ZTE از ساعت هوشمند نوبیا آلفا با نمایشگر انعطاف‌پذیر رونمایی کرد

سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
ZTE در هیاهوی رونمایی از دستگاه‌های ترکیبی، پوشیدنی جدیدی معرفی کرد که ترکیبی از ساعت و گوشی هوشمند است.
تبلیغات

سال گذشته، بازار رونمایی از دستگاه‌های هوشمند با فرم فکتور جدید داغ بود و رفته‌رفته از شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل با ترکیب تبلت و لپ‌تاپ دستگاه‌های جدیدی مثل iPad pro و پیکسل Slate را رونمایی کردند. امسال، سامسونگ و هواوی، به ترتیب با گلکسی فولد و میت ایکس ترکیبی از تبلت و گوشی هوشمند را به نمایش گذاشتند.

ایده‌ای که کمتر از آن سخن به میان آمده بود، استفاده از نمایشگر انحناپذیر برای ترکیب گوشی و ساعت هوشمند بود. این دقیقا چیزی است که زد تی ای در نوبیا آلفا به سمت آن رفته و دستگاهی ارائه کرده است که به رغم داشتن شکل و شمایل ساعت هوشمند تقریبا تمامی قابلیت‌های یک ساعت هوشمند را دارد.

ZTE Nubia Alpha

چینی‌ها سال گذشته و در جریان مراسم IFA بدون اینکه به کسی اجازه‌ی لمس دستگاه مذکور را بدهند، خبر توسعه‌ی آن را اعلام کردند و حالا در MWC 2019 به‌طور رسمی آن را رونمایی کرده و برای بررسی در اختیار علاقمندان قرار داده‌اند.

قسمت اصلی مچ بند هوشمند نوبیا را نمایشگر OLED و منحنی آن تشکیل می‌دهد. هرچند اندازه‌ی این نمایشگر تنها ۴ اینچ است، به‌دلیل داشتن نسبت تصویر فوق‌عریض، بسیار بزرگتر به چشم می‌آید. رزولوشن این نمایشگر ۹۶۰ در ۱۹۲ است و این یعنی با نسبت تصویر ۵ به ۱ مواجه هستیم.

ZTE Nubia Alpha

به‌گفته‌ی نوبیا، نمایشگر نوبیا آلفا تحمل ۱۰۰ هزار مرتبه خم شدن را دارد و از این جهت برای بستن آن دور دست خود جای نگرانی نیست. هرچند نمایشگر مورد بحث بسیار عریض است، بستن دستگاه دور دست منجر به این می‌شود که شما به ندرت تمامی ابعاد صفحه را ببینید. در عوض، سیستم‌عامل اختصاصی و مبتنی بر اندروید نوبیا امکان اسکرول کردن و تماشای کامل اطلاعات از زوایای مختلف را به کاربر می‌دهد. همچنین اگر چپ‌دست باشید می‌توانید ساعت موجود در صفحه را کشیده، به سمت راست صفحه حرکت دهید یا با سمت بالا اسکرول کنید تا گزینه‌های منو پیش روی شما قرار بگیرند.

در سایر موارد، سیستم‌عامل نوبیا آلفا از آیکون‌های ساده که در ردیف‌هایی از بالا تا پایین چیده شده‌اند تشکیل شده است و برای حرکت در فهرست برنامه‌ها که براساس کاربرد گروه‌بندی شده‌اند، باید به چپ و راست سوایپ کنید. برای برگشت به عقب نیز باید از ژست حرکتی پینچ (حرکت دو انگشت به سمت هم) استفاده کنید.

در اطراف این گجت چند دکمه‌ی فیزیکی نیز مشاهده می‌شود. یکی از این دکمه‌ها نقش دکمه‌ی هوم در گوشی‌های هوشمند را دارد و در هر مسیری که باشید شما را به صفحه‌ی اول بازمی‌گرداند. دکمه‌ی دیگر احتمالا برای راه‌اندازی دستیار هوشمند تعبیه شده است؛ هرچند در نمونه‌ای که در دسترس خبرنگاران قرار گرفت، فشردن این دکمه واکنشی از سوی دستگاه به‌همراه نداشت.

Nubia Alpha

یکی از جالب‌ترین بخش‌های ساعت‌های هوشمند، کنترل آن‌ها به کمک ژست‌های حرکتی است. در نوبیا آلفا قابلیتی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید با حرکت دادن دست بالای ساعت هوشمند خود آن را کنترل کنید. گفتنی است در نسخه‌ی دموی این دستگاه قابلیت مذکور در وضعیت آلفا و آزمایشی بوده و در فضای تاریک عملکرد متزلزلی داشته است.

در مورد مشخصات و کارایی‌های این محصول باید به مسیریابی، پرداخت موبایلی، تماس صوتی (هم ازطریق اسپیکر و هم بلوتوث) اشاره کرد؛ اما مشخصه‌ای که نوبیا آلفا را از سایر ساعت‌های هوشمند متمایز می‌کند، دوربین ۵ مگاپیکسلی آن است که امکان گرفتن عکس‌های سلفی را برای کاربر آسان‌تر از قبل می‌کند. به‌علاوه، امکان تماشای ویدئو در ساعت نیز وجود دارد؛ هرچند بخش‌هایی از نمایشگر به‌دلیل داشتن نسبت تصویر ۵:۱ سیاه باقی می‌مانند.

ZTE Nubia Alpha

ارسال پیام ازطریق SMS یا WeChat نیز از دیگر قابلیت‌های گجت ZTE است؛ اما نوشتن پیام در کیبورد شماره‌ای نوبیا آلفا چندان ساده نیست و پیش‌بینی می‌شود کاربران برای نوشتن پیام به دستیار هوشمند روی بیاورند.

نوبیا آلفا با وجود بهره‌مندی از قابلیت‌های کاربرپسند، از تراشه‌ی نسبتا قدیمی اسنپدراگون Wear 2100 استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. خوشبختانه، سایر مشخصات سخت‌افزاری از قبیل رم یک گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۸ گیگابایتی به مشخصات ساعت‌های امروزی نزدیک‌تر است. وظیفه‌ی تأمین نیروی این قطعات در نوبیا آلفا را باتری ۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی برعهده دارد که به ادعای نوبیا می‌تواند تا دو روز به‌راحتی این کار را انجام دهد.

Nubia Alpha

نوبیا قصد دارد گجت جدید خود را در مدل‌های مختلف و رنگ‌های مشکی و طلایی عرضه کند. تفاوت مدل‌ها در امکانات مربوط‌به اتصال آن‌ها خواهد بود؛ مدل ارزان‌تر تنها به بلوتوث برای همگام‌سازی با گوشی مجهز خواهد بود؛ درحالی که نوبیا در مدل گران‌تر پشتیبانی از eSIM را نیز در نظر گرفته است تا این نسخه را به پوشیدنی مستقل از گوشی تبدیل کند.

نوبیا آلفا را می‌توان تلاش جاه‌طلبانه‌ی شرکت چینی برای اضافه کردن قابلیت‌های بیشتری از گوشی‌های هوشمند به ساعت‌های هوشمند برشمرد؛ اما در حالی‌که نمایشگر انحناپذیر این امکان را فراهم کرده است، داشتن نمایشگری با نسبت ۵ به یک چندان در مواردی مانند ارسال پیام کمک‌حال نخواهد بود و شاید پیام دادن با گوشی به‌عنوان دستگاهی که صفحه‌ی بزرگتر دارد و روی مچ شما بسته نشده، آسان‌تر باشد.

اولین نسخه‌ی دستبند هوشمند نوبیا از ماه آوریل در اروپا و آمریکای شمالی با رنگ مشکی عرضه می‌شود و فاقد امکان پشتیبانی از eSIM است و قیمتی برابر با ۵۱۰ دلار دارد. اگر نسخه‌ی eSIM را می‌خواهید، باید کمی بیشتر صبر کرده و پول بیشتری هم بپردازید. نوبیا آلفا با پشتیبانی از سیم‌کارت الکترونیکی برچسب قیمت ۶۲۴ دلاری داشته و از سه‌ماهه‌ی سوم سال در اروپا و آمریکای شمالی در دسترس خواهد بود. همچنین اگر نسخه‌ی طلایی‌رنگ نوبیا آلفا را می‌پسندید باید بدانید این نسخه کمی گران‌تر بوده و حدود ۷۳۷ دلار قیمت‌گذاری شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات