ناوبری در بیت‌ کوین و اتریوم؛ گوگل چگونه شبکه‌های بلاک چین را قابل جستجو می‌کند؟

شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
متخصصان گوگل ابزارهایی توسعه می‌دهند که به‌مرور، جستجوی آسان را در شبکه‌های بلاک‌چین، خصوصا ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین و اتریوم، امکان‌پذیر می‌کند.
تبلیغات

آلن دی، یک دانشمند علوم داده‌ی ۴۱ ساله است. او ابزاری را برای مطالعه‌ی بهتر بلاک‌چین‌ها در گوگل توسعه داد. یک روز آلن در حال کار با ابزار خود بود که متوجه عملکرد عجیب یک هوش مصنوعی در بلاک‌چین اتریوم شد. اتر، بعد از بیت‌ کوین و ریپل، سومین ارز دیجیتال باارزش جهان است. این ارز باوجود از دست دادن ۸۳ درصد از ارزش خود در سال ۲۰۱۸، هنوز ارزش بازاری برابر با ۱۱ میلیارد دلار دارد. 

در توضیح ساده، بلاک‌چین همان مرکز داده‌ی توزیع‌شده‌ای است که تمامی تراکنش‌های صورت‌گرفته در شبکه‌ی اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال را مدیریت می‌کند. آلن در حال بررسی بلاک‌چین اتریوم بود که متوجه حضور چندین کارگزار خودکار در آن شد. این کارگزارها، ارز موجود در شبکه را در روندی خودکار، جابه‌جا می‌کردند. او هنوز نمی‌داند که چه کسی هوش مصنوعی مورد نظر را توسعه داده است، اما گمان می‌کند که آن‌ها (کارگزارهای هوشمند)، برای صرافی‌های ارز دیجیتال کار می‌کنند تا با خرید و فروش مصنوعی، قیمت ارزها را تغییر دهند.

آلن دی در مرکز مدیریت آسیا-اقیانوسیه‌ی گوگل در سنگاپور کار می‌کند. او درfاره‌ی آن کارگزارهای هوشمند می‌گوید:

نمی توان گفت که تنها یک کارگزار هوشمند به‌تنهایی در این حرکت‌ها نقش داشت. آن‌ها با یکدیگر گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا درنهایت، تأثیر بیشتری داشته باشند.
آلن دی گوگل

عنوان رسمی آلن دی در گوگل، مشاور ارشد توسعه در بخش Google Cloud است. البته، او خودش را «مشتری صفر» خدمات رایانش ابری شرکت می‌داند. درواقع، وظیفه‌ی او، بررسی نیاز برای یک محصول، پیش از عرضه‌ی آن به بازار است. او اعتقاد دارد در دسترس قرار دادن بلاک‌چین برای عموم، قدم بعدی در بازار محسوب می‌شود.

همان‌طور که گوگل ۲۰ سال پیش اینترنت را قابل دسترس‌تر و کاربردی‌تر کرد (و البته از آن سود هم برد)، شاید حرکت بعدی آن، روشن کردن شبکه‌ی بلاک‌چین برای مردم باشد. اگر آلن در کارهای خود موفق شود، دنیا متوجه روند حقیقی و فعالیت‌های اصلی شبکه‌های بلاک‌چین خواهد شد.

گوگل در رقابت با آمازون و مایکروسافت، مسیری طولانی در پیش دارد

آلن دی و گروهی از توسعه‌دهنده‌های اکوسیستم متن‌باز، سال گذشته داده‌های کل شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم و بیت‌کوین را روی پلتفرم تحلیل کلان‌داده‌ی گوگل یعنی BigQuery بارگذاری کردند. سپس، او با کمک یک توسعه‌دهنده‌ی ارشد به‌نام اوجنی مدودف، نرم‌افزاری پیچیده برای جستجود در آن داده‌ها توسعه داد.

باوجود آنکه پروژه‌ی مذکور تقریبا محرمانه بود، کلیات آن به‌مرور در میان برنامه‌نویس‌های حوزه‌ی ارز دیجیتال منتشر شد. در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ پروژه‌ با استفاده از ابزارهای جدید توسعه یافتند. پروژه‌ها با اهداف گوناگون از پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا تحلیل ثروت دیگر دارندگان ارزهای دیجیتال، انجام شدند.

گوگل در حوزه‌ی رایانش ابری بسیار عقب‌تر از آمازون و مایکروسافت حرکت می‌کند. آن‌ها سال گذشته‌ی میلادی حدود ۳ میلیارد دلار از این بخش درآمد داشتند. درحالی‌که آمازون و مایکروسافت به‌ترتیب درآمدهای ۲۷ و ۱۰ میلیارد دلاری را ثبت کردند.

بلاک چین

آلن امیدوار است که پروژه‌اش تحت عنوان Blockchain ETL، کمک بزرگی به پیشرفت در حوزه‌ی بلاک‌چین داشته باشد. ETL در نام آن پروژه، مخفف مراحل Extract، Transform و Load است. البته، در این بخش نیز گوگل تنها تلاش می‌کند تا خود را به رقبای پیش‌گام برساند. آمازون، در سال ۲۰۱۸ با توسعه‌ی ابزارهایی به‌منظور ساخت و مدیریت دفاتر کل توزیع‌شده، با قدرت به حوزه‌ی بلاک‌چین وارد شد. مایکروسافت نیز از سال ۲۰۱۵ وارد صنعت شد و ابزارهایی را برای بلاک‌چین اتریوم عرضه کرد. درحال‌حاضر، ابزارهای متعددی نیز توسط مایکروسافت در azure Blockchain Workbench میزبانی می‌شوند.

آمازون و مایکروسافت در تلاش هستند تا ساختن اپلیکیشن‌های بلاک‌چین را برای کاربران آسان‌تر کنند. دراین‌میان، گوگل و آلن دی می‌خواهند روند استفاده از بلاک‌چین‌ها و افراد درگیر در آن‌ها را شناسایی کنند. آلن دی با اشاره به مکانیزم اعتبارسنجی موجود در شبکه‌های بلاک‌چین می‌گوید:

در آینده، انتقال فعالیت‌های اقتصادی به شبکه‌های زنجیره‌ای، تنها با یک سطح اعتماد اجماعی ممکن نخواهد بود. درکنار آن سطح اجماع، شما باید بدانید که در شبکه با چه کسی ارتباط برقرار می‌کنید.

در تفسیر صحبت‌های آلن می‌توان گفت اگر بلاک‌چین قصد تبدیل شدن به یک فناوری عمومی را دارد، باید یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های خود یعنی ناشناس بودن افراد را از بین ببرد.

آلن دی اولین‌بار در سن ۵ سالگی با کامپیوترها ارتباط برقرار کرد و چند سال بعد، چند برنامه‌ی ساده نوشت. علاقه به آتش‌فشان‌ها و دایناسورها، او را به‌مرور به سمت علوم طبیعی برد. او درنهایت در سال ۲۰۰۰ با دو مدرک زیست‌شناسی و ماندارین از دانشگاه اورگان فارغ‌التحصیل شد. آلن سپس به UCLA رفت و تحصیلات خود را در شاخه‌ی ژنتیک انسانی ادامه داد. آلن در دوره‌ی دکترای خود، برنامه‌ای کامپیوتری برای مرور ژنوم انسان طراحی کرد.

آلن دی گوگل

تصویرسازی بلاک‌چین ریپل (XRP)

آلن در UCLA به‌سمت رایانش توزیع‌شده جذب شد؛ مفهومی که به‌نوعی در قلب بلاک‌چین قرار دارد. در آن مفهوم، داده‌ها در شبکه‌ای بزرگ از کامپیوترهای مستقل ذخیره‌سازی می‌شوند. در سال ۲۰۰۰، آلن نیاز داشت تا داده‌های عظیمی که ژنوم انسانی را تشکیل می‌دهند، تحلیل کند. او برای حل مشکل خود، چندین کامپیوتر را به هم متصل کرد که درنهایت، قدرت پردازش آن‌ها بیشتر شد. 

تحلیل بلاک‌چین با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعاتی کاربردی در اختیار متخصصان می‌گذارد

دانشمند مشاور توسعه‌ای گوگل در سنگاپور، همیشه از فناوری سیستم‌های توزیع‌شده برای پروژه‌های خود استفاده کرده است. او اعتقاد دارد برخی امکانات و ویژگی‌های بلاک‌چین، برای توسعه و مدیریت یک ابرکامپیوتر جهانی قابل استفاده هستند.

آلن دی در سال ۲۰۱۶ برای خدمت در بخش سلامت و بیوانفورماتیک گوگل استخدام شد. او به‌مرور به سمت بلاک‌چین رفت که به‌نوعی جذاب‌ترین و مشهورترین کاربرد از رایانش توزیع‌شده در جهان محسوب می‌شود. چالش آلن آن بود که استعدادها و دانش او (ترتیب‌دهی ژنوم‌ها برای شناسایی بیماری‌های عفونی به‌صورت زنده و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود بازدهی مزارع برنج) کاربرد زیادی در درک بلاک‌چین و استفاده از آن نداشت.

شبکه بلاک چین ریپل

تصویرسازی شبکه‌ی بلاک‌چین ریپل که تأثیر بالای صرافی‌ها را نشان می‌دهد

پیش از آنکه آلن و مدودف ابزار خود را توسعه دهند، جست‌وجو در بلاک‌چین نیازمند ابزارهای اختصاصی موسوم به Blockchain Explorer بود. در آن ابزارها، کاربر تنها می‌تواند تراکنش‌های خاصی را ردگیری کند. هر تراکنش، با رشته‌ای اختصاصی و ۲۶ کاراکتری حرفی و عددی شناسایی می‌شود. ابزار گوگل یعنی ETL، به کاربرها امکان می‌دهد تا کل اکوسیستم تراکنش‌ها را مورد جست‌وجو و مرور قرار دهند.

آلن دی برای نشان دادن ظرفیت‌های ابزار گوگل برای کاربران عادی، از آن برای آزمایش فرایند هاردفورک در یک شبکه‌ی بلاک‌چین استفاده کرد. هدف او، نشان دادن روش‌های کاربردی ETL برای بهبود اقتصاد ارز دیجیتال بود. در تعریف ساده، هاردفورک به‌معنای جدا کردن بخشی از بلاک‌چین یک ارز دیجیتال و تشکیل ارزی جدید است. بررسی آلن، روی هاردفورک بیت‌کوین کش از بلاک‌چین بیت‌کوین بود که در تابستان ۲۰۱۷ رخ داد.

هاردفورک بیت‌کوین کش، نتیجه‌ی درگیری در اکوسیستم بیت‌کوین بود. گروهی از فعالان آن زمان ترجیح می‌دادند بیت‌کوین به وضعیت کنونی خود باقی بماند و گروهی دیگر، می‌خواستند ارزی ارزان‌تر و سریع‌تر شبیه به پول نقد عرضه کنند.

آلن دی با بررسی بیت‌کوین کش با استفاده از ابزار BigQuery گوگل، به این نتیجه رسید که بیت‌کوین کش به‌جای افزایش تراکنش‌های کوچک و سریع در شبکه‌، توسط سرمایه‌گذاران خود مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پیش از آن، توسعه‌دهنده‌های خارج‌شده از بیت‌کوین ادعا می‌کردند که بیت‌کوین کش با سرعت بالا و قیمت پایین، تراکنش حجم‌های پایین از پول را امکان‌پذیر می‌کند.

کابردهای بلاک چین

آلن می‌گوید از بررسی‌های خود می‌خواهد نمایی از فرایند در حال وقوع در اکوسیستم بلاک‌چین را نشان دهد. هدف او، یافتن روش‌های کاربردی‌تر برای آن فناوری است که جامعه‌ی جهانی نیز باید بیشتر برای دستیابی به آن‌ها تلاش کنند. کاربردهایی که قطعا برای شبکه‌ی بلاک‌چین، مفیدتر هستند.

فعالیت‌های آلن و تیم همراهش، دیگران را نیز تحت تأثیر قرار داده است. تومایز کولینکو، یک توسعه‌دهنده‌ی اهل ورشو لهستان بوده که ابزاری برای تحلیل فرایندهای قراردادهای هوشمند طراحی کرده است. قراردادهای هوشمند، قابلیتی در شبکه‌های بلاک‌چین محسوب می‌شود که برای افزایش شفافیت در فرایندهای قراردادی طراحی شد. این قراردادها، نیاز به اشخاص ثالث همچون وکلا را در فرایندهای قانونی و قراردادی کاهش می‌دهند. کولینکو پس از پیاده‌سازی ابزار خود، از مشاهده‌ی درخواست‌های ردوبدل‌شده در شبکه‌ی بلاک‌چین خود، ناامید شد.

با ترکیب ETL و طراحی، می‌توان نقشه‌ی گرمایی تراکنش‌ها را نیز تولید کرد

کولینکو در سال گذشته‌ی میلادی در یک هکاتون با آلن دیدار داشت. پس از یک ماه، او از ابزار گوگل برای بررسی قراردادهای هوشمند استفاده کرد تا یکی از قابلیت‌های آن‌ها موسوم به selfdestruct را بررسی کند. این ویژگی، برای محدود کردن عمر یک قرارداد استفاده می شود. او با استفاده از ترکیب نرم‌افزار خود و آلن، توانست در ۲۳ ثانیه، ۱.۲ میلیون قرارداد هوشمند را جستحو کند. پیش از آن، جستجوی چنین حجم عظیمی ساعت‌ها زمان می‌برد.

نتیجه‌ی بررسی‌های کولینکو از ۱.۲ میلیون قرارداد، نشان داد که ۷۰۰ عدد از آن‌ها قابلیت نابودی خود‌به‌خود را باز گذاشته بودند. به‌بیان دیگر، هرکسی حتی بدون داشتن مجوز لازم، می‌توانست آن قراردادها را پایان دهد. او می‌گوید در گذشته نمی‌شد به‌راحتی تمامی قراردادهایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند را بررسی کرد. او ابزار خود را ترسناک‌ترین و البته، الهام‌بخش‌ترین ابزاری می‌داند که تاکنون ساخته است.

blockchain

آلن اکنون ابزار خود را لبه مرزهایی فراتر از بیت‌کوین و اتریوم توسعه می‌دهد. لایت‌کوین، زدکش، دش، بیت‌کوین کش، اتریوم کلاسیک و داج‌کوین به‌مرور به BigQuery افزوده خواهند شد. به‌علاوه، توسعه‌دهنده‌های مستقل نیز دیتاست‌های خود را روی گوگل بارگذاری می‌کنند. در ماه اوت گذشته (مرداد ۹۷)، یک توسعه‌دهنده‌ی هلندی به‌نام ویتس وایند، کل ۴۰۰ گیگابایت داده‌‌ی تراکنش بلاک‌چین ریپل را روی BigQuery بارگذاری کرد. او آن داده‌ها را هر ۱۵ دقیقه به‌روزرسانی می‌کند.

کاری که وایند انجام داد، یک طراح دانمارکی به‌نام توماس سیلکجار را بر آن داشت تا یک نقشه‌ی گرمایی (Heat Map) از فرایندهای درحال وقوع در آن ارز دیجیتال طراحی کند. نقشه‌ی رنگی ایجادشده، در یک نگاه نشان می‌دهد که میلیون‌ها کیف پول ارز دیجیتال شامل صرافی‌های بزرگ همچون باینانس و استارتاپ لندنی Wirex، به‌صورت عمیق در تراکنش‌های ریپل نقش دارند.

کایرین جیمز لوبین مدیرعامل BlockApps شرکت همکار گوگل، برای توسعه دادن اپلیکیشن‌های تجاری بلاک‌چین است. او اعتقاد دارد گوگل، یک غول خفته در صنعت بلاک‌چین محسوب می‌شود.

غول موتور جست‌وجو، علاوه‌بر فعالیت‌های کارشناس خود یعنی آلن دی، پتنت‌های متعددی را در رابطه با بلاک‌چین ثبت کرد. یکی از پتنت‌ها، در رابطه با شبکه‌ای از بلاک‌چین‌های مرتبط با یکدیگر بود که برای افزایش امنیت کل اکوسیستم استفاده خواهد شد. این ابزار، در فضایی که هر روز اخباری تازه از میلیون‌ها ارز به‌سرقت‌رفته به گوش می‌رسد، کاربردی به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه، آن‌ها توسعه‌دهنده‌های خود را به‌سمت ساهت اپلیکیشن‌هایی در بلاک‌چین اتریوم سوق می‌دهند. درکنار همه‌ی آن مارد، بازوی سرمایه‌گذاری گوگل یعنی GV نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی روی استارتاپ‌های ارز دیجیتال داشته است.

باتوجه‌به تمامی موارد بالا، می‌توان نتیجه گرفت که غول خفته‌ی بلاک‌چین، به‌مرور در حال بیدار شدن است. شاید پروژه‌های در حال جریان گوگل در این صنعت، آن‌ها را با سرعت بیشتری به رقبای سنتی یعنی آمازون و مایکروسافت نزدیک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات