کانال‌های برتر یوتیوب با قیمت‌های میلیون دلاری خرید‌ و فروش می‌شوند

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
خرید و فروش کانال‌های پرطرفدار یوتیوب در حال تبدیل شدن به روندی گسترده است که هزینه‌های هنگفتی نیز در آن جابه‌جا می‌شود.
تبلیغات

چندی پیش یکی از ۱۰۰ کانال برتر یوتیوب به قیمت چند میلیون دلار فروخته شد. این معامله، دومین در نوع خود بود که در عرض چند ماه انجام می‌شد. یوتیوبرها و تهیه‌کنندگان پشت صحنه‌ی پرطرفدارترین شبکه‌ی ویدئویی جهان اعتقاد دارند این روند، شروع موجی از خرید و ادغام‌ها در شبکه خواهد بود. مسیر روند توسط تهیه‌کنندگان انفرادی هدایت می‌شود. آن‌ها نگران این هستند که یوتیوب، تا زمانی‌که سرویسی رسمی (یا متعلق به یک شرکت بزرگ) نباشند، اهمیت زیادی به آن‌ها ندهد.

Enchufe.tv یکی از پرطرفدارترین کانال‌های اسپانیایی زبان یوتیوب محسوب می‌شود که خبر فروش آن، یکی از مهم‌ترین اخبار در میان کانال‌ها بود. این کانال کمدی انیمیشنی، حدود ۱۹ میلیون مشترک دارد. تعداد مشترکان این کانال، از اینفلوئنسر بزرگ یوتیوب یعنی لوگان پائول هم بیشتر است و حتی کانال رسانه‌ی مشهور BuzzFeed نیز این تعداد مشترک ندارد. فروش این کانال، پس از فروش کانال سیزدهم یوتیوب یعنی Little Baby Bum انجام شد و به نظر می‌رسد موج مشابه ادامه پیدا کند.

نیروهای محرک پشت خرید و فروش‌های متعدد کانال‌ها در یوتیوب را می‌توان در ۳ بخش، دسته‌بندی کرد. اول اینکه یوتیوب، ستاره‌های هالیوودی را به تولیدکننده‌های انفرادی ترجیح می‌دهد. ثانیا، تولیدکننده‌ها به مرز خستگی مفرط رسیده‌اند. ثالثا، فرصت‌های خارج از آن پلتفرم، برای آن‌ها بسیار جذاب شده‌اند.

یوتیوب نگران آن است که تولیدکننده‌های بحث‌برانگیز در پلتفرمش، به‌مرور تبلیغ‌دهنده‌ها را از آن دور کنند. به‌همین دلیل، در ماه می سال گذشته، آن‌ها مجموعه‌ای اختصاصی را با حضور بزرگانی همچون ویل اسمیت، کوین هارت و وایت‌هال شروع کردند. در برهه‌ای دیگر از زمان، بسیاری از تهیه‌کنندگان کانال‌های بزرگ یوتیوب، مدتی را به استراحت و مرخصی اختصاص دادند، چون از فشار کاری بالا برای تولید محتوا، به خستگی مفرط رسیده بودند. به‌عنوان مثال، ستارگانی همچون ال میلز کمدین و گیمر معروف یوتیوب یعنی روبن گاندرسن به‌نوعی به مرخصی رفته‌ بودند.

یوتیوب

برخی از ستاره‌های پیشین یوتیوب، پس از ترک پلتفرم و امتحان کردن فرصت‌های جدید، به موفقیت‌هایی هم رسیدند. همین موفقیت‌ها، دیدگاه دیگر تهیه‌کننده‌ها و ستاره‌ها را نیز تاحدودی تحت تأثیر قرار می‌دهد. ستاره‌های سابق، با برنامه‌های متنوع از پادکست‌سازی و مجری‌گری برنامه‌های رسانه‌ای تا فروش کتاب به موفقیت‌هایی رسیده‌اند.

ستاره‌های یوتیوب در خارج از پلتفرم هم شانس کسب درآمد دارند

در نتیجه‌ی تمام رخدادهای بالا، یوتیوبرها به‌مرور تلاش می‌کنند تا شبیه اینفلوئنسرهای جریان اصلی شوند. افرادی که زمانی روبروی آن‌ها قرار داشتند، امروز به الهامی برای حرکت جدید تبدیل می‌شوند تا یوتیوبرها هم از رقابت باز نمانند. یکی از مراحل شبیه شدن به جریان اصلی، بهبود فرایند نظارت و انجام عملیات حرفه‌ای در جریان تولید محتوا خواهد بود. انجام آن کارها، نیازمند همکاری با شرکت‌های بزرگ یا فروش کامل کانال به آن‌ها است. درنتیجه، یک شبکه‌ی چندکاناله (MCN) تشکیل می‌شود.

جیسون کارپنتیر، به همسرش راشل در مدیریت کانال یوتیوبی هنری و کاردستی، کمک می‌کند. او اعتقاد دارد افزایش حرفه‌ای‌گری در تولید محتوا، یک خط دفاعی دربرابر تغییرات در حال وقوع در پلتفرم است. کانال او ۱۰۰ هزار مشترک دارد. جیسون می‌گوید به‌عنوان یک تهیه‌کننده‌ی کوچک‌تر در شبکه، همیشه با مشکلات متنوعی از تغییر همیشگی الگوریتم تا پشتیبانی متغیر یوتیوب، روبه‌رو خواهید شد.

یوتیوب

واقعی بودن یا منطقی بودن ترس تولیدکننده‌های مستقل یوتیوب را نمی‌توان تأیید یا رد کرد. منتهی کاملا مشخص است که یوتیوب، به استعدادهای داخلی خود و آن تهیه‌کننده‌ها وفادار مانده است. به‌هرحال آن ترس، افراد را وادار به انجام کارهای مختلف می‌کند. درک هولدر، مدیر و صاحب سابق کانال Little Baby ‌Bum است. او که پیش از فروش کانال و ترک کامل یوتیوب به همراه همسرش آن را مدیریت می‌کرد، می‌گوید:

اگر قصد رشد و توسعه‌ی کانال خود را دارید، باید درنهایت یک همکاری استراتژیک تشکیل دهید.

خریداران کانال هولدر، مدیران سابق اجرایی شرکت DHX Media بودند. شرکت فوق، برند Teletubbies و Maker Studios را در اختیار دارد. برند دوم، یک MCN یوتیوب متعلق به دیزنی است. مدیران سابق، شرکتی جدید با نام Moonbug تأسیس کردند تا کانال خریداری‌شده را ازطریق آن مدیریت کنند. آن شرکت تا امروز ۱۴۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است تا در خریدهای آتی به کار بگیرد.

در خرید اخیر، سهم زیادی از Touche Films شرکت تولیدی رسانه‌ای و مدیر Enchufe، توسط 2btube، بزرگ‌ترین MCN یوتیوب خریداری شد. جزییات آن معامله رسانه‌ای نشد، اما یک منبع آگاه اعلام کرد که فروش کانال، ارزش Touche Films را به ۵ میلیون دلار رساند.

کسب درآمد از یوتیوب / Youtube

فروش کانال Enchufe حدود ۶ ماه پس از واگذاری Little Baby Bum انجام شد. درباره‌ی آن فروش، هری هیوگو از شرکت Goat Ganecy رقمی بین ۷.۷۵ تا ۱۱ میلیون دلار را تخمین زده بود. البته، هولدر هم در زمان عقد قرارداد و هم در زمان انتشار این مقاله، از اظهارنظر پیرامون قیمت خودداری کرد.

همکاری با شرکت‌های بزرگ، به کاهش حجم کاری یوتیوبرها کمک می‌کند

یان شفرد، مدیر یک شرکت لندنی فعال در حوزه‌ی اینفلوئنسرها است. او اعتقاد دارد خریدهای اخیر، نشان‌دهنده‌ی روندی ادامه‌دار در صنعت رسانه است. خریداران می‌توانند کارهای مورد نیاز برای مدیریت کانال‌های بزرگ را به‌خوبی بین نیروی انسانی خود تقسیم کنند. آن‌ها مجذوب درآمد تضمین‌شده‌ی تبلیغات در کانال‌های پرمخاطب یوتیوب می‌شوند.

برخی تهیه‌کننده‌های مستقل یوتیوب نیز با دیدن پیشنهاد از سمت خریداران بزرگ، از کاهش حجم کاری خود پس از واگذاری استقبال می‌کنند. اکثر کانال‌های بزرگ از PewDiePie گرفته تا Lilly Singh می‌گویند که از حجم بالای کار و انجام همه‌ی وظایف از بازیگری تا تهیه‌کنندگی، کارگردانی، بازاریابی و فروش، خسته شده‌اند. درواقع، یوتیوبرها از دریافت کمک از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ استقبال می‌کنند. هولدر اعتقاد دارد تقسیم حجم بالای کار تولید ویدئو با گروهی از افراد حرفه‌ای، برای همه‌ی یوتیوبرها یک موهبت محسوب می‌شود.

علاوه‌بر تقسیم وظایف، نکات دیگری هم وجود دارد که یوتیوبرهای مستقل را به فروش یا همکاری ترغیب می‌کند. به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند از اعطای مجوز محتوا، خرید‌وفروش در کانال‌های دیگر و ارائه‌ی حقوق کپی‌رایت، درآمدهایی داشته باشند که همگی، با همکاری گروهی آسان‌تر می‌شود.

هولدر و همسرش، یکی از دلایل فکر کردن به فروش را توانایی برای بهره‌برداری بیشتر از کانال، با عضویت در یک گروه بزرگ‌تر می‌دانند. کانال آن‌ها در زمان فروش در حال تغییر حالت از یوتیوب، به تلویزیون سنتی بود. درک هولدر در زمان فروش کانال در مصاحبه‌ای گفته بود: «ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید شرکت را به سطحی جدید ببریم. برای انجام آن کار، باید تیمی حرفه‌ای تشکیل دهیم».

تلویزیون

روند کنونی یوتیوب، شاید آن را در آینده شبیه به رسانه‌های سنتی کند

در دنیای کنونی، تأثیر فرهنگی ستاره‌‌های سنتی مانند ستاره‌های هالیوود، هنوز فاصله‌ی زیادی با ستاره‌های یوتیوب دارد. به‌همین دلیل، بسیاری از بزرگ‌ترین یوتیوبرهای مستقل که صدها میلیون بازدید دارند، هنوز نمی‌توانند یک سریال تلویزیونی بدون تکیه بر یوتیوب تولید کنند. در میان آن‌هایی که کانال خود را به MCN فروخته یا با آن‌ها همکار می‌شوند هم، اختلاف‌نظر پیرامون ارزشمند بودن یا نبودن این اقدام وجود دارد. در سال‌های اخیر، یوتیوبرها اعتماد آن‌چنانی به MCNها نداشتند چون به‌صورت مستقل توانایی کسب درآمد داشتند. به‌علاوه، شکست شبکه‌هایی همچون Defy Media و Machinima، این عدم اعتماد را بیشتر کرد.

کارپنتیر و همسرش هنوز تصمیم مشخصی در این مورد نگرفته‌اند. آن‌ها هنوز در حال بررسی گزینه‌ها هستند. البته، قطعا فروش کانال فرصت‌های بیشتری را برای درآمدزایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به‌عنوان مثالی از این فرصت‌ها، برنامه‌های کانال Enchufe اکنون در شبکه‌ی Comedy Central در کل آمریکای لاتین و Galavision در ایالات متحده، پخش می‌شود. به‌علاوه، فیلمی با همکاری سونی پیکچرز و تیم پشت‌صحنه‌ی سریال مشهور Narcos نیز از روی محصولات این کانال ساخته خواهد شد. مدیرعامل 2btube که شبکه‌ی فوق را خریداری کرد، امیدوار است دیگر زیرمجموعه‌های یوتیوبی‌اش نیز به تولید محصولات باکیفیت با هدف تبدیل شدن به فیلم و سریال، علاقه‌مند شوند. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که رسانه‌های سنتی، باید به‌مرور به حجم بالای مخاطبان یوتیوب دسترسی پیدا کنند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که هرچه یوتیوب از محتوای فیلمی و تلویزیونی حمایت کند، به‌مرور شبیه همین رسانه‌ای می‌شود که قصد جایگزین کردنش را دارد. این شباهت، هم در جلوی دوربین و هم پشت صحنه‌ی تولید محتوا، ملموس می‌شود. وقتی ستاره‌های امروزی فضای مجازی، به‌مرور از مخاطبانشان، همان‌هایی که باعث ستاره شدنشان شدند، دور شوند؛ همان روند سینما و تلویزیون سنتی پیش می‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات