کارت‌های حافظه CFexpress در سه اندازه مختلف عرضه می‌شوند

جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش های منتشر شده، آخرین استاندارد کارت‌های حافظه، یعنی CFexpress در سه اندازه‌ی متفاوت عرضه خواهد شد.
تبلیغات

استاندارد جدید کارت حافظه CFexpress که توسط انجمن CompactFlash معرفی شد، آماده است تا دنیای کارت‌های حافظه را قبضه کند. شرکت‌های اپیسر (Apacer)، دلکین (Delkin)، لکسار (Lexar)، پروگرید دیجیتال (ProGrade Digital)، سن‌دیسک (SanDisk) و سونی (Sony) تاکنون کارت‌های حافظه‌ی CFexpress خود را معرفی کرده‌اند؛ اما موضوعی که شاید از آن مطلع نباشید این است که CFexpress در سه اندازه‌ی مختلف عرضه می‌شود.

درست همان‌طور که کارت‌های حافظه SD در سه نوع miniSD ،microSD و SD موجود هستند، کارت‌های حافظه نوع CFexpress نیز در سه اندازه به‌نام‌های Type B ،Type A و Type C عرضه خواهند شد. این نام‌ها در طی معرفی ویژگی‌های CFexpress 2.0 در اواخر فوریه ۲۰۱۹ منتشر شدند.

کارت حافظه‌ی تیپ B همان چیزی است که عکاسان تا به این لحظه روی آن تمرکز کرده‌اند؛ چون از نظر اندازه مشابه کارت‌های حافظه XQD هستند و برای دوربین‌های دیجیتال رده‌بالا ساخته شده‌اند. از طرفی نیز دوربین‌هایی که از اسلات کارت حافظه XQD پشتیبانی می‌کنند، با یک به‌روزرسانی سخت‌افزاری می‌توانند با کارت‌های حافظه CFexpress نیز سازگار شوند.

کارت حافظه CFexpress

سه کارت حافظه CFexpress تایپ B که تاکنون معرفی شده‌اند.

کارت‌های حافظه CFexpress تیپ B دارای دو مسیر ارتباطی PCIe و حداکثر سرعت آ‌ن  به‌صورت تئوری به ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

کارت‌های حافظه CFexpress تیپ A کوچک‌تر بوده و دارای یک مسیر ارتباطی PCIe و حداکثر سرعت تئوری ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه هستند. این نوع از کارت‌های حافظه برای دوربین‌های کوچک و دستگاه‌هایی طراحی شده‌اند که در آن‌ها اندازه مهم‌تر از سرعت به‌شمار می‌رود.

کارت‌های حافظه CFexpress تیپ C دارای چهار مسیر ارتباطی PCIe و حداکثر سرعت تئوری ۴۰۰۰ مگابایت بر ثانیه هستند. این نوع، بزرگ‌ترین اندازه از کارت‌های حافظه CFexpress محسوب می‌شود و برای استفاده به‌عنوان حافظه فلش در رایانه‌ها و دستگاه‌های بزرگ طراحی شد است.

مشخصات این سه نوع کارت حافظه CFexpress در جدول زیر آمده است:

کارت حافظه CFexpress
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات