AMD برای رقابت با اینتل سهم خود را از بازار پردازنده افزایش می‌دهد: آغاز جنگ سخت

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
مطالعه 6 دقیقه
AMD با نسل جدید پردازنده AMD Ryzen قصد دارد به رقابت جدی‌تری با اینتل بپردازد و با تعدیل قیمت قطعات کامپیوتر به سود خود، سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.
تبلیغات

AMD همچنان به افزایش سهم خود از بازار پردازنده ادامه می‌دهد و با اجرای استراتژی‌های تهاجمی، قیمت پردازنده و در مجموع قیمت قطعات کامپیوتر را به سود خود تعدیل می‌کند. این موضوع به‌تازگی در گزارش منتشر شده توسط سازمان Mercury Research، که فعالیت آن بر تحلیل و پژوهش بازار سخت‌افزار و قطعات کامپیوتر تمرکز دارد، بازتاب یافته است.

در گزارش مذکور به این نکته اشاره شده است که AMD به کمک نسل جدید پردازنده‌های AMD به‌خصوص مدل ۷ نانومتری AMD Ryzen 3000  چالش تازه‌ای را برای ادامه‌ی صدرنشینی اینتل در بازار پردازنده ایجاد کرده است و به تدریج سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

البته در کنار عملکرد بسیار خوب پردازنده‌های جدید و ۷ نانومتری AMD Ryzen سیاست‌های ریسکی و تهاجمی AMD در تعیین قیمت پردازنده هم در افزایش سهم بازار و موازنه‌ی قیمت قطعات کامپیوتر به سود این شرکت بسیار تأثیرگذار بوده است. با این حال اینتل اکنون برای دوره‌ا‌ی طولانی است که حضور قدرتمندانه‌ی خود در بازار پردازنده را تضمین کرده است و شرکتی نیست که به همین راحتی میدان را خالی کرده و عرصه را به رقیب واگذار کند.

بازار پردازنده خود به چند شاخه تقسیم می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بخش پردازنده دسکتاپ یا همان کامپیوترهای خانگی است. در این بازار AMD حدود ۱۸ درصد از سهم کلی را به خود اختصاص داده است. اگرچه اینتل همچنان سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد، رشد روزافزون سهم AMD می‌تواند برای این شرکت چالشی جدی قلمداد شود.

AMD CPU

سهم AMD از بازار پردازنده دسکتاپ در چارک مالی گذشته حدود ۱۷/۱ درصد بوده است. بنابراین می‌توان مشاهده کرد که این شرکت تنها در طول سه ماه توانسته است سهم خود را در بازار پردازنده دسکتاب به میزان ۰/۹ درصد افزایش دهد. علاوه بر آن میزان رشد سهم AMD در این بازار نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

اعداد و ارقام یاد شده در کنار استقبال قابل‌توجه بازار از سری پردازنده AMD Ryzen 3000 نمی‌تواند خبر خوبی برای اینتل باشد. البته میزان استقبال گسترده از مدل‌های جدید پردازنده ۷ نانومتری AMD موجب کاهش موجودی برخی از نمونه‌های این پردازنده در بازار شد و قیمت آن‌ها را افزایش داد. به‌عنوان مثال پردازنده AMD Ryzen 9 3900X خیلی زود در بازار نایاب شد و قیمت آن از ۴۹۹ دلار به ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار افزایش یافت.

با این حال چنین چالش‌هایی موقتی است و با تزریق بیشتر محصول به بازار قابل حل خواهد بود. امری که به‌نظر می‌رسد توسط AMD انجام شده باشد و این شرکت مشکل کمبود نمونه‌های کمیاب پردازنده AMD Ryzen در بازار را رفع کرده است. بنابراین اینتل نمی‌تواند تنها به ناتوانی AMD در پاسخ گفتن به تقاضای بازار دل خوش کند؛ چرا که خود نیز از سال ۲۰۱۸ تاکنون با مشکل مشابهی دست به گریبان بوده است. برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مشکل کمبود پردازنده‌های اینتل در بازار تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. این موضوع می‌توان در برنامه‌های اینتل برای مقابله با AMD خلل ایجاد کند و فرصت مناسبی را در اختیار AMD برای تصاحب سهم هرچه بیشتر از بازار پردازنده قرار دهد.

AMD

باتوجه به معرفی AMD Ryzen 9 3950X و نمونه‌های جدید پردازنده Threadripper برنامه‌های AMD برای تصاحب سهم بیشتر از بازار پردازنده کامپیوتر شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. علاوه بر آن AMD می‌تواند موج تازه‌ای از فروش قدرتمند و موفق را تجربه کند.

در بخش پردازنده سرور اگرچه AMD سهم کمتری نسبت به بخش پردازنده دسکتاپ از بازار دارد، اما همچنان به روند رو به رشد افزایش سهم خود از این بازار را ادامه می‌دهد. در حال حاضر سهم AMD از بازار پردازنده سرور ۴/۳ درصد است. رقمی که حدود ۲/۷ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در بخش پردازنده موبایل هم برنامه‌ها و فعالیت‌های اخیر AMD موفقیت ‌آمیز بوده و به رشد سهم این شرکت در بازار منجر شده است. البته در این جا منظور از پردازنده موبایل پردازنده‌هایی است که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سه‌ماهه سوم از سال مالی ۲۰۱۹ سهم AMD از بازار پردازنده موبایل ۱۴/۷ درصد براورد شده است. این رقم حدود ۰/۷ درصد رشد را نسبت به چارک قبل از آن و ۳/۸ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.   

بنابر تأیید مدیرعامل AMD یعنی لیزا سو پردازنده موبایل سری AMD Ryzen 4000 از ابتدای سال ۲۰۲۰ برای لپ‌تاپ‌ها قابل دسترس خواهد بود. این پردازنده‌های جدید معماری Zen 2 و لیتوگرافی هفت نانومتری را در اختیار لپ‌تاپ‌ها قرار می‌دهد. این امر می‌تواند برخی از مشکلاتی که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده AMD پیش از این با آن دست به گریبان بودند را رفع کند. مشکلاتی از قبیل کوتاه بودن عمر باتری و چشم‌گیر نبودن عملکرد فنی پردازنده که امید می‌رود نسل جدید پردازنده موبایل AMD Ryzen بتواند آن‌ها را رفع کند.

ryzen 3000 series

به این ترتیب AMD می‌تواند فرصت تازه‌ای برای رشد سهم خود در بازار پردازنده موبایل در اختیار داشته باشد. شاید بتوان یکی از اقدامات AMD برای دست یابی به این هدف را همکاری با مایکروسافت دانست. تا پیش از این محصولات سرفیس مایکروسافت تنها از پردازنده Intel استفاده می‌کردند. اما اکنون در برخی نسخه‌های موجود از سرفیس لپ‌تاپ 3 شاهد به کارگیری تراشه سفارشی‌سازی شده‌ای از پردازنده AMD Ryzen هستیم.

تا این جای کار مهم‌ترین اقدامی که اینتل برای مقابله با AMD انجام داده پایین آوردن قیمت پردازنده برای تعدیل قیمت قطعات کامپیوتر بوده است. موضوعی که در این مطلب هم به آن اشاره شد. با این حال اینتل برای جلوگیری از حرکت رو به رشد AMD در بازار پردازنده نیاز به عرضه کردن محصولات رقابتی دارد. اما شواهد نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۱ برتری از آن محصولات ۷ نانومتری AMD خواهد بود. بنابراین اینتل باید برنامه‌ای میان مدت برای خود تعریف کند و برای تثبیت برتری و صدرنشینی خود در بازار پردازنده چشم به آینده بدوزد. شاید باتوجه به آن که هنوز سهم گسترده‌ای از بازار پردازنده به اینتل تعلق دارد این شرکت فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی و بازگشت به شرایط سابق داشته باشد. اما به‌طور حتم حفظ وضعیت موجود به نفع اینتل نخواهد بود.

شما در مورد رقابت Intel و AMD در بازار پردازنده چه عقیده‌ای دارید و نتیجه‌ی این رقابت را چه پیش‌بینی می‌کنید؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را با زومیت و خوانندگان آن در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات