خورشید مصنوعی چین امسال تکمیل خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
مقامات چینی اعلام کردند ساخت خورشید مصنوعی خود را تا آخر امسال به پایان می‌رسانند.
تبلیغات

ماه نوامبر بود که پژوهشگران چینی راکتور تجربی پیشرفته ابر‌رسانای توکامک (EAST) را معرفی کردند؛ یک خورشید مصنوعی که از روند هم‌جوشی هسته‌ای خورشید واقعی برای تولید انرژی الهام گرفته است و به نحوی طراحی شده تا با دستیابی به دمای الکترونی ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد به نقطه عطفی در فناوری همجوشی هسته‌ای تبدیل شود.

اکنون مقامات چینی اظهار کردند که می‌توانند ساخت یک خورشید مصنوعی را امسال به پایان برسانند. آن‌ها ادعا کردند که موفقیت این دستگاه می‌تواند نقطه عطفی در تجربه دمای یونی باشد و بشر را یک گام به مهار نیروی همجوشی هسته‌ای نزدیک‌تر کند. دوان شوان یکی از مقام‌های شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) در نشست سالیانه کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین اعلام کرد که مهندسان می‌خواهند ساخت توکامک HL-2M را در سال ۲۰۱۹ به‌ پایان برسانند.

خورشید مصنوعی

دوان به رسانه‌ها گفت خورشید مصنوعی پلاسما به‌طور عمده از الکترون‌ها و یون‌ها تشکیل شده است. براساس آنچه Global Times مطرح کرده، دستگاه‌های توکامک موجود در چین توانسته‌اند به دمایی بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد در هسته پلاسما و دمای یونی ۵۰ درجه سلسیوس دست پیدا کنند و این یون است که انرژی دستگاه را تولید می‌کند.

با‌ توجه به آنچه دوان اظهار می‌کند توکامک HL-2M قادر خواهد بود تا به دمای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس را که تقریباً ۷ برابر گرم‌تر از دمای یونی خورشید واقعی است، دست پیدا کند. اگر این اطلاعات درست باشد یکی از سه چالش برای رسیدن به هدف مهار کردن همجوشی هسته‌ای رفع شده و این دستگاه می‌تواند الگویی برای راکتورهای همجوش هسته‌ای در آینده باشد تا رویای انرژی پاک و ارزان یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات