زوم‌اپ: فانوس؛ مدیریت امور مالی شخصی

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فانوس اپلیکیشن حسابداری شخصی است که در مدیریت دارایی‌ و درآمدها و هزینه‌ها به شما کمک می‌کند.
تبلیغات

مدیریت درآمد و هزینه‌ها کمک فراوانی به پس‌انداز و هزینه‌ی عاقلانه می‌کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مدت زیادی صرف جست‌وجو در پیامک‌های بانک کرده باشید و به‌خاطر نیاورید برخی از پیامک‌ها به چه هزینه‌ای مربوط بوده است. در زوم‌اپ این هفته، اپلیکیشن ایرانی فانوس، محصولی از شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا را معرفی می‌کنیم. فانوس اپلیکیشن مدیریت مالی شخصی است که به کاربر کمک می‌کند دارایی و درآمد و هزینه‌های خود را محاسبه و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند. فانوس از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دارایی‌ها

در این قسمت، می‌توانید با انتخاب دکمه‌ی افزودن (شکل سمت راست)، دارایی‌های خود ازقبیل حساب بانکی، پول نقد، ارز، طلا و سهام را وارد کنید تا همیشه اطلاع کامل و دقیقی از دارایی‌های فعلی‌تان داشته باشید. همچنین، ارزش دارایی‌های طلا، ارز، سهام و اوراق بهادار براساس نرخ ساعت ۱۷ هر روز به‌روزرسانی و محاسبه می‌شود. وقتی هزینه‌ای در برنامه وارد می‌کنید، منبع آن را نیز مشخص می‌کنید و بدین‌ترتیب، بخش دارایی‌ها همیشه به‌روز است و باتوجه‌به طراحی مناسب آن، با نگاهی سریع می‌توانید وضعیت فعلی دارایی‌های خود را مشاهده کنید. همچنین، باید به امکان مانیتورکردن تغییرات دارایی‌ها در‌مقایسه‌با ماه گذشته نیز اشاره کرد.

فانوس Fanoos
فانوس

در توضیحات اپلیکیشن آمده برای برخی حساب‌ها تراکنش‌ها در اپلیکیشن به‌صورت خودکار ثبت می‌شود. در گوشی‌های اندرویدی، فرایند مانیتورکردن تراکنش‌ها در‌صورتی‌که کاربر به اپلیکیشن اجازه‌ی دسترسی به پیام‌های کوتاه را بدهد، به‌صورت خودکار انجام می‌شود. بدین‌شکل که اپلیکیشن پیام‌های دریافتی از بانک را می‌خواند و اطلاعات موجود را برای مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌کند. البته، این موضوع در گوشی‌های هوشمند اپل صادق نیست و در‌حال‌حاضر، فانوس فقط پیامک‌های بانک آینده را می‌تواند بخواند.

دخل‌وخرج

در این بخش، می‌توان تمام پرداختی‌ها و دریافتی‌ها را افزوده و مشاهده و ویرایش کرد. با فیلترهای موجود می‌توان بازه‌ی زمانی خاص یا مبادله‌های مربوط‌به دارایی یا دسته‌بندی مشخص را انتخاب و آن‌ها را به‌ترتیب جدیدترین یا قدیمی‌ترین مرتب کرد (شکل راست). در بالای صفحه نیز، مجموع میزان دریافتی‌ها و پرداختی‌ها کاربر از ابتدای ماه نوشته شده است. با انتخاب دکمه‌ی افزودن، می‌توان هزینه یا درآمد جدیدی اضافه کرد (شکل چپ). توجه کنید مشخص‌کردن تگ‌ها در این قسمت، کمک می‌کند در قسمت گزارش‌ها ببینید که برای هر تگ به‌طور کلی چه میزان هزینه کرده‌اید.

فانوس Fanoos
فانوس Fanoos

گزارش‌ها

این بخش بسیار مفید است؛ چراکه در آن به شکل‌های مختلف می‌توانید نحوه‌ی خرج‌کردن و کسب درآمد خود را مشاهده کنید و این موضوع در مدیریت امور مالی بسیار مؤثر است. در این بخش، پرداختی‌ها و دریافتی‌ها براساس دسته‌بندی و تگ‌ها طبقه‌بندی شده‌اند (شکل راست) و با انتخاب دسته‌بندی‌ها، می‌توان گزارشی دقیق از دخل‌وخرج‌ها را مشاهده کرد (شکل میانی)؛ همچنین در قسمت تگ‌ها، نسبت پول آن‌ها به یکدیگر به‌شکلی جالب به‌نمایش درآمده است و با انتخاب هرکدام، تعداد تراکنش و مبلغ کل مرتبط را مشاهده می‌کنیم. قسمت گزارش جامع هم وجود دارد که میزان پرداختی و دریافتی مربوط‌به هرماه را نمایش می‌دهد و می‌توان اطلاعات ماه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد (شکل چپ). نبودن اطلاعات در عکس این بخش به‌دلیل استفاده‌ی ما به‌مدت کمتر از یک ماه است.

فانوس Fanoos
فانوس Fanoos
فانوس Fanoos

بودجه

قسمت بودجه کمک می‌کند با اختصاص میزانی مشخص برای هر کاری (دسته‌بندی) در طول ماه، هزینه‌های خود در آن زمینه را زیرنظر داشته باشید و به این شکل، از هزینه‌کردن بیش‌ازحد روی آن جلوگیری کنید. این بخش خود‌به‌خود با‌توجه‌به هزینه‌های شما به‌روز می‌شود و می‌توانید انتخاب کنید درصورت نزدیک‌شدن به سقف تعیین‌شده، برنامه‌ شما را ازطریق ایمیل و اعلان مطلع کند.

فانوس Fanoos
فانوس Fanoos

پیشنهادهای اقتصادی

در زمان تهیه‌ی این مطلب، این بخش هنوز دردسترس قرار نگرفته و ظاهرا در آینده، ارائه‌ی آن را شاهد خواهیم بود. در وب‌سایت فانوس آمده است:

[اپلیکیشن فانوس] راه‌حل‌هایی برای سرمایه‌گذاری بهتر یا کاهش بیشتر هزینه‌ها پیشنهاد می‌دهد.

ازنظر امنیت اپلیکیشن نیز، پس از هربار خروج، اپلیکیشن قفل می‌شود و برای ورود باید رمز خود را وارد کنید که از ورود افراد دیگر جلوگیری می‌کند. همچنین، بخش پشتیبانی امکان مکاتبه با کارشناسان برنامه را فراهم می‌کند. بخش پشتیبانی از قسمت حساب کاربری (در صفحه‌ی اصلی بالا سمت چپ) دردسترس است.

فانوس Fanoos
فانوس Fanoos

درمجموع، این اپلیکیشن طراحی و امکانات مناسبی دارد و برای افرادی بسیار مفید است که می‌خواهند دخل‌وخرج خود را مدیریت کنند. شاید تنها ایرادی که می‌‌توان از آن گرفت، دشواربودن فرایند واردکردن هزینه‌ها باشد؛ البته درصورتی‌که اپلیکیشن نتواند به حساب بانک مدنظر متصل شود.

نکات مثبت

  • طراحی مناسب
  • رایگان‌بودن
  • امکان واردکردن دارایی‌هایی به‌جز پول
  • گزارش‌های دقیق و مفید
  • امکان تعیین بودجه

نکات منفی

  • سختی واردکردن دستی هزینه‌ها
  • چند باگ جزئی

دانلود اپلیکیشن

پلی‌استور کافه بازار

اپلیکیشن‌های محبوب خود را ازطریق ایمیل app@zoomit.ir به زومیت معرفی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات