جمع‌بندی کنفرانس Adobe Max 2019

سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
مطالعه 8 دقیقه
ادوبی شب گذشته با برگزاری مراسم Adobe Max 2019 ضمن معرفی اپلیکیشن‌هایی جدید، به‌روزرسانی‌هایی را نیز در اپلیکیشن‌های پیشینش اعمال کرد.
تبلیغات

ادوبی همه‌ساله کنفرانس خاصی را با نام Max برگزار و طی آن به‌روزرسانی‌های جدیدی را برای بسیاری از اپلیکیشن‌های معرفی می‌کند. این شرکت در جریان برگزاری کنفرانس Adobe Max 2019 اخبار مهم زیادی را منتشر کرد. کاربران مدت‌ها است که منتظر انتشار نسخه‌ی کامل فتوشاپ روی آیپد هستند؛ ادوبی شب گذشته سرانجام این اپلیکیشن محبوب را برای تبلت‌های اپل در دسترس قرار داد.

افزون بر موارد یادشده، اپلیکیشن Adobe XD به قابلیت‌های جدیدی مجهز شد تا توانایی رقابت بهتر با Figma را داشته باشد. ادوبی همچنین از انتشار اپلیکیشن فرسکو برای سیستم‌عامل ویندوز خبر داد. ادوبی در کنار موارد موردبحث اعلام کرد که از مدتی پیش روی نسخه‌ی آیپد Illustrator کار می‌کند و قصد دارد آن را تا پایان سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی در دسترس قرار دهد. بدون شک انتشار Illustrator برای آیپد اتفاقی مهم به‌شمار می‌آید و احتمالا استقبال زیادی از آن به‌عمل خواهد آمد.

ایلستریتور

نسخه‌ی آیپد Illustrator به‌صورت ویژه برای تبلت‌ها بهینه‌سازی شده است تا تجربه‌ای همه‌جانبه و لذت‌بخش به‌ ارمغان بیاورد. این نسخه از Illustrator همچنین دارای برخی ویژگی‌های انحصاری است که تنها از طریق لمس صفحه‌نمایش قابل‌دسترسی هستند. فتوشاپ آیپد دارای فایل‌های PSD ویژه‌ای است که مبتنی بر فضای ابری هستند (Cloud PSD)؛ ظاهرا نسخه‌ی آیپد Illustrator نیز قرار است از فایل‌های مشابه مبتنی بر فضای ابری پشتیبانی کند. درواقع امکان همگام‌سازی این فایل‌ها با Creative Cloud وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی روی نسخه‌ی دسکتاپ یا آیپد اجرا کرد. کاربر می‌تواند فایل‌های موجود در فضای ابری را روی دستگاهش دانلود و به‌صورت آفلاین با آن‌ها کار کند.

ادوبی همچنین از انتشار رسمی فتوشاپ برای آیپد خبر داده است. نسخه‌ی آیپد اپلیکیشن فتوشاپ سال گذشته معرفی شد و اپل هم روی آن مانور ویژه‌ای داد. ادوبی ابتدا نسخه‌ی آزمایشی فتوشاپ را در اختیار شمار محدودی از کاربرانش قرار داد تا با آن کار کنند و بازخوردهایشان را به دست این شرکت برسانند. براساس اخبار منتشرشده، فتوشاپ آیپد بدون برخی از ویژگی‌های کلیدی نسخه‌ی دسکتاپ منتشر شده است؛ اما بسیاری از ویژگی‌های اصلی این نسخه را دارد. بااین‌حال ادوبی می‌گوید قصد دارد با گذر زمان بهبودهای مهمی را در اپلیکیشنش اعمال کند تا میزان کارآیی آن بالاتر رود.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

نسخه‌ی منتشرشده از فتوشاپ آیپد نسخه‌ی اولیه‌ی این اپلیکیشن به‌شمار می‌آید و به‌طور ویژه برای کار کردن با صفحه‌نمایش لمسی بهینه‌سازی شده است. ادوبی بارها تأکید کرده است که فتوشاپ آیپد هنوز در مراحل اولیه‌اش قرار دارد و هرچه زمان بگذرد، نسخه‌های جدیدتر آن با ویژگی‌های بهتر در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. پم کلارک، مدیر محصول فتوشاپ در شرکت ادوبی، می‌گوید نسخه‌ی اولیه‌ی اپلیکیشن موردبحث بیشتر روی آن دسته از ویژگی‌ها تمرکز دارد که به درد عموم کاربران می‌خورد و کار آن‌ها را راه‌ می‌اندازد. ادوبی هنگام معرفی فتوشاپ آیپد از این نسخه به‌عنوان نسخه‌ی «واقعی» فتوشاپ یاد کرده بود و بسیاری از کاربران فکر می‌کردند این نسخه از همان ابتدا قرار است به تمامی ویژگی‌های نسخه‌ی دسکتاپ مجهز شود؛ بااین‌حال ادوبی دراین‌زمینه شفاف‌سازی کرده و گفته است که منظور از فتوشاپ واقعی، نسخه‌ی کامل فتوشاپ دسکتاپ نیست.

ادوبی افزون بر موارد یادشده، اپلیکیشن جدید رایگانی را که مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و از آن با نام Photoshop Camera یاد می‌شود، به‌صورت محدود در قالب نسخه‌ای آزمایشی برای کاربران اندروید و iOS منتشر کرده است. با نصب اپلیکیشن موردبحث، دوربین گوشی از پلتفرم هوش مصنوعی ویژه‌ی ادوبی با نام Sensei به‌منظور شناسایی اشیاء در تصاویر استفاده می‌کند. فرقی ندارد که در حال ثبت چه نوع تصویری باشید (سلفی، تصویر منظره یا تصویر غذا)؛ Sensei توانایی تشخیص اشیاء حاضر در عکس را دارد. اپلیکیشن جدید فتوشاپ به‌لطف Sensei می‌تواند به‌صورت خودکار تشخیص دهد که چه فیلتری را روی تصویر قرار دهد تا به بهترین شکل ممکن به‌نظر برسد.

فتوشاپ کمرا

فیلترهای اپلیکیشن فتوشاپ کمرا به‌صورت آنی روی صفحه اعمال می‌شوند؛ در ضمن امکان اعمال فیلترهای موردبحث در تصاویری که پیش‌تر از طریق اپلیکیشن معمولی دوربین ثبت‌ شده‌اند نیز وجود دارد. نسخه‌ی آزمایشی Photoshop Camera شامل فیلترهای خاصی است که توسط برخی از هنرمندان منتخب تولید شده‌اند. کاربران نیز می‌توانند خودشان فیلترهای اختصاصی تولید کنند.

مدیر ارشد بخش فناوری در ادوبی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج می‌گوید، کاربران برای ویرایش تصاویر از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر فتوشاپ و لایت‌روم باید نحوه‌ی کار با این اپلیکیشن‌ها را بلد باشند تا بتوانند نتیجه‌ای خوب به‌دست بیاورند. بااین‌حال هیچ‌گونه دانشی برای استفاده از Photoshop Camera نیاز نیست و همه‌چیز با نظر هوش مصنوعی صورت می‌پذیرد. ادوبی گفته است که قصد دارد نسخه‌ی نهایی Photoshop Camera را اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر کند.

ادوبی XD یکی از اپلیکیشن‌های مهمی است که شب گذشته به‌روزرسانی مهمی به‌ خود دید. براساس اعلام رسمی، در نسخه‌ی جدید XD این امکان فراهم شده است که چند کاربر به‌صورت هم‌زمان به ویرایش یک فایل بپردازند. درواقع از این پس کاربران می‌توانند به‌صورت آنی در همکاری با دیگر طراحان در اپلیکیشن ادوبی XD به ویرایش محتوا بپردازند. در ضمن هر فرد می‌تواند ببیند که همکارش چه زمانی کار روی فایل موردبحث را شروع می‌کند؛ همچنین این امکان برای کاربر فراهم شده که ببیند همکارش در حال کار روی کدام بخش از فایل است. Figma رقیب اصلی ادوبی XD در بازار به‌شمار می‌آید و مدت‌ها است که از قابلیتی مشابه تحت عنوان ویرایش چندکاربره (Multiplayer Editing) پشتیبانی می‌کند.

ادوبی ایکس دی / Adobe XD

ادوبی XD

فایل‌هایی که چند کاربر روی آن‌ها کار می‌کنند، در بازه‌های زمانی مشخصی به‌صورت خودکار در فضای ابری ذخیره خواهند شد تا تغییرات اعمال‌شده در آن‌ها از دست نرود. در ضمن تب History در محیط داخلی اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد، ببینید تا قبل از هر بار ذخیره‌ی فایل، نسخه‌ی پیشین چه ظاهری داشته است. بخش History تاریخچه‌ی ذخیره‌ها را تا سقف ۳۰ روز نگه‌داری می‌کند. ادوبی XD همچنین قرار است میزبان حالت به‌اشتراک‌گذاری (Share)‌ شود که به کاربران امکان می‌دهد لینک به‌خصوصی را برای فایل‌شان در فضای وب تولید کنند.

Aero اپلیکیشن واقعیت افزوده‌ی ویژه‌ای به‌شمار می‌آید که می‌تواند لایه‌های دو بعدی فتوشاپ را به فایل‌های سه‌بعدی تعاملی از طریق واقعیت افزوده تبدیل کند. ادوبی شب گذشته از انتشار رسمی اپلیکیشن یادشده برای سیستم‌عامل iOS خبر داد. Aero مزیت مهمی نسبت به رقبا دارد؛ برای استفاده از این اپلیکیشن رایگان به هیچ‌گونه دانش کدنویسی نیاز ندارید. کاربر می‌تواند به‌راحتی فایل‌های سه‌بعدی را Dimension و فایل‌های دوبعدی را از فتوشاپ و ایلاستریتر به درون Aero وارد و آن‌ها را به تجربه‌ای همه‌جانبه در قالب واقعیت افزوده تبدیل کند. Aero به‌وضوح نشان می‌دهد که ادوبی قصد دارد حضوری جدی در حوزه‌ی واقعیت افزوده داشته باشد.

ادوبی اپلیکیشن ویژه‌ای با نام فرسکو دارد که از آن برای طراحی و نقاشی استفاده می‌شود. براساس اعلام رسمی، این اپلیکیشن جالب قرار است به سیستم‌عامل ویندوز بیاید. فرسکو اوایل سال ۲۰۱۹ برای آیپد در دسترس قرار گرفته بود و بسیاری از کاربران ویندوز نیز خواهان استفاده از آن بودند. ادوبی سرانجام به درخواست کاربران ویندوز گوش فرا داد و فرسکو را روی این سیستم‌عامل منتشر کرد. ظاهرا نسخه‌ی ویندوز فرسکو به‌طور ویژه برای دستگاه‌هایی نظیر سرفیس پرو مایکروسافت که از قلم لمسی برخوردار هستند، طراحی شده است. در ضمن از این پس امکان انتقال فایل در بین فرسکو و فتوشاپ وجود خواهد داشت.

ادوبی فرسکو / Adobe Fresco

ادوبی افزون بر موارد بالا در جریان برگزاری کنفرانس شب گذشته قابلیت جدیدی را برای اپلیکیشن Premiere Rush در دسترس قرار داد؛ بر این اساس Premiere Rush CC از این پس می‌تواند ویدئوهای ویرایش‌شده را به‌صورت مستقیم در شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) منتشر کند. پریمیر راش CC ادوبی نخستین اپلیکیشن ترد پارتی به‌شمار می‌آید که با تیک‌تاک همگام‌سازی شده است و می‌تواند در آن ویدئو ارسال کند.

پریمیر راش شامل برخی از بهترین ویژگی‌های اپلیکیشن‌های ویرایش ویدئو ادوبی است که سال ۲۰۱۸ در دسترس قرار گرفت. این اپلیکیشن امکان ویرایش سریع ویدئوها را به‌شکلی ساده روی دستگاه‌هایی نظیر تبلت‌ها فراهم می‌کند و کاربرد زیادی برای خالقان محتوای ویدئویی به‌خصوص یوتیوبرها دارد. از طریق پریمیر راش امکان ضبط ویدئو، ویرایش و سپس گرفتن خروجی مناسب از آن برای شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر یوتیوب، توئیتر و تیک‌تاک وجود دارد.

فتوشاپ یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که شب گذشته به‌روزرسانی‌های مهمی به‌خود دید. مهم‌ترین به‌روزرسانی اعمال‌شده در فتوشاپ، اضافه‌شدن قابلیتی جدید برای شناسایی سوژه‌ها در تصاویر است؛ این قابلیت جدید از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. ابزار جدید فتوشاپ که در منوی Magic Wand در بالاترین بخش قرار گرفته است، به شما امکان می‌دهد از طریق ماوس، جعبه‌ی خاصی را در اطراف سوژه‌ی موردنظر رسم کنید. با انجام این کار، هوش مصنوعی فتوشاپ به‌صورت خودکار سوژه‌ای را که فکر می‌کند در حال اشاره به آن هستید، انتخاب می‌کند. به‌لطف قابلیت موردبحث، کاربر زمان بسیار کمتری برای انتخاب سوژه‌ها در تصاویر صرف خواهد کرد.

ادوبی پریمیر راش CC

آخرین اپلیکیشن ادوبی که تغییراتی مهم در آن اعمال شده، پریمیر پرو (Premiere Pro) است. قابلیت جدید Auto Reframe که از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد و به نسخه‌ی جدید پریمیر پرو اضافه شده، باعث می‌شود فرایند ویرایش و کراپ کردن ویدئو برای شبکه‌های اجتماعی مختلف، به‌صورت خودکار انجام شود. ادوبی نخستین بار، اوایل سال ۲۰۱۹ به این قابلیت جدید اشاره کرد. کراپ کردن ویدئو از طریق قابلیت Auto Reframe به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد که سوژه‌های اصلی ویدئو همچنان در نسخه‌ی کراپ‌شده نیز قابل‌رؤیت باشند و به تجربه‌ی دیداری کاربر لطمه‌ای وارد نشود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد کنفرانس ادوبی مکس ۲۰۱۹ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات