نشست سالانه هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد

سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
دوره‌ی پنجم نشست سالانه‌ی هیأت عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حضور فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برگزار شد.
تبلیغات

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در آغاز نشست با اشاره به تحریم‌ها و فشار آن‌ها بر بازار فناوری کشور از دولت و وزیر خواست تا منابع دولت در سراسر کشور از جمله ساختمان‌های بلااستفاده‌ی دولتی را جهت توسعه‌ی فاوا، دولت الکترونیک، کسب و کارهای نوپا و ایفای نقش برای اقتصاد دیجیتال به اشتراک بگذارند.

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این نشست حضور داشت و فیلترینگ کسب‌وکارهای خارجی را راه‌حلی موقتی برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای ایرانی دانست و گفت:

فیلترینگ کسب‌وکارهای خارجی راه‌‌حلی موقت برای کسب‌وکارهای ایرانی است و در میان‌مدت و بلند‌مدت حذف رقبای خارجی مؤثر و معقول نیست.
فیروزآبادی

وی در ادامه از ایده‌ی اقتصاد دیجیتال انتقاد کرد و با استفاده از ترکیب اقتصاد مجازی، نگاه درون‌گرا به بازار فناوری ایران و پیروی کور از گرایش‌های دیجیتالی روز دنیا را راه حلی نامناسبی دانست که کشور را بیراهه می‌برد.

فیروزآبادی در ادامه‌ی صحبت‌های خود تأکید کرد که باید اجماع ملی برای اقتصاد پلتفرمی به جود بیاید و نه فقط حکومت بلکه جامعه‌ی مدنی، کاربران و سیاسیون هم با آن همراه شوند. وی گفت:

باید بپذیریم که تابع غول‌های چند ملیتی و انحصارهای مجازی مانند اپل باشیم یا پلتفرم‌های خودمان را خلق کنیم.
محمدجواد آذری جهرمی

در ادامه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به حرف‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی واکنش نشان داد. وی گفت برخی صحبت‌ها که از فضای سیاسی به این عرصه می‌آیند، هرچند ظاهر انقلابی‌پسند دارند ولی در ذات خود گویی طراحی شده‌اند که در قالب نفوذ کشور را به بیراهه ببرند و بودجه را صرف طرح‌های ناممکن کنند. وزیر ارتباطات در مقایسه‌ی بودجه‌ی وزارت ارتباطات و سرمایه‌گذاری آمریکا در هوش‌مصنوعی گفت:

۴۳ درصد سرمایه‌گذاری جهان در زمینه‌ی AI توسط ایالات متحده انجام می‌شود. کل بودجه‌ی وزارت ارتباط امسال هزار میلیارد تومان بود که از فضا تا اینترنت را باید با آن توسعه دهد. بیرون از گود بنشین و لنگش کن را گفتن آسان است.

جهرمی در ادامه به بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل و واکنش کاربران نسبت به این موضوع اشاره کرد و گفت:

در پی بسته شدن اپ‌های ایران توسط اپل طی پنج روز متعاقب آن حدود ۷۰ هزار گوشی آیفون از شبکه خارج و خاموش شده‌اند. در صورتی که رشد روزانه‌ی این آمار پیش از محدودیت‌های اخیر اپل حدود هفت هزار دستگاه بوده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات