بوئینگ سامانه فرار اضطراری کپسول استارلاینر را آزمایش کرد

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
بوئینگ به‌تازگی سامانه‌ی فرار اضطراری کپسول مسافربری استارلاینر را با موفقیت آزمایش کرد و گامی دیگر به نخستین پرواز این فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک شد.
تبلیغات

دوشنبه چهارم نوامبر، بوئینگ سامانه‌ای مهم را روی کپسول مسافربری جدیدش به‌نام استارلاینر (CST-100 Starliner) آزمایش کرد و با موفقیت در آن، بیش‌ازپیش به نخستین پرواز وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی یادشده نزدیک شد. آزمایش اخیر، موتورهای سامانه‌ی فرار اضطراری کپسول را روشن کرد که برای حمل فضاپیما درصورت وقوع هرگونه حادثه‌ی غیرمترقبه حین پرتاب‌ها طراحی شده‌اند. کل آزمایش فقط حدود ۹۵ ثانیه طول کشید.

در پنج سال گذشته، بوئینگ با هدف حمل‌و‌نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و بازگرداندن آن‌ها به زمین، مشغول توسعه‌ی استارلاینر به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا بوده است. این وسیله‌ی نقلیه که قرار است بر راکت اتلس ۵ ساخته‌ی سامانه‌ی ائتلاف و راه‌اندازی پرتاب سوار شود، در هر بار پرتاب حداکثر هفت عضو خدمه را به مدار حمل خواهد کرد؛ اما تا پیش از تحقق این هدف، استارلاینر باید نخستین پروازش را به فضا انجام دهد.

درواقع، رویداد روز گذشته نخستین پرواز آزمایشی بزرگ کپسول بوئینگ بود. آنچه این شرکت انجام داد، با عنوان «آزمایش لغو پرتاب» شناخته می‌شود که توانایی استارلاینر را در فرار از موقعیت خطرناک حین پرتاب به‌نمایش گذاشت. استارلاینر به چهار موتور لغو پرتاب مجهز شده است که اگر راکت حمل‌کننده حین استقرار روی جایگاه پرتاب یا پس از برخاست دچار مشکل شود، می‌توانند روشن شوند و پیش از آنکه فضاپیما با استفاده از چترهای نجات فرود بیاید، آن را از راکت دور کنند. به‌گفته‌ی بوئینگ، موتورهای استارلاینر می‌توانند هم روی جایگاه پرتاب و هم حین صعود به فضا به‌طور سریع و مؤثر فعال شوند.

Starliner Capsule / کپسول استارلاینر

گشوده‌شدن چترهای نجات حین آزمایش لغو پرتاب

با‌این‌حال، در آزمایش اخیر هیچ راکتی به‌کار گرفته نشد و تمام چشم‌ها به کپسول استارلاینر دوخته شده بود. بوئینگ در محدوده‌ی موشکی وایت‌سندز در نیومکزیکو، موتورهای لغو پرتاب استارلاینر را روی زمین روشن کرد. سپس، موتورها فضاپیما را به بالا حمل و آن را از جایگاهش در مجتمع پرتاب ۳۲ دور کردند. هنگامی‌که تنها دو چتر نجات از سه چتر نجات اصلی کپسول گشوده شد، تیم استارلاینر با بدبیاری مواجه شد؛ اما دو چتر نجات برای پایین‌آوردن فضاپیما و نشاندن آرام آن روی زمین کفایت می‌کرد. مجموعه‌ای از کیسه‌های هوا نیز در قسمت زیرین کپسول باز شدند تا از اصابت استارلاینر به سطح سخت بیابان جلوگیری کنند.

Starliner Capsule / کپسول استارلاینر

گشوده‌شدن کیسه‌های هوا در قسمت زیرین استارلاینر

تاد بلکر، سخن‌گوی بوئینگ گفت:

آزمایش لغو پرتاب روز دوشنبه دستاوردی تعیین‌کننده برای تیم استارلاینر و ناسا و پرواز فضایی انسانی در آمریکا بود. ما داده‌ها را بازبینی خواهیم کرد تا چگونگی کارکرد تمام سامانه‌ها ازجمله توالی گشوده‌شدن چتر نجات را مشخص کنیم. برای تعیین این موضوع هنوز بسیار زود است که چرا تمام سه چتر نجات اصلی گشوده نشدند‌؛ با‌این‌حال، گشوده‌شدن موفقیت‌آمیز دو چتر نجات برای مؤلفه‌های آزمایش و ایمنی خدمه پذیرفتنی است.

حتی با وجود بروز مشکل در بازشدن چتر نجات، بوئینگ از آزمایش اخیر با عنوان پیروزی یاد می‌کند. این شرکت پیش‌تر درزمینه‌ی موتورهای لغو پرتاب با برخی بدبیاری‌ها دست‌به‌گریبان بود. در ژوئن ۲۰۱۸، برخی از موتورهای لغو پرتاب در جریان آزمایش روشن‌سازی در وایت‌سندز به‌درستی بسته نشدند و این امر سبب شد سوخت آن‌ها به‌طور غیرمنتظره‌ای نشت کند. شرکت بوئینگ می‌گوید تمهیداتی در طراحی این موتورها اندیشیده و با ایجاد تغییراتی در طراحی آن‌ها این مشکل را رفع کرده است. البته ناگفته نماند اسپیس‌ایکس، رقیب بوئینگ، نیز در آزمایش موتورهای سامانه‌ی فرار اضطراری کپسول خود با مشکلاتی مواجه بوده است؛ ازجمله انفجار کرو دراگون که در ابتدای سال جاری به وقوع پیوست.

بوئینگ برای انجام پرواز به‌مراتب مرتفع‌تر در ماه‌های پیش‌ رو، یعنی نخستین سفر بدون سرنشین استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی، نیازمند موفقیت در آزمایش اخیر بود. این پرتاب برای ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) برنامه‌ریزی شده است. البته این تاریخ هم نظیر بسیاری از زمان‌بندی‌های پیشین برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ممکن است تغییر کند. بلچر در‌این‌باره ادعا می‌کند:

درحال‌حاضر انتظار داریم برنامه‌ی ما برای پرتاب آزمایشی و بدون سرنشین استارلاینر به مدار زمین ۱۷ دسامبر تحت‌تأثیر عاملی قرار نگیرد و تغییر نکند. در آینده، برای انجام هرگونه اقدامات لازم برای تأمین امنیت سرنشینان در پرتاب کپسول استارلاینر سرنشین‌دار گام خواهیم برداشت.

بوئینگ درصورت موفقیت در آزمایش آتی، می‌تواند برای دستاورد بزرگی بعدی‌اش، یعنی فرستادن فضانوردان ناسا، مایک فینک و نیکول مان و فضانورد بوئینگ، کریس فرگوسون، به ایستگاه فضایی بین‌المللی در اولین پرواز آزمایشی کپسول استارلاینرر سرنشین‌دار آماده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات