آلیاژ کروم مولیبدن بهره‌گیری شده است. همانند گامپرت سابق در این مدل نیز توجه به‌ویژه‌ای به آیرودینامیک و تولید نیروی رو به پایین شده است.

nathalie

امروزه خودروهای الکتریکی بسیار توانمندتر از قبل هستند و در بسیاری از فاکتورها نیز عملکردی فراتر از خودروهای بنزینی دارند. این خودروها به‌خصوص برای افرادی که اتومبیل را به‌صورت روزانه و در مسافت‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌دهند، گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شوند؛ اما برخی از خودروهای برقی برای مسافت‌های طولانی یا سفرها به موتورهای بنزینی یا دیزلی کوچک به‌عنوان ژنراتور و سیستم شارژ سریع مجهز شده‌اند.

nathalie

بااین‌حال گامپرت از هیچ‌یک از این سیستم‌ها برای افزایش شعاع حرکتی محصول خود استفاده نکرده بلکه به‌جای آن ناتالی مجهز به یک سیستم پیل سوختی متانولی شده است. به‌گفته‌ی گامپرت قیمت متانول یک سوم سایر سوخت‌ها است و کار کردن با آن نیز بسیار راحت‌تر از سوختی مثل هیدروژن است. سوخت‌ گیری متانول در این خودرو تنها به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد و با هر بار سوخت‌گیری می‌تواند ۸۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته این شعاع حرکتی تنها در صورتی که با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید، قابل دستیابی خواهد بود.

nathalie

در این خودرو متانول به‌عنوان سوخت سوزانده نمی‌شود بلکه به یک سیستم پیل سوختی ساخت Ser Energy مجهز شده است که از یک فرایند واکنش شیمیایی برای تولید برق استفاده می‌کند. در این فرایند یک واکنش بین متانول و هوا برای تولید دی اکسید کربن اتفاق می‌افتد و با کمک آب در این پروسه می‌توان تا ۵ کیلووات برق برای شارژ کردن باتری‌ها تولید کرد.

nathalie

سوالی که دراین‌میان مطرح می‌شود، این است که متانول را باید از کجا تهیه کنیم؟ باتوجه‌به جواب این سؤال، کاربردی بودن این خودرو کاملا بسته به محل زندگی شما دارد و اینکه آیا به‌راحتی می‌توانید به متانول دسترسی داشته باشید یا نه. فعلا هیچ زیر ساختی برای توزیع متانول در جهان وجود ندارد. از سوی دیگر نرخ شارژ ۵ کیلوواتی نیز دربرابر قدرت ۶۰۰ کیلوواتی موتورها بسیار ناچیز بوده و این کار مانند پر کردن یک استخر با شلنگ آب است. همچنین پیل سوختی خاص این خودرو دی اکسید کربن تولید می‌کند و این دقیقا موردی است که ما به خاطر آن خودروهای بنزینی را رها می‌کنیم. البته سازنده توضیح داده که دی‌اکسید کربن تولیدشده در این سیستم وارد جو نمی‌شود.

nathalie

ناتالی خودرویی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد ولی هنوز برخی نارسایی‌ها در سیستم آن وجود دارد که باید برطرف شوند. این خودرو تا زمانی‌که ما دسترسی راحت به متانول نداشته باشیم چندان کارآمد نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات