بلو ارجین رکورد استفاده مجدد از بوستر نیو شپرد را شکست

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت هوافضای بلو ارجین روز چهارشنبه راکت چندبارمصرف نیو شپرد را برای ششمین مرتبه‌ی متوالی به پرواز درآورد و رکورد تازه‌ای در استفاده‌ی مجدد از این بوستر به‌جا گذاشت.
تبلیغات

روز گذشته، راکت نیو شپرد (New Shepard) بلو ارجین دوازدهمین پرواز آزمایشی‌اش را با موفقیت به‌پایان رساند. در این پرتاب، نخستین‌بار از بوستری استفاده شد که اکنون ۶ مأموریت پیاپی را انجام داده است. راکت تک‌مرحله‌ای بلو ارجین چهارشنبه در ساعت ۲۱:۲۳ به وقت ایران از سایت پرتاب این شرکت در ون‌هرن تگزاس از روی زمین بلند شد و به‌مدت ۱۰ دقیقه و ۱۶ ثانیه در آسمان پرواز کرد. در این پرتاب، کپسول خدمه‌ی بدون سرنشین راکت به حداکثر سرعت صعود ۳،۵۷۶ کیلومتر‌بر‌ساعت و ارتفاع ۱۰۶ کیلومتر دست یافت.

تا پیش از پرتاب دیروز، بلو ارجین دو بوستر را در پنج مأموریت پیاپی به پرواز درآورده بود؛ اما در مأموریت دیروز نخستین‌بار بوستر این شرکت برای ۶ مرتبه‌ی پیاپی با حداقل بازسازی و تعمیر ممکن بین پروازها پرتاب شد. این راکت که قرار است نخستین مسافرانش را سال آینده حمل کند، اکنون به‌عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ی باربری عملیاتی توصیف می‌شود؛ درنتیجه، دیگر سامانه‌هایش به‌روزرسانی نمی‌شوند.

نیو شپرد که به افتخار الن شپرد، نخستین فضانورد آمریکایی، نام‌گذاری شده، به‌نحوی طراحی شده است که راکتی کاملا چندبارمصرف با امکان برخاست و نشست عمودی باشد و بتواند پیش از بازگشت به زمین با رسیدن به ارتفاع فراتر از ۱۰۰ کیلومتر مسافر و محموله را در پروازهای زیرمداری به فضا بفرستد. هدف از ساخت این راکت، تضمین کمترین نیاز به بازسازی و تعمیر ممکن بین مأموریت‌ها است تا درنهایت، هزینه‌ی هر پرواز به‌نحو چشمگیر کاهش یابد.

New Shepard / نیو شپرد

فرود کپسول خدمه با چتر نجات

بوستر تک‌مرحله‌ای نیو شپرد به موتور BE-3PM بلو ارجین مجهز است که با سوزاندن ترکیب هیدروژن و اکسیژن مایع، نیروی رانشی معادل با ۱۱۰ هزار پوند تولید می‌کند. موتور راکت می‌تواند به‌منظور فرود این نیرو را به ۲۰ هزار پوند کاهش دهد.

هنگامی‌که نیو شپرد به ارتفاع تقریبا ۷۶ کیلومتری از زمین می‌رسد، کپسول خدمه از آن جدا می‌شود و به پیشروی بدون هیچ نیرویی تا ارتفاع ۱۰۶ کیلومتر ادامه می‌دهد. به‌گفته‌ی بلو ارجین، کپسول و راکت هر دو به‌طور کامل خودران هستند؛ درنتیجه، تمام فضانوردان داخل کپسول مسافر به‌حساب می‌آیند و هیچ خدمه‌ای وجود ندارد. کپسول نیو شپرد می‌تواند تا ۶ نفر را حمل کند و انتظار می‌رود نخستین پرواز سرنشین‌دارش در سال ۲۰۲۰ انجام شود.

در پایان پرواز، بوستر فرودی کنترل‌شده را انجام می‌دهد؛ درحالی‌که کپسول برای بازگشت به زمین از چترهای نجات و در لحظات آخر از نیروی موشک پسران برای فرود آرام استفاده می‌کند. حین پرواز، کپسول به‌مدت سه دقیقه وضعیت گرانش صفر یا بی‌وزنی را تجربه می‌کند.

New Shepard / نیو شپرد

فرود عمودی بوستر روی زمین

بلو ارجین می‌گوید نیو شپرد فقط برای حمل مسافر و بار به فضا طراحی نشده است؛ بلکه این وسیله‌ی نقلیه به‌عنوان بستری آزمایشی برای ساخت راکت مداری نیو گلن و سطح‌نشین قمری بلو ارجین نیز به‌کار گرفته می‌شود.

در پرواز روز گذشته، کپسول نیو شپرد نهمین محموله‌ی تجاری بلو ارجین را حمل کرد. این محموله شامل دو آزمایش متعلق به دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی، یک آزمایش از دانشگاه کلمبیا با هدف بررسی تأثیرات گرانش صفر بر زیست‌شناسی سلولی و یک آزمایش بازیافت برای جذب گازهای مفید از زباله‌های معمولی در مأموریت‌های اعماق فضا بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات