سونی با گوشی Xperia L3 قصد عرض اندام در بازار پایین‌رده را دارد

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مطالعه 5 دقیقه
سونی اکسپریا L3 محصول جدید شرکت ژاپنی است که با تمرکز بر بازار اقتصادی‌تر و با مشخصاتی قابل قبول معرفی شد.
تبلیغات

سونی در نمایشگاه MWC 2019 علاوه‌بر معرفی گوشی‌ پرچم‌دار Xpera 1 و گوشی میان‌رده‌ی Xperia 10، از محصولی اقتصادی‌تر در دسته‌ی پایین‌رده‌ها با نام Xperia L3 نیز رونمایی کرد. هدف از معرفی این گوشی هوشمند، پوشش‌دهی طیف کامل مشتریان توسط شرکت ژاپنی خواهد بود. در ادامه، به بررسی طراحی و مشخصات محصول اقتصادی برند ژاپنی می‌پردازیم.

طراحی

طراحی گوشی اکسپریا L3 شبیه به پسرعموهای حرفه‌ای‌ترش است که پیش‌تر معرفی شدند. البته، زبان طراحی همیشگی سونی یعنی حاشیه‌های زیاد بالا و پایین‌تر نمایشگر، در محصول جدید نیز به چشم می‌خورند. درواقع، طراحی حاشیه‌های صفحه‌نمایش ۵.۷ اینجی LCD با نسبت تصیر ۱۸:۹، شبیه به محصولی از سال ۲۰۱۶ است، اما به‌راحتی در دست جای می‌گیرد. البته، به‌خاطر ارتفاع تقریبا زیاد، حمل آن در جیب شلوار احتمالا راحت نخواهد بود. نکته‌ی مفید دیگر در طراحی پنل جلویی Xperia L3، استفاده از پوشش گوریلا گلس نسخه‌ی ۵ است.

اکسپریا ال ۳ سونی / Xperia L3 Sony

طراحی پنل پشتی گوشی جدید سونی، نوآوری خاصی ندارد. آن‌ها دوربین دوگانه‌ی خود را در گوشه‌ی بالایی جانمایی کرده‌اند و پنل نیز طراحی تقریبا صاف و عادی دارد. اگرچه طراحی دوربین، به‌صورت دوگانه انجام شد، اما یکی از لنزها، رزولوشن ۲ مگاپیکسلی دارد و تنها برای افزودن عمیق به تصاویر مفید خواهد بود. به‌بیان دیگر، کاربر با بهره‌گیری از لنز دوم، تصاویر پرتره‌ی بهتری را با دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی ثبت خواهد کرد. دوربین سلفی Xperia L3 نیز لنز ۸ مگاپیکسلی دارد.

حسگر اثر انگشت در گوشی پایین‌رده‌ی سونی، درکنار دستگاه قرار دارد. در آن موقعیت، انگشت شست کاربر به‌راحتی روی حسگر قرار می‌گیرد. انتخاب دیگر سونی در آن بخش، مجزا کردن حسگر اثر انگشت از دکمه‌ی پاور گوشی است که امکان چک کردن اعلان‌ها را بدون باز کردن قفل گوشی به کاربر می‌دهد. البته، کاربردی بودن این طراحی، سؤال‌برانگیز خواهد بود.

Sony Xperia L3

در بخش رنگ‌آمیزی، نوآوری خاصی از سوی ژاپنی‌ها صورت نگرفت و گوشی اقتصادی آن‌ها در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و طلایی عرضه خواهد شد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

قطعات داخلی اکسپریا، تاحدودی پیرو طراحی ابتدایی بدنه‌ی آن هستند. قلب تپنده‌ی گوشی جدید سونی، پردازند‌ه‌ی مدیاتک P22 است که تقریبا برابر با پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کوالکام Snapdragon 625 خواهد بود. پردازنده‌ی مذکور، توانایی اجرای مناسب کارهای روزمره را دارد، اما در وظایف سنگین نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت.

باتوجه‌به اینکه سونی، گوشی جدید اقتصادی خود را با شعار تمرکز بر سرگرمی معرفی کرد؛ پردازنده‌ی استفاده‌شده در آن، معقول به نظر می‌رسد. البته تا زمانی‌که تعریف کاربر از سرگرمی، اجرای بازی‌های سنگین سه‌بعدی نباشد. درواقع تا زمانی‌که شما تنها به تماشای ویدئیا گوشی دادن به موسیقی در گوشی هوشمند بپردازید، اکسپریا L3 انتخاب مناسبی خواهد بود.

حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی Xperia L3 مشخص نیست، اما باتوجه‌به بازار هدف آن، می‌توان پیش‌بینی کرد که ۳ گیگابایت رم همراه‌با ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای گوشی جدیدی سونی در نظر گرفته شده باشد.

Sony Xperia L3

باتری استفاده‌شده در سونی اکسپریا L3، ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که باتوجه‌به صفحه‌نمایش تقریبا کوچک آن، احتمالا شارژدهی مناسبی به کاربر خواهد داشت. برای حفظ سلامت باتری نیز از فناوری Xperia Adaptive Charge استفاده می‌شود که نرخ شارژ باتری را کنترل می‌کند. گوشی اقتصادی سونی از فناوری شارژ USB Power Delivery نیز پشتیبانی می‌کند که شبیه به Fast Charge شرکت کوالکام است.

اگرچه مشخصات فنی L3 آن‌چنان حرفه‌ای نبودند، اما به‌معنای غیر قابل قبول نبودن آن گوشی نیز نیستند. البته، این تصور در بخش نرم‌افزار کمی تغییر می‌کند. اولین نکته‌ی شوکه‌کننده آن است که سونی، گوشی جدید و مخصوص سال ۲۰۱۹ خود را با اندروید قدیمی ۸ اوریو عرضه خواهد کرد. یعنی حتی نسخه‌ی کمی به‌روزتر یعنی ۸.۱ نیز در L3 گنجانده نشده است. کارشناسان می‌گویند برند ژاپنی هیچ توجیهی برای انتخاب این نسخه از سیستم‌عامل ندارد. درواقع، رخداد فوق یک شوک عجیب برای علاقه‌مندان به نرم‌افزار در اکوسیستم اندرویدی خواهد بود که حجم زیادی از آن‌ها را نیز تشکیل می‌دهند. 

اکسپریا ال ۳ سونی / Xperia L3 Sony

قیمت گوشی و تاریخ عرضه

سونی می‌گوید که قیمت اکسپریا L3 وابسته به بازار عرضه خواهد شد و در کمال تعجب از این سبک از قیمت‌گذاری، مشخص نیست که چه بازارهایی میزبان محصول اقتصادی ژاپنی‌ها خواهند بود. درواقع، قیمت‌گذاری آخرین بخش از مشکلات سونی اکسپرای L3 محسوب می‌شود که البته، همیشه با شرکت ژاپنی همراه بوده است. آن‌ها عمدتا گوشی‌های خود را بیش از ارزش واقعی قیمت‌گذاری کرده‌اند و به همین دلیل، استقبال از محصولاتشان، آن‌چنان بالا نبود است. درنهایت، کارشناسان شک دارند که اکسپریا L3 بتواند به جایگزینی منطقی دربرابر رقبا تبدیل شود.

درنهایت، هدف از معرفی محصول جدید سونی هنوز کمی مبهم است. درواقع به‌نظر می‌رسد که ژاپنی‌ها تنها تلاش کرده‌اند تا هرطور که شده، محصولی را fh امکانات موجود عرضه کنند تا نقشی در بخش اقتصادی گوشی‌های هوشمند نیز داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات