راهنمای جامع آزادکاری؛ قسمت اول: مقدمات ورود به دنیای آزادکاری

سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
آزادکاری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه می‌توانید با آگاهی کامل و هدف‌گذاری صحیح به دنیای آزادکاری وارد شوید؟
تبلیغات

در نگاه اول، آزادکاری یکی از سبک‌های جذاب زندگی است. استقلال عمل و انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌های بالقوه‌ی مالی نامحدود، ویژگی‌های ایده‌آلی به‌نظر می‌رسند؛ مخصوصا برای کارمندانی که از محیط کار اداری خسته و دل‌زده‌اند. جزئیات زیادی درباره‌ی آزادکاری وجود دارد که پیش از قدم‌نهادن در این راه باید بدانید. به‌عنوان‌ مثال، در مقام آزادکار چگونه درآمد کسب خواهید کرد؟ چگونه مشتریان و پروژه‌های بهتری جذب می‌کنید؟ با چه مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوید و مسائل مالی خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

در این مطلب، به مهم‌ترین پرسش‌های شما درزمینه‌ی آزادکاری پاسخ می‌دهیم. به‌علاوه، مروری خواهیم کرد بر مقالات مختلفی که پیش‌ازاین در وب‌سایت زومیت، با هدف بررسی جوانب مختلف آزادکاری منتشر کرده‌ایم.

The Ultimate Guide to Freelancing

آزادکاری (فریلنسری) به چه معنا است؟

آزادکاری (Freelancing) به مفهوم انجام کار قراردادی برای چندین مشتری یا شرکت دیگر است. دامنه‌ی تخصص آزادکاران بسیار گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و صرفا به تولید محتوا و توسعه‌ی وب و تدریس خصوصی محدود نمی‌شود. روندهای اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۷، آزادکاران به بزرگ‌ترین بخش نیروی کار تبدیل می‌شوند. آیا فرد مناسبی برای آزادکاری هستید؟ برای ارزیابی صادقانه‌ی خودتان، به سؤالات زیر توجه کنید:

هدف شما از آزادکاری چیست؟ به‌دنبال برنامه‌ی انعطاف‌پذیرتری هستید یا می‌خواهید از قید کار منظم و متعهد خلاص شوید؟ می‌خواهید چشم‌انداز حرفه‌ای خود را گسترش دهید یا فقط از شغل فعلی خود خسته شده‌اید؟ شاید این توصیه تکراری و کلیشه‌ای به‌نظر برسد؛ اما چمن همسایه واقعا سبزتر نیست. اگر آزادکاری را با دلایل غلط انتخاب کنید، در دوره‌های سخت آینده، خیلی زود دلسرد و ناامید می‌شوید.

می‌توانید ازلحاظ مالی از عهده‌ی آزادکاری برآیید؟ شاید انعطاف‌پذیری و درآمد زیاد را چشم‌اندازهای مهم‌ آزادکاری بدانید؛ اما مسلما این درآمد زیاد را از ابتدای کار به‌دست نمی‌آورید. طی چند ماه اول، کاهش درآمد خود را شاهد خواهید بود تا زمانی‌که کسب‌وکار و پایه‌ی مشتریانتان را به ثبات نسبی برسانید.

به‌راحتی با مشکلات مواجه می‌شوید؟ آزادکاری ممکن است راحتی و آرامشتان را سلب کند. شما دقیقا نمی‌دانید چه زمانی دستمزد خود را دریافت می‌کنید. برخی از مشتریان هم به‌شدت آزاردهنده هستند و بسیاری از پیش‌بینی‌هایتان درباره‌ی سفارش‌گرفتن یا پروژه‌ها اشتباه خواهد بود. اگر سختی‌های مسیر رشد را نپذیرید، هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد.

چه‌ کاری را باکیفیت انجام می‌دهید؟ ممکن است همین سؤال کوتاه، مسیر زندگی شغلی شما را عوض کند. این عوامل را در نظر بگیرید: چه مهارت‌هایی دارید؟ دیگران معمولا از شما می‌خواهند چه‌ کاری برایشان انجام بدهید؟ در جایگاه آزادکار، به قابلیت‌های عملی بیشتر نیاز دارید تا مدارک نظری. درواقع، از همین لحظه تصمیم می‌گیرید که در آینده، در چه زمینه‌ای متخصص شوید.

از چه چیزی لذت می‌برید؟ البته این سؤال همیشه کاربردی نیست. درهرحال، احتمالا در برخی از مهارت‌ها یا زمینه‌های حرفه‌ای، احساس بهتری دارید. به چیزهایی فکر کنید که از به‌اشتراک‌گذاشتن آن‌ها با خانواده و دوستان افتخار می‌کنید. شاید همین رشته بهترین گزینه‌ی آزادکاری شما باشد.

مزایا و معایب آزادکاری

حالا دوباره یک گام به عقب برمی‌داریم و آزادکاری را صرف‌نظر از مناسب بودن یا نبودن و نوع کار بررسی می‌کنیم.

Advantages

مزایا

۱. رئیس خودتان هستید: برنامه، نرخ‌ها، مشتریان یا کارهای دلخواهتان را انتخاب می‌کنید. می‌توانید با لباس دلخواه کار کنید یا در طول هفته، سه روز به تعطیلات بروید. همه‌چیز کاملا به خودتان بستگی دارد.

۲. درآمدزایی بیشتر: آزادکاری با خطر و پاداش بیشتر همراه است. میزان حقوقتان به سطح تلاش خودتان و نتایجی بستگی دارد که کسب می‌کنید.

۳. تعادل کار و زندگی: اگر اصول زندگی آزادکار را به‌‌درستی اجرا کنید، از فشارهای ساعات کار اداری رها می‌شوید. می‌توانید صبحانه‌ی خود را در کافه‌ی نزدیک منزل صرف کنید یا ظهر برای استراحت و تجدید انرژی به باشگاه بروید. هرجایی که دوست داشته باشید، کار می‌کنید و مجبور نیستید بین ساعت ۸ تا ۱۶ در اداره یا شرکت حضور داشته باشید. در بخش‌های بعدی، درباره‌ی این موضوع توضیح می‌دهیم.

Disadvantages

معایب

۱. رئیس خودتان هستید: باید همه‌ی تصمیمات را به‌تنهایی اتخاذ کنید و همه‌ی کارها را از حسابداری و مدیریت گرفته تا کنترل جریان نقدی و فروش خدمات، باید خودتان انجام دهید. حالا فقط کارمند ساده نیستید؛ بلکه صاحب کسب‌وکار هستید.

۲. باید پاداش، مزایا، مالیات و بیمه‌ی خودتان را سامان‌دهی کنید: آزادکاران رئیس یا کارفرمایی ندارند که پاداش‌های مالی و مزایا و بیمه‌ی آن‌ها را مدیریت کند. اغلب اوقات هم وقتی خودتان را بیمه می‌کنید، ناچارید هزینه‌ی بیشتری درمقایسه‌با بیمه‌های کارمندی بپردازید.

۳. اگر کار نکنید، درآمدی نخواهید داشت: مسلما می‌توانید سه هفته به مسافرت بروید؛ ولی در طول آن، پولی هم کسب نمی‌کنید. در جایگاه آزادکار، وقت شما عملی هم‌تراز با پول است. اگر آن را هوشمندانه صرف کنید، درآمد درخورتوجهی نیز به‌دست می‌آورید.

۴. نبود ثبات ممکن است تعادل کار و زندگی‌تان را از بین ببرد: همان‌طورکه گفتیم، اولین مشکل آزادکاران اطمینان‌نداشتن از زمان حقوق بعدی است. این بی‌ثباتی و نبود اطمینان ممکن است همه‌ی فرصتی را از شما سلب کند که درزمینه‌ی متعادل‌سازی زندگی شخصی دراختیار دارید. حتما می‌دانید برخی از مردم عقیده دارند، ثبات و اطمینان شغلی ارزش رفت‌وآمدهای مکرر و برنامه‌ی کاری خسته‌کننده‌ی اداری را دارد.

Disadvantages

چگونه برای آزادکاری آماده شوید؟

۱. تصمیم بگیرید و پای آن بایستید: پیش از آنکه به درآمدزایی فکر کنید، کسب‌وکار خود را به‌درستی تنظیم کنید. شما باید دقیقا بدانید چه‌ کاری انجام می‌دهید و چگونه خودتان را برندینگ می‌کنید. با این کار از بسیاری از مشکلات بالقوه‌ی آینده پرهیز می‌کنید و درعین‌حال، به‌دلیل آزادکاری به ترس و استرس دچار نمی‌شوید. برای مثال، دو ماه زمان بگذارید و درباره‌ی زمینه‌ی کاری خود فکر کنید؛ اما وقتی تصمیم گرفتید، دیگر دائما شغلتان را عوض نکنید.

۲. وب‌سایت آزادکاری مناسبی پیدا کنید: این روزها وب‌سایت‌های آزادکاری زیادی وجود دارند که می‌توانید با ثبت‌نام در آن‌ها، پروژه‌های دلخواه‌ خود را انتخاب کنید. وب‌سایت‌های آزادکاری ابزار مناسبی برای شروع کارتان محسوب می‌شوند؛ زیرا اعتمادبه‌نفس موردنیاز را به شما تأمین می‌کنند و احتمال آشنایی با مشتریان ثابت را نیز افزایش می‌دهند.

۳. پروفایل حرفه‌ای بسازید: بازاریابی مهارت‌ها گام مهمی در آزادکاری است. حتی اگر درزمینه‌ی تخصصی خود بسیار ماهر باشید، بازهم بدون تبلیغ مهارت‌هایتان نمی‌توانید دیگران را از وجود خودتان مطلع کنید. در شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا شبکه‌های حرفه‌ای مثل لینکدین، پروفایل کاملی بسازید.

۴. راه‌های ارتباطی را بازبگذارید: درکنار عضویت در وب‌سایت‌های تخصصی آزادکاری، حضور آنلاین شما در کانال‌های ارتباطی نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر ارتباطات گسترده‌ای نداشته باشید، فرصت‌های کاری زیادی از دست می‌دهید. همچنین، سعی کنید همیشه دردسترس باشید و در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤال‌های مخاطبان پاسخ بدهید.

Building a Brand

۵. برند بسازید: باید روی شهرت و اعتبار خودتان کار کنید و در این بخش، برند شخصی تأثیر بلندمدتی بر مشتریان خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای جامع برندسازی شخصی را در زومیت مطالعه کنید. یکی از عناصر مهم‌ برند شخصی، هویت آنلاین شما است که معمولا وب‌سایت اختصاصی و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را شامل می‌شود. شما از‌این‌طریق می‌توانید لوگو، نام تجاری، پورتفولیو، توصیه‌نامه‌ها و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید. این روزها تقریبا همه‌ی آزادکاران وب‌سایت شخصی خودشان را توسعه می‌دهند؛ مخصوصا افرادی که با مشتریان راه دور کار می‌کنند. فراموش نکنید برند شخصی قوی و منسجم، ویژگی‌های حرفه‌ای شما را به همه‌ی مخاطبان بازتاب می‌دهد و کمک می‌کند خودتان را به‌عنوان آزادکار مطمئن و درست‌کار معرفی کنید.

۶. پورتفولیو بسازید: صرف‌نظر از اینکه نویسنده یا طراح یا توسعه‌دهنده‌ی وب آزادکار هستید، پورتفولیو شما بلندتر از هر تبلیغاتی با مشتریان صحبت می‌کند. شاید مدارک و توصیه‌نامه‌هایتان به فروش خدمات شما کمک کنند؛ اما پورتفولیو سطح کارتان را در عمل نشان می‌دهد. آیا باید تمام مجموعه‌کارهای خود را در پورتفولیو جمع کنید؟ خیر. پورتفولیو باید شامل بهترین کارها و پروژه‌هایی باشد که تنوع مهارت‌ها و مشتریان پیشین شما را نشان می‌دهند. مکان‌های رایج ارائه‌ی پورتفولیو وب‌سایت، گوگل‌درایو، دراپ‌باکس و نظیر آن است.

۷. کسب‌وکار آزادکاری خود را تأسیس کنید: باید برند و مجموعه‌ی کاری داشته باشید تا به مشتریان بالقوه نشان دهید. چه چیز دیگری برای اعتباربخشیدن به کسب‌وکارتان نیاز دارید؟ در‌این‌زمینه تحقیق کنید و برای موفقیت آماده شوید.

۸. کسب‌وکارتان را ثبت کنید: آزادکاران معمولا درزمینه‌ی ساختار حقوقی و مالی کسب‌وکار از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردارند. بااین‌حال، برای برخی مشاغل باید مراحل ثبت قانونی کسب‌وکار را طی و مجوزهای لازم را اخذ کنید. به‌علاوه، بهتر است حساب بانکی جدیدی افتتاح کنید تا در آینده، برای رسیدگی به مسائل مالی دچار سردرگمی و مشکلات اجتناب‌پذیر نشوید.

Setting Up Workspace

آماده‌سازی محیط کار

شما کسب‌وکار آنلاین را راه‌اندازی و اداره می‌کنید. حالا، باید به این موضوع فکر کنید کجا می‌خواهید کار کنید؟ فضای کاری فیزیکی ممکن است به‌شدت بر بهره‌وری و تمرکز و انگیزه شما تأثیر بگذارد. ممکن است به‌دلایل مختلف تصمیم بگیرید در خانه کار کنید. در‌این‌صورت، هزینه‌ای برای رفت‌وآمد نمی‌پردازید و می‌توانید کارها را مطابق میلتان زمان‌بندی کنید. همچنین، می‌توانید محیط کاری شخصی مطابق با نیاز‌هایتان ایجاد کنید. در طراحی محیط کار خانگی، به ۶ نکته‌ی زیر توجه کنید:

۱. به‌ راحتی و ارگونومی بودن فکر کنید: اگر محیط کارتان مطابق قوانین ارگونومی طراحی نشود، ممکن است در بلندمدت صدمات ناگواری ازقبیل مشکلات گردن و کمر و خستگی چشم و سندروم مجرای مچ دست را متحمل شوید.

۲. از نور طبیعی بهره ببرید: اگر اتاق خاصی در خانه‌‌تان بیشتر نورگیر است، از آن بهره ببرید. هر‌چه نور مصنوعی محیط کمتر باشد، برای سلامت چشم‌ها بهتر خواهد بود. در‌غیر این‌صورت، استفاده از لامپ‌های LED را مدنظر قرار دهید.

۳. از نور‌های اختصاصی نیز استفاده کنید: حتی اگر نور آفتاب مناسبی دارید، بازهم بهتر است آن را با نور اختصاصی تقویت کنید. اگر میز مخصوصی برای ملاقات با مشتریان دارید، چند جایگاه نورپردازی مناسب بالای آن یا روی نزدیک‌ترین دیوار در نظر بگیرید.

۴. به کارکردن ادامه دهید و تمرکزتان را حفظ کنید: مکان مخصوصی برای نگه‌داری ابزار غالبا کاربردی در نظر بگیرید. نیازی ندارید در اوج تمرکز و بهره‌وری، خانه را برای خرید وسایلی ترک کنید که کیلومترها دورتر یافت می‌شوند.

۵. مکانی برای فاصله‌گرفتن از میز کار ایجاد کنید: منظور مکانی برای استراحت‌کردن یا تمدد اعصاب یا کارکردن روی اموری است که به میز و کامپیوتر احتیاج ندارند.

۶. تکنولوژی را بهبود دهید: اگر تکنولوژی دفتر کار خانگی‌تان برای کارتان به‌روز نباشد، نمی‌توانید به حداکثررساندن بهره‌وری خود فکر کنید. بنابراین، همان‌طورکه وسایل و روشنایی و ابزار دیگر را بررسی می‌کنید، به مودم، کامپیوتر، کابل‌ها و سایر اقلام وابسته به تکنولوژی نیز توجه کنید.

اگر امکان کارکردن در خانه را ندارید یا به هر دلیل دیگری، ترجیح می‌دهید خارج از خانه کار کنید، می‌توانید به محیط کار اشتراکی نیز فکر کنید. 

Setting Rates

تنظیم نرخ و قیمت‌گذاری خدمات

فرایند تنظیم نرخ‌ها و تعیین هزینه‌ها، یکی از وظایف سخت‌ آزادکاران است. صحبت‌کردن از دستمزد با مشتریان همیشه کمی ناخوشایند و عجیب به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، نکته‌ی مهم‌تر این است که چگونه می‌خواهید قیمت خدمات خود را تعیین کنید؟ چه ارزش‌هایی دارید؟ اگر مشتریان با نرخ اعلام‌شده موافق نباشند، چه می‌شود؟

تنظیم نرخ خدمات و مذاکره درباره‌ی آن تاحدودی شخصی به‌نظر می‌رسد. باوجوداین، بهترین راه برای اینکه به‌راحتی درباره‌ی پول بحث کنید، این است که احساسات و عقاید خود را در این بخش کنار بگذارید. درعوض با استفاده از رویکرد اقتصادی، نرخ‌هایتان را تعیین کنید. این، درست مانند صاحب کسب‌وکاری است که محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کند. برخی از استراتژی‌های رایج آزادکاران برای قیمت‌گذاری خدمات خود عبارت‌اند از:

  • قیمت‌گذاری Cost-Plus: در این روش، ابتدا مشخص می‌کنید با چه هزینه‌ای پروژه را به‌پایان رسانده‌اید. سپس ۱۰ تا ۳۰ درصد سود برای خودتان در نظر می‌گیرید و به هزینه‌ی تمام‌شده اضافه می‌کنید. این مدل قیمت‌گذاری برای هنرمندان و آزادکارانی مناسب‌تر است که از موادفیزیکی استفاده می‌کنند؛ زیرا این افراد هزینه‌ی پروژه‌ی تمام‌شده را می‌دانند. برای نویسندگان و طراحان و توسعه‌دهندگان وب محاسبات Cost-Plus دشوارتر است؛ مگر اینکه زمان خود را به‌عنوان هزینه‌ی ثابت و همیشگی حساب کنند.
  • قیمت‌گذاری براساس نرخ بازار: در این روش، به قیمت‌های بازار نگاه می‌کنید و تصمیم می‌گیرید کدام نرخ با خدمات شما هم‌خوانی بیشتری دارد. باید نگاهی به صنعت و مکان و رقبایی بیندازید که تجربه‌ی مشابهی ارائه می‌کنند. بااین‌حال، به‌یاد داشته باشید در مقام آزادکاری تازه‌کار نمی‌توانید قیمت کارتان را با افراد مجربی مقایسه کنید که بیش از ۱۰ سال در همین زمینه سابقه دارند.
  • قیمت‌گذاری براساس ارزش: در این روش، نرخ خدماتتان را براساس آنچه تعیین می‌کنید که باور دارید ارزش کارتان را مشخص می‌کند. بنابراین، قیمت‌گذاری برای مشتریان مختلف تاحدودی متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌ مثال، تولید آگهی تجاری برای یکی از شرکت‌های بزرگ‌ کشور ارزش بیشتری درمقایسه‌با آگهی تجاری برای کافی‌شاپ محلی خواهد داشت و شما قیمت بیشتری برای مشتری اول در نظر می‌گیرید. مسئله این نیست که شرکت ارزش بیشتری درمقایسه‌با دیگران دارد؛ بلکه این است که فکر می‌کنید این شرکت توان پرداخت هزینه‌ی تعیین‌شده را دارد و تأثیر کلی پروژه‌ی شما هم وسیع‌تر یا بزرگ‌تر است.
  • فرکانس قیمت‌گذاری: برخی از آزادکاران دستمزدشان را ساعتی دریافت می‌کنند و گروه دیگر برای هر پروژه قیمت مشخصی تعیین می‌کنند. این موضوع به نوع کارتان بستگی دارد. مزیت دستمزد ساعتی این است که ارزش زمان صرف‌شده را ملموس مشاهده می‌کنید. درمقابل، قیمت‌گذاری ثابت تأکید بیشتری بر ارزشی خواهد کرد که به مشتری ارائه می‌کنید. بسیاری از آزادکاران از تعیین دستمزد ساعتی استقبال نمی‌کنند؛ زیرا در‌این‌صورت، باید جدول زمانی خود را به مشتریان ارائه کنند. اگر چنین احساسی دارید، بهای ثابتی برمبنای زمانی‌ تعیین کنید که احتمالا پروژه به‌پایان می‌رسد.

    اعلام قیمت‌ها: انتشار قیمت خدمات در وب‌سایت شخصی، کاملا به خودتان بستگی دارد. بعضی از آزادکاران به دو دلیل این کار را انجام می‌دهند: ۱. درک مناسبی درباره‌ی ارزش کلی کارشان به‌وجود می‌آورند؛ ۲. از مشتریانی اجتناب می‌کنند که حاضر نیستند قیمت خدمات آن‌ها را بپردازند. گروه دیگری از آزادکاران هم قیمت خدمات خود را فقط تلفنی اعلام می‌کنند. منتشرنکردن قیمت‌ها از مزیت ویژه‌ای برخوردار است: درصورت نیاز، می‌توانید نرخ‌های خود را تغییر دهید.

    Productivity

    راهکارهای افزایش بهره‌وری

    ساعات کاری انعطاف‌پذیر بسیار جذاب و روحیه‌بخش است؛ اما محیط خانه مانند محیط کار نیست و عوامل زیادی به حواس‌پرتی منجر می‌شود. نداشتن تمرکز مسئله‌ی مهمی برای آزادکاران است که درنهایت، درآمدزایی آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این بخش، نکاتی را مرور می‌کنیم که بهره‌وری شما را در آزادکاری افزایش می‌دهد.

    ۱. تعیین ساعات مشخص برای کار: اگر برنامه‌ی مشخصی برای تکمیل کارها نداشته باشید، پس از مدتی حس می‌کنید درمقایسه‌با گذشته عملکرد موفقی ندارید. برای خودتان قرارداد تنظیم کنید؛ مثلا بگویید ساعت کاری من از ۸ شروع می‌شود و ۱۷ به‌پایان می‌رسد و یک ساعت برای ناهار در نظر می‌گیرم. تعیین مرز میزان بهره‌وری را به‌شدت افزایش می‌دهد.

    ۲. حواس‌پرتی‌ها را مدیریت کنید: چه در محیط کار اشتراکی و چه در خانه، باید مرزهای خود را مشخص کنید. اگر افراد دیگری در اطراف شما حضور دارند، به آن‌ها بگویید در چه ساعاتی نباید با شما معاشرت کنند. دیسیپلین یا انضباط را فراموش نکنید. شما از ضعف‌های خودتان آگاهی دارید، پس اگر دائما وسوسه می‌شوید تلویزیون را روشن کنید یا در تخت‌خوابتان چرت بزنید، کنترل تلویزیون را در کشوی اتاق دیگری بگذارید و بلافاصله پس از بیدارشدن، تخت‌خواب را مرتب کنید. به‌طور مشابه احتمال سایر حواس‌پرتی‌ها را به‌حداقل برسانید.

    ۳. مدیریت تکنولوژی: تکنولوژی یکی از عوامل مهمی است که تمرکز ما را از بین می‌برد. ترجیحا به‌صورت آفلاین کار و برای بررسی ایمیل‌ها زمان مشخصی تعیین کنید. می‌توانید زمان‌سنجی تنظیم کنید تا هر کاری را نهایتا بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه انجام دهید. سپس، مدت کمی استراحت و تلفن‌همراهتان را بررسی کنید تا بتوانید دوباره تمرکز کنید.

    ۴. زمان‌بندی استراحت: بهترین روش کار این است که در هر زمان روی انجام یک کار تمرکز و بعدازآن، کمی استراحت کنید. نوع فعالیت شما در زمان استراحت، باید با کارتان متفاوت باشد. برای نمونه، اگر نویسنده‌اید، در زمان استراحت به مطالعه یا وبگردی مشغول نشوید؛ زیرا ذهنتان فرصت آرامش را از دست می‌دهد.

    ۵. وظایف خود را گروه‌بندی کنید: بعضی از آزادکاران ترجیح می‌دهند ابتدا کارهای مشتری را تمام کنند و سپس، سراغ کارهای مشتری دیگری بروند. این روش کارآمد نیست و اگر می‌خواهید بهره‌وری بیشتری داشته باشید، وظایف را گروه‌بندی کنید و کارهای مشابه را هم‌زمان پیش ببرید. به‌عنوان‌ مثال، ابتدا همه‌ی تماس‌های کاری ضروری را برقرار کنید یا امور مربوط‌به نویسندگی پروژه‌ها را انجام بدهید.

    ۶. وظایف مدیریتی را به آخر وقت موکول کنید: وظایف مدیریتی غیرضروری کارهایی ساده، اما زمان‌بر هستند. به‌همین‌دلیل، بهتر است آن‌ها را به آخر وقت موکول کنید و زمانی‌که انرژی بیشتری دارید، کارهای مهم‌تر را انجام دهید.

    ۷. کارتان را صبح زود آغاز کنید: اگر صبح‌ها سخت بیدار می‌شوید، کمی ورزش صبح‌گاهی و صبحانه‌ی حاوی پروتئین را در برنامه‌ی روزانه بگنجانید.

    ۸. جلسات را اول صبح برگزار نکنید: جلسات صبحگاهی تأثیر منفی و مستقیمی بر کل روز شما خواهند گذاشت. اگر ناچارید برای حضور در جلسات کاری خانه را ترک کنید، بهتر است آن را به زمان غیرمفید خود موکول کنید.

    ۹. مزایای هر پروژه را پیش خودتان تکرار کنید: این کار کمک می‌کند در طول روز، انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید و متمرکز باقی بمانید. برای مثال، به‌جای اینکه به خودتان بگویید باید طراحی وب‌سایت مشتری X را تمام کنم، بگویید پولی که از این پروژه به‌دست می‌آورم، صرف تعمیر ماشین می‌کنم.

    ۱۰. کرونوتایپ یا عادت زمانی خود را بیابید: الگوی بدن خود را زیرنظر داشته باشید و ببینید در چه ساعاتی بهره‌وری بیشتری دارید. سپس، برنامه‌ی زمانی خود را بر همین اساس تنظیم کنید و کارهای مهم‌تر را در ساعاتی انجام دهید که انرژی و تمرکز بیشتری دارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات