با کوییک آر / R، دستپخت جدید سایپا با مواد قدیمی آشنا شوید

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت پارس خودرو مدلی از کوئیک را تغییر رنگ داده و با کد R پیش‌فروش می‌کند. ارائه‌ی این محصول احتمالا راهکاری برای افزایش قیمت، تنوع ظاهری در تولیدات و تشویق خریدار است.
تبلیغات

شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و صنعت خودروسازی، عامه‌ی مردم را از خرید مدل‌های باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی ناامید کرده است. شاید تا سال ۹۶، احتمال افزایش تنوع در خودروهای چینی با قیمت معقول وجود داشت؛ اما این روزها معدود تولیدات قدیمی ساخت ایران‌خودرو و سایپا تنها گزینه‌ی قابل خرید برای افراد با بودجه‌ی کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. حتی پروژه‌هایی مثل سایپا رهام که قرار بود با پیشرانه‌ی چینی در فاز اول تولید شود، به‌دلیل مشکلات مربوط به مبادلات ارزی بین ایران و چین فراموش شده است. با این اوصاف، نباید انتظار رونمایی محصول جدید از خودروسازان داخلی داشت.

علی شیخ‌ زاده پارس خودرو

به‌تازگی خبر از ثبت‌نام یک خودرو با نام کوییک آر توسط مدیران پارس‌خودرو به رسانه‌ها اعلام شده است تا شاید تنوع و افزایش فروش در سبد این شرکت ایجاد شود. در این رابطه، علی شیخ‌زاده، مدیرعامل پارس‌خودرو به خبرنگاران گفت:

با وجود اینکه محصول کوئیک به‌تازگی در گروه خودروسازی سایپا تولید و عرضه شده اما باتوجه‌به بازخوردهای مناسبی که از مشتریان دریافت شده و همچنین تأکید تیم مدیریتی جدید سایپا بر افزایش رضایتمندی مشتریان، مدل جدیدی از این خودرو در شرکت پارس خودرو تولید خواهد شد.ازآنجاکه خودرو کوئیک به دلیل شرایط ظاهری مورد استقبال جوانان و بانوان قرار گرفته، در مدل جدید تغییراتی در رنگ‌های بیرونی و داخلی این خودرو ایجاد شده تا به جذابیت ظاهری آن افزوده شود.به دلیل نگاه سرمایه‌ای به خودرو در سالیان گذشته، «سفید» رنگ غالب در خودروهای کشور بوده است اما گروه خودروسازی سایپا در ادامه روند جدید و تحول‌گرای خود تصمیم گرفته است تا محصول کوئیک را علاوه بر رنگ‌های معمول، با مدل‌های دو رنگ در بدنه خارجی و تریم داخلی نیز تولید و عرضه کند.البته به جز تغییر رنگ در بدنه بیرونی و تریم داخلی کوئیک آر نسبت به کوئیک، برخی آپشن‌ها مانند رینگ آلومینیومی نیز به این خودرو اضافه شده تا به جذابیت ظاهری آن کمک کند.

تصویری از سایپا کوییک کراس در نمایشگاه خودروی مشهد سال ۱۳۹۶

با نگاهی گذرا به سخنان مدیرعامل پارس‌خودرو، ابعادی تازه از شرایط اسف‌بار در خودروسازی ایران و خصوصا گروه مدیران این صنعت بر مخاطب هویدا می‌شود. از یک سو، به بازخوردهای مناسب از خریداران کوئیک استناد شده و از سویی دیگر، تلاش برای افزایش رضایتمندی مشتریان توسط تیم مدیریتی سایپا تأکید شده است. نکته‌ی غم‌انگیز در سخنان فوق، اینجا است که نزدیک به ۳ سال از رونمایی کوییک در اسفندماه ۹۵ می‌گذرد و تحویل این خودرو به خریداران هم از سال ۹۷ آغاز شده؛ اما علی شیخ‌زاده مدیرعامل پارس‌خودرو می‌گوید، محصول کوئیک به‌تازگی در گروه خودروسازی سایپا تولید و عرضه شده است. با این اوصاف، اختلاف جدی بین سرعت رشد و جای‌گزینی محصولات در خودروسازی ایران و دیگر کشورهای دنیا وجود دارد.

SAIPA Quick R

هرچند، کشف ایرادات لفظی در سخنان مدیران ایرانی، گره‌ای از مشکلات خودروسازی کشورمان باز نمی‌کند؛ نمی‌توان تعبیر مدیرعامل پارس‌خودرو از عبارت «مدل جدید» را نادیده گرفت. البته خریدار احتمالی در بازار داخلی هم انتظار یک خودروی کاملا جدید با استاندارد جهانی را از پارس‌خودرو ندارد؛ اما تغییر رنگ قطعات بدنه و ادوات پلاستیکی داشبورد، همراه‌با نصب رینگ آلومینیومی نمی‌تواند یک محصول قدیمی را به «مدل جدید» تبدیل کند؛ خصوصا وقتی که تمامی قطعات فنی و حتی امکانات رفاهی، مشابه نسخه‌ی قبلی هستند. با این اوصاف، کوییک R با کوییک دنده‌ای یا کوییک کراس دنده‌ای مشابه خواهد بود. در آگهی پیش‌فروش سایپا برای یک‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۳۹۸ هم، عبارت «کوییک دنده‌ای دو رنگ (Quick R)» در قسمت نوع خودرو دیده می‌شود.

SAIPA Quick R

از تصاویر منتشرشده به‌آسانی می‌توان فهمید که هیچ‌کدام از قطعات بدنه یا فضای داخلی، شامل ادوات داشبورد، چراغ‌ها و سپر، در کوییک آر بازطراحی نشده‌اند. صرفا سقف و چند قطعه‌ی کوچک پلاستیکی، شامل قاب آینه بغل، فریم مه‌شکن و زه‌وار سپر جلو به رنگ قرمز در‌آمده است. این تغییرات که هنوز هزینه‌ی مطالعه‌ و اجرای آن‌ها مشخص نیست، احتمالا قیمت کوییک آر نسبت به مدل استاندارد را افزایش خواهند داد.

چرا سایپا از حرف R استفاده کرده است؟

برای افراد علاقه‌مند به خودروها و مدل‌های مشهور در بازار جهانی، حرف R نشانه‌ی امکانات اختصاصی یک محصول است که آن‌ را برای رانندگی در پیست و شرایط مسابقه (Race) ارتقا می‌دهد. البته نمی‌توان نتیجه گرفت که مدیران ساپیا و پارس‌خودرو، کوییک آر را با الهام از خودروهای خارجی نام‌گذاری کرده‌اند؛ اما باتوجه‌به تأکید بر رنگ قرمز در این محصول، نوعی الگوبرداری خام و ابتدایی در کوییک آر به‌وضوح دیده می‌شود.

تصویری از هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۹ که از رنگ قرمز برای لوگو، تزئین لاستیک و کالیپر ترمز استفاده می‌کند.

به‌عنوان مثال، هوندا سیویک تایپ آر (Honda Civic Type R) از سال ۱۹۹۷ به سبد محصولات شرکت سازنده اضافه شده است. پنج نسل این خودرو تا امروز، همواره با تفاوت‌های متعدد ظاهری و فنی نسبت به سیویک استاندارد تولید شده‌اند. برای سال ۲۰۱۹، سیویک تایپ آر مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۳۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر همراه‌با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته دستی است؛ درحالی‌که مدل پایه از هوندا سیویک، پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. مشابه این شرایط، بین مدل‌های استاندارد و RS از رنو مگان نیز وجود دارد. جالب اینجا است که هر دو خودروی هوندا سیویک تایپ R و رنو مگان RS، از ادوات قرمز رنگ در نمای بیرونی و داخلی استفاده می‌کنند تا تفاوت نسبت به نسخه‌ی پایه را نشان دهند.

قیمت نهایی کوییک آر دنده‌ای هنوز توسط مسئولان سایپا یا پارس‌خودرو اطلاع‌رسانی نشده است. پیش‌فروش این خودرو برای تحویل در هفته‌ی چهارم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با پیش‌پرداخت ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان انجام می‌شود که ۴ میلیون‌ تومان گران‌تر از کوییک دنده‌ای خواهد بود. سود مشارکت برای تمامی خودروهای سایپا در طرح پیش‌فروش آبان‌ماه ۱۳۹۸، پانزده درصد است.

شما می‌توانید برای مقایسه مشخصات فنی انواع خودرو، گالری تصاویر و بحث و تبادل نظر پیرامون اتومبیل‌های موجود در بازار کشور از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع خودرو سایپا، ایران‌خودرو، محصولات پژو،‌ رنو، هیوندا، کیا، MVM و دیگر برندهای فعال در بازار کشور را در این بخش خواهید یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات