رئیس جمهور از تقویت اینترنت ملی برای رفع نیاز مردم به خارج خبر داد

یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
مطالعه 5 دقیقه
حسن روحانی به منظور تقدیم لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۹ توضیحاتی را در مورد جزئیات لایحه، شبکه‌ی ملی اطلاعات و حقوق و مزایای کارکنان و بازنشتگان در سال آینده ارائه داد.
تبلیغات

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور صبح امروز (۱۷ آذر) به منظور ارائه‌ی لایحه‌ی بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی در این جلسه توضیحاتی را در مورد بودجه‌ی سال ۹۹ و تقویت شبکه‌ی ملی اطلاعات ارائه داد و اعلام کرد حقوق و مزایای کارکنان و بازنشتگان در سال آینده ۱۵درصد افزایش می‌یابد. وی گفت:

مطالب درباره‌ی بودجه‌ی سال ۹۹ را از اینجا آغاز می‌کنم که سال گذشته که در محضر شما بودم و بودجه‌ی سال ۹۸ تقدیم شد، ما در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم؛ در محضر شما وعده دادیم دولت توان خود را بکار خواهد گرفت و کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی خواهد توانست بودجه را محقق کند و تا امروز چنین بوده است. تقریبا ۹ ماه از  سال ۹۸ گذشته و بودجه‌های جاری به‌موقع پرداخت شده و بودجه‌ی عمرانی نیز تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و طرح‌های مهم و اساسی که مدنظر دولت بوده یا افتتاح شده یا تا پایان سال ان‌شالله افتتاح خواهد شد.

روحانی در ادامه اضافه کرد از اسفندماه سال گذشته اقتصاد راه درست خود را آغاز کرد و آثار آن در اردیبهشت امسال در شاخص‌های کلان اقتصادی دیده شده است. تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد به ۲۷ درصد رسیده است و همچنین برآوردها این است که اقتصاد منهای نفت امسال مثبت باشد.

اینکه در صنایع بورسی رشد ۳.۷ درصدی در تولید و ۱۴.۵ درصدی در ارزش و فروش داشته‌ایم بدین معنا است که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور شروع شده است.

به گفته‌ی وی در کشاورزی، آب و برق نیز حرکت مثبت و درست بوده چراکه در هر استان بین ۱۰ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شده است و معادل این عدد نیز کلنگ‌زنی صورت گرفته است. این یعنی همه‌ی استان‌ها در مسیر رشد اقتصادی قرار دارند و در شش ماه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در آب و برق افتتاح می‌شود.

روحانی با بیان اینکه روند اقتصاد هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است، تصریح کرد:

سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ، در پارس جنوبی تولید ما از قطر افزایش یافت؛ در‌حالی‌که تولید ما در سال ۹۲ نسبت به قطر نصف بوده است. در میادین نفتی مرزی غرب کارون که روزانه ۷۰ هزار بشکه تولید داشتیم، امروز ۳۵۵ هزار بشکه تولید می‌کنیم و تولید ما هفت برابر شده است. وزارت راه و شهرسازی نیز ۴۰۰ هزار واحدی که قول داده را تا پایان دولت اجرا خواهد کرد. همچنین حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله‌زده ترمیم و احداث کرده‌ایم. در سیل امسال ۱۴۷ هزار واحد ترمیم یا در حال احداث است و امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.
حسن روحانی

وی ادامه داد در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده است و در بودجه‌ی سال ۹۹ نیز برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. کالاهای غیر اساسی نیز با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه قیمت ارز نیمایی ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

آنچه که در سرمایه گذاری مدنظر ما بوده، از پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران بیش از دو میلیارد آن قبلا نهایی شده و در حال اجرایی شدن است و بقیه هم  در سال ۲۰۲۰ اجرایی و عملیاتی خواهد شد و امیدواریم پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چه طرح هایی که قبلا نهایی شده و چه طرح هایی که سال آینده نهایی خواهد شد، وارد کشور شود. البته مشابه این را با کشورهای دیگر نیز داریم.

رئیس‌جمهور در ادامه در مورد تقویت شبکه‌ی ملی اطلاعات گفت:

از آغاز دولت یازدهم  قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه‌ی ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند. اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه داده‌اند که ان‌شاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

روحانی در ادامه تأکید کرد حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان در سال آینده ۱۵درصد افزایش می‌یابد و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه خواهد یافت. مبارزه با فقر مطلق به‌عنوان مسئله‌ای مهم دنبال می‌شود و اعتبار لازم برای ریشه‌کنی آن در نظر گرفته شده است. اعتبار لازم برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز در بودجه‌ی سال آینده پیش‌بینی شده است. وزیر نفت نیز وظیفه‌ی استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس را برعهده گرفته است و این طرح سال آینده اجرایی می‌شود. طرح گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی نیز در سال آینده اجرا می‌شود و دولت تأمین بودجه‌ی آن را به عهده می‌گیرد.

رئیس جمهور در پایان گفت: «لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال است که منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال است. منابع عمومی بودجه نیز بالغ بر ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۶۸ میلیارد و ۶۶ میلیون ریال است. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی نیز بالغ بر ۷۹۲ هزار و ۳۲۴ میلیارد و ۹۸۳ میلیون ریال است. بودجه‌ی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۵۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۵۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال است که این لایحه‌ی بودجه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. امیدواریم نمایندگان امسال در اواسط  بهمن‌ بودجه را تحویل بدهند تا بتوانیم آیین‌نامه‌های اجرایی‌ آن را قبل از پایان سال نهایی کنیم».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات