اپل در طراحی آیفون 12 به‌شدت بازنگری خواهد کرد

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
آیفون ۱۲، پرچم‌دار سال ۲۰۲۰ اپل، احتمالا ازلحاظ طراحی ظاهری تغییرات متعددی به‌خود خواهد دید تا توجهات بیشتری را جلب کند.
تبلیغات

اپل برای اعمال تغییراتی مهم در طراحی محصولاتش عجله‌ی چندانی ندارد و معمولا چند نسل از گوشی‌های هوشمند را با زبان طراحی مشابه تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. در سال‌های اخیر، اهالی کوپرتینو گوشی‌هایشان را براساس زبان طراحی آیفون X ساخته‌اند که ازنظر بسیاری از کارشناسان، حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند. البته فراموش نکنید هنوزهم شمار درخورتوجهی از مردم از رویکرد اپل برای طراحی محصولاتش انتقاد می‌کنند و معتقد هستند این شرکت برای مدتی بسیار طولانی به یک زبان طراحی پایبند می‌ماند. 

بااین‌همه، موضوعی مهم به‌خوبی برایمان مشخص است: وقتی اپل بخواهد زبان طراحی یکی از محصولاتش را دستخوش تغییر کند، آن را اتفاقی بسیار بزرگ جلوه می‌دهد. معرفی آیفون X را به‌خاطر آورید. تقریبا از همان ساعات اولیه‌ی معرفی گوشی، بسیاری از کاربران درباره‌ی طراحی منحصربه‌فرد و جدید آن حرف می‌زدند. آیفون X نخستین گوشی اپل بود که دکمه‌ی فیزیکی هوم در آن حذف شد و ژست‌های حرکتی جایگزین آن شدند. فراموش نکنید اپل سال‌ها روی بازطراحی محصولاتش وقت می‌گذارد تا نهایتا در بهترین زمان ممکن، طراحی جدید را رونمایی کند؛ طراحی‌ای که کمترین نقص را داشته باشد و بهترین تجربه‌ی کاربری را به دارندگان گوشی‌هایش منتقل کند.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

آیفون ۱۲ حسی که آیفون‌ها به کاربر منتقل می‌کنند، تغییر خواهد داد

همان‌طورکه اشاره کردیم، شاید بتوان چشمگیر‌ترین تغییر ایجادشده در طراحی آیفون‌های اپل را گوشی آیفون ۱۰ به‌شمار آورد. پس از سال‌ها استفاده از حاشیه‌ی زیاد در طرفین نمایشگر آیفون‌ها، اپل سرانجام موبایلی را معرفی کرد که حاشیه‌ی کمی در اطراف آن دیده می‌شد و در بالای نمایشگر از بریدگی (ناچ) برای میزبانی از دوربین سلفی و حسگرهای مرتبط استفاده می‌کرد. آیفون ۶ نیز گوشی هوشمندی بود که درمقایسه‌با آیفون‌های پیشین تغییرات عمده‌ای ازلحاظ طراحی به‌خود دید و در سال ۲۰۱۴، توجهات زیادی را جلب کرد. لبه‌ها و فریم خمیده، شیشه‌ی ۲/۵ بعدی روی نمایشگر و... همگی عناصری بودند که در طراحی جدید خودنمایی می‌کردند. این طراحی جدید حدودا پنج سال تقریبا دست‌نخورده باقی ماند و استقبال چشمگیری از آن شد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند اپل قصد دارد باردیگر آیفون‌ها را در سال ۲۰۲۰ به‌شکل چشمگیری بازطراحی کند. تحلیلگران بازار گفته‌اند اهالی کوپرتینو در طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰ از گوشی محبوب سال‌های گذشته، یعنی آیفون ۴، الهام‌ خواهند گرفت. آنان اعتقاد دارند شاید آیفون X توانسته باشد ظاهر آیفون‌های اپل را برای همیشه تغییر دهد؛ اما از آیفون ۱۲ به‌بعد، حسی که آیفون‌ها به کاربر منتقل می‌کنند، متحول خواهد شد.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

اپل در طراحی آیفون ۲۰۲۰ احتمالا از طراحی آیفون ۴ الهام خواهد گرفت

تقریبا تمامی گوشی‌‌های اپل به‌جز آیفون ۴ و آیفون ۵، به‌نوعی طراحی مدور و جذابیت خاصی داشته‌اند. این نوع طراحی با هدف خاصی انجام گرفته است و آیفون‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌خوبی در کف دست کاربر جای بگیرند تا کار طولانی‌مدت با آن‌ها لذت‌بخش و راحت باشد. این نوع طراحی به‌خوبی جواب‌گو بوده است و شمار زیادی از مردم به آن تمایل نشان داده‌اند. چنین طراحی جذابی به‌نوبه‌ی خود روی رویکرد دیگر شرکت‌ها نیز تأثیرگذار بوده است و امروزه گوشی‌های کمی را می‌توان در بازار یافت که لبه‌ی گرد نداشته باشند.

علاوه‌براین، گفته‌ می‌شود اپل در آیفون ۱۲ قصد دارد با لبه‌های خمیده تا حد زیادی خداحافظی کند تا ازلحاظ ظاهری، تراشیده‌تر و جعبه‌مانند‌تر به‌نظر برسد؛ طراحی خاصی که تا حد زیادی گوشی‌‌های آیفون ۴ و آیفون ۵ را در ذهن ما تداعی می‌کند. اپل پیش‌تر با تولید آیپد پروهای جدید، مسیر تقریبا مشابهی برای تبلت‌هایش پیش گرفته و این نوع طراحی را در آن‌ها امتحان کرده است. آیپد پروهای جدید اپل در‌مقایسه‌با نسل‌های پیشین، لبه‌های تیزرتری دارند. طراحی مک‌بوک‌ها نیز در مسیری مشابه قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها قصد دارند تمامی محصولاتشان را با این زبان طراحی تولید کنند. بنابراین، منطقی است اگر انتظار داشته باشیم اپل بخواهد با بازنگری طراحی آیفون‌ها در سال ۲۰۲۰ این محصولات را نیز به دیگر محصولاتش شبیه کند.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

بریدگی نمایشگر آیفون ۱۲ کوچک‌تر می‌شود

رسانه‌ی فون‌آرنا براساس شایعه‌های مربوط به طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰ و ادعاهای تحلیلگران شناخته‌شده‌ی بازار، رندرهای مفهومی خاصی از این گوشی طراحی کرده‌ است که در همین مقاله می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. رندرهای مفهومی مذکور به‌خوبی بازطراحی آیفون‌های جدید را به‌تصویر می‌کشند. این نوع طراحی در نگاه اول جذابیت خاصی دارد و احتمال می‌دهیم استقبال زیادی از آن شود.

فراموش نکنید الان برای اظهارنظر درباره‌ی طراحی نهایی آیفون‌های ۲۰۲۰ بسیار زود است؛ اما تجربه نشان داده است زمزمه‌هایی که از همین ابتدا درباره‌ی طراحی گوشی‌های اپل به‌گوش می‌رسند، غالبا واقعیت دارند. طراحی آیفون X و حتی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ از مدت‌ها قبل از معرفی رسمی این گوشی‌ها فاش شده بود. با‌این‌حال، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم آیفون‌های ۲۰۲۰ قرار است ازلحاظ ظاهری کاملا شبیه به رندرهای طراحی‌شده‌ی فون‌آرنا باشند. 

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

اپل به‌طور معمول هر سه سال یک‌بار طراحی گوشی‌هایش را متحول می‌کند

فون‌آرنا ادعا می‌کند اپل قصد ندارد در آیفون ۲۰۲۰ با بریدگی نمایشگر خداحافظی کند؛ اما آن را کوچک‌تر خواهد بود. طبق شایعه‌ای جدید، اپل هم‌اکنون روی نسخه‌ی اولیه‌ای از آیفون ۲۰۲۰ کار می‌کند که اصلا بریدگی ندارد؛ اما حاشیه‌های اطراف آن ضخیم‌تر از آیفون‌های فعلی است. ایده‌ی اصلی پشت طراحی یادشده این است که اپل بتواند ضمن ارائه‌ی نسبت نمایشگر به بدنه‌ی درخورتوجه، دوربین سلفی را همراه‌با حسگرهای مختلف مربوط به فیس‌آیدی و اسپیکر در ابعادی کوچک‌تر در بخش بالایی نمایشگر جای دهد. درست است این موضوع می‌تواند به حاشیه‌های بیشتر در اطراف نمایشگر منتهی شود، اما درعوض طراحی آیفون‌ها دوباره به‌حالت متقارن بازخواهد گشت و یکپارچگی خاصی در آن‌ها مشاهده خواهد شد. 

شایعه‌ی دیگری نیز به‌دفعات درباره‌ی آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل شنیده‌ایم. ظاهرا آیفون ۱۲ قرار نیست آن گوشیِ تمام‌صفحه‌ای باشد که سال‌ها است منتظر عرضه‌ی آن هستیم؛ اما در آن، بدون اینکه به عملکرد فناوری فیس‌آیدی و البته دوربین سلفی لطمه‌ای وارد شود،‌ اندازه‌ی بریدگی به‌شکل درخورتوجهی کاهش خواهد یافت.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

ابعاد تغییرات ظاهری آیفون ۱۲ درمقایسه‌با مدل‌های پیشین فعلا مشخص نیست

کارشناسان می‌گویند اپل معمولا هر سه سال یک‌بار طراحی محصولاتش را بازنگری می‌کند. با نگاهی به سال‌های اخیر، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بازطراحی محصولات اپل در اکثر اوقات پس از چرخه‌ی زمانی سه‌ساله رخ داده است. به‌عبارت‌دیگر، وقتی اپل تغییر بزرگ و عمده‌ای در محصولاتش ایجاد می‌کند، تا سال‌ها از آن بهره می‌گیرد و پس از هر نسل، بهبودهای خاصی در طراحی‌اش اعمال می‌کند. آخرین بازطراحی آیفون‌ها به آیفون X (عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷)‌ برمی‌گردد. چرخه‌ی زمانی سه‌ساله‌ی مذکور در سال ۲۰۲۰ به‌پایان می‌رسد. بسیاری از کارشناسان با استناد به همین چرخه‌ی سه‌ساله، انتظار دارند اپل در آیفون ۲۰۲۰ از طراحی کاملا جدیدی رونمایی کند. اینکه ابعاد تغییر طراحی آیفون چقدر خواهد بود، فعلا مشخص نیست. آیا این شرکت سرانجام پس از سه سال با بریدگی نمایشگر خداحافظی خواهد کرد؟

شایعه‌های دیگر می‌گویند اپل قصد دارد در سال آینده، تعداد دوربین گوشی‌هایش را افزایش دهد. درواقع، گفته می‌شود آیفون ۱۲ قرار است نخستین گوشی چهاردوربینه‌ی اپل باشد. در سال‌های اخیر، اهالی کوپرتینو سرمایه‌گذاری عظیمی روی حوزه‌ی واقعیت افزوده کرده‌اند. این شرکت چند سال پیش پلتفرم واقعیت افزوده‌ی ویژه‌ای با نام ARKit را دردسترس توسعه‌دهندگان قرار داد تا اپلیکیشن‌هایی برای واقعیت افزوده‌ی موبایلی تولید کنند. در شایعات دیگری، شنیده‌ایم اپل روی عینک هوشمند اختصاصی کار می‌کند؛ عینک هوشمندی که بدون شک به‌طور ویژه با فناوری واقعیت افزوده همگام‌سازی خواهد شد. 

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 / آیفون 2020 / iPhone 2020

آیفون ۱۲ احتمالا نخستین آیفون چهاردوربینه خواهد بود

اپل در دوربین گوشی‌های هوشمندش نیز از واقعیت افزوده استفاده‌ی زیادی می‌کند. مینگ چی‌کو، از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی اپل، مدتی پیش مدعی شد آیفون ۱۲ قرار است در پنل پشتی‌اش به دوربین سه‌بعدی مدت‌پرواز (3D ToF) مجهز شود. دوربین مدت‌پرواز در‌مقایسه‌با دوربین‌های معمولی توانایی بسیار بیشتر و دقیق‌تری درزمینه‌ی تشخیص عمق تصاویر دارد؛ بنابراین، می‌تواند درزمینه‌ی واقعیت افزوده نیز کاربرد زیادی داشته باشد.

دوربین‌های ToF برای نقشه‌برداریِ فوری از محیط اطراف از نور مادون‌قرمز استفاده می‌کند. دوربین اشاره‌شده این کار را در همکاری با حسگر مادون‌قرمز ویژه‌ای انجام می‌دهد. حسگر مادون‌قرمز سیگنال نوری خاصی ساطع می‌کند. این سیگنال نوری به سوژه برخورد می‌کند و مجددا به حسگر بازمی‌گردد. سپس، گوشی ‌مدت‌ زمانی را محاسبه می‌کند که سیگنال نوری برای برخورد به سوژه و بازگشت به حسگر صرف کرده است تا نهایتا نقشه‌ی سه‌بعدی دقیقی از عمق تصاویر به‌دست بیاید. احتمال می‌دهیم دوربین چهارم آیفون ۱۲ (همان دوربین مدت‌پرواز) برخلاف سه دوربین دیگر، حالتی برآمده در پنل پشتی نداشته و اندازه‌ی کوچک‌تری داشته باشد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟ چه انتظاراتی از آیفون ۱۲ دارید؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون در کنار گالری تصاویر رسمی دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات