کتابچین: با این پنج روش به کتاب‌خواندن عادت کنید

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کتابچین کتابخانه‌ای همراه است که امکان مطالعه‌ی کتاب‌های شما را در هر زمان و مکان فراهم می‌کند، در تمامی ۲۴ ساعات شبانه‌روز باز است، علاقه‌مندان از هر نقطه از جهان با یک کلیک به آن وارد می‌شوند و در میان قفسه‌های کتاب گشت‌وگذار می‌کنند.
تبلیغات

بسیاری از ما ممکن است کتاب‌خواندن را دوست داشته باشیم و تصمیم بگیریم کتاب‌خوانی را شروع کنیم؛ اما در عمل نتوانیم به برنامه‌ای منسجم برای ادامه‌ برسیم. اهدافی ازجمله افزایش آگاهی، بهبود مهارت‌ها، رشد بیشتر و حتی آرامش روانی ممکن است ما را وادار به خواندن کتاب کند؛ اما استمرار در خواندن کتاب و ایجاد الگوی ثابت برای تبدیل کتاب‌خوانی به عادت مسئله‌ای است که برای رسیدن به آن باید روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی به‌کار گرفت. درادامه به پنج روش از مهم‌ترین‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱. اهداف خود از مطالعه را مشخص کنید

برای تبدیل مطالعه به عادت یا فرهنگ، پیش از هر چیزی باید هدف خود را شفاف کنید و این هدف باید به‌اندازه‌ی کافی برای خودتان ارزشمند باشد. برای مثال، به این فکر کنید که مطالعه‌ی مستمر چقدر می‌تواند به ابعاد مختلف زندگی معنوی، آکادمیک، شغلی و روابطتان کمک کند. وقتی دلایل و مقاصد منطقی را برای این موضوع پیدا کنید، طبیعتاً انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه و رسیدن به این اهداف خواهید داشت.

برخی افراد ممکن است خواندن ۱۵ کتاب را در سال به‌عنوان هدف قرار دهند و برخی دیگر خواندن ۵ کتاب را. پس از اینکه اهداف خود را مشخص کردید، آن‌ها را به اهداف کوچک‌تری تبدیل کنید تا عملیاتی‌تر شوند. برای نمونه، برای خودتان مشخص کنید در هر هفته حداقل ۵۰ صفحه از یک کتاب را بخوانید و آن را در جایی ثبت کنید. این موضوع انگیزه ایجاد می‌کند تا از رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود بیشتر لذت ببرید.

۲. فهرستی از کتاب‌های مدنظرتان برای هر ماه ایجاد کنید

پس از اینکه اهدافتان را تعیین کردید، به فهرستی نیاز دارید تا بتوانید آن‌ها را دنبال کنید. بنابراین، باید پس از مشورت با دوستان و آشنایان، فهرستی از کتاب‌های مدنظرتان را آماده کنید که قصد دارید در طول ماه یا یک سال بخوانید. این فهرست از کتاب‌ها به شما کمک می‌کند راحت‌تر روی اهدافتان تمرکز کنید. علاوه‌بر‌این، با دسته‌بندی کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف، پس از مدتی متوجه خواهید شد درکدام زمینه‌ها مطالعه‌ی بیشتر یا کمتری کرده‌اید.

۳. حداقل ۱۵ تا ۲۰ صفحه در روز کتاب بخوانید

اگر به‌دنبال ایجاد برنامه‌ای مداوم برای مطالعه هستید، باید خواندن روزانه‌ی چند صفحه از کتاب را برای خودتان اجباری کنید. حتی اگر سرتان به کارهای مختلفی در طول روز مشغول است و فرصت کمی دارید، حداقل مطالعه‌ی ۱۵ تا ۲۰ صفحه کتاب را برای خودتان در نظر بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند روی هدف بزرگ‌تر خود، یعنی مطالعه‌ی تعداد زیادی کتاب، بیشتر تمرکز کنید. علاوه‌بر‌این، پس از مدتی خواهید دید عادت به مطالعه بخشی از سبک زندگی شما خواهد شد.

۴. از ابزارها و اپلیکیشن‌های انگیزشی استفاده کنید

برای داشتن بهره‌وری بیشتر در مطالعه از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید که بتوانید هم تمامی برنامه‌هایتان را در آن دنبال کنید و هم فضای رقابتی و اجتماعی مطالعه برایتان ایجاد شود. برای مثال، اپلکیشین‌هایی مثل کتابچین علاوه‌براینکه دسترسی به صدها کتاب را فراهم می‌کند، امکاناتی دراختیار شما و دوستانتان می‌گذارد که به‌کمک آن می‌توانید هم به اهداف کتاب‌خوانی خود برسید و هم جایزه بگیرید و هم با دیگر افراد اهل‌مطالعه رقابت کنید.

۵. گروهی مطالعه کنید

شاید در گذشته مطالعه گروهی کمی دشوارتر از امروز بود؛ اما امروزه با رشد فناوری و ظهور اپلیکیشن‌های مطالعه‌ی کتاب همچون کتابچین، می‌توانید برای خود شبکه‌ای از افراد و دوستانتان ایجاد کنید و از مطالعه گروهی لذت ببرید. این حس که سایر دوستان یا مردم هم در حال مطالعه هستند، هم برای شما ایجاد انگیزه و رقابت می‌کند و هم دیگران را به حضور در گروه‌های مطالعه کتاب تشویق خواهد کرد.

تا اینجا تأکید کردیم میزان مطالعه‌ی خود را از نظر کمّی تاحدممکن افزایش دهید؛ اما فراموش نکنید مطالعه‌ی همراه‌با تفکر اثربخشی بسیار بیشتری درمقایسه‌با خواندن بدون توجه دارد. ما کتاب‌ها را می‌خوانیم تا با نگرش و نگاه انسان‌های دیگر به دنیا و تجربه‌ی آن‌ها آشنا شویم. گاهی ممکن است این نگرش‌ها درست باشد و گاهی نیز غلط؛ اما آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد، افزایش آگاهی درنتیجه‌ی مطالعه است که می‌تواند اثرهای مثبتی بر زندگی و روابط اجتماعی شما بگذارد.

همان‌طورکه در طول مطلب هم اشاره کردیم، برای خواندن کتاب‌های بیشتر می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند کتابچین استفاده کنید. نکته‌ی خلاقانه در این اپلیکیشن طراحی رقابتی با عنوان «ماراتن کتاب‌خوانی» است که هر کاربر اهل مطالعه‌ای را برای کسب امتیازهای بیشتر و شرکت در مسابقه‌ای با جوایز متنوع جلب خواهد کرد. با این روش، علاوه‌بر‌اینکه کتاب بیشتری می‌خوانید، از میزان و آمار مطالعه خود به‌صورت دقیق باخبر و وارد رقابت جذابی به‌نام ماراتن کتابچین نیز خواهید شد. اگر تا شب یلدا بتوانید امتیاز کافی در ماراتن کتابچین کسب کنید، از جوایز زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • رتبه‌های اول تا سوم نفری ۱۰۰ هزارتومان اعتبار کتابچینی بدون قرعه‌کشی
  • سه نفر با قرعه‌کشی نفری ۱۰۰ هزار تومان اعتبار کتابچینی 

علاقه‌مندان می‌توانند اپلیکیشن کتابچین را دریافت و در ماراتن کتابخوانی سایت کتابچین به آدرس www.ketabchin.com شرکت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات