iOS 13 با مشکلاتی جدی در زمینه مالتی تسکینگ روبه‌رو است

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
کاربران آیفون مدعی شده‌اند که در iOS 13 اپلیکیشن‌های پس‌زمینه به‌صورت مداوم بسته می‌شوند و این موضوع برای آن‌‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.
تبلیغات

اپل سیستم‌عامل iOS 13 را اواسط ماه سپتامبر ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های مقصد منتشر کرد؛ اما سیستم‌عامل مذکور از همان ابتدا با مشکلات مهمی روبه‌رو شد و بسیاری از رسانه‌ها آن را در بین پرباگ‌ترین سیستم‌های عامل منتشرشده توسط اپل قرار دادند. به‌تازگی دارندگان گوشی‌های آیفون به مشکل دیگری در iOS جدید اشاره کرده‌اند که احتمالا مجددا به باگ این سیستم‌عامل مربوط است.

براساس گزارش منتشرشده از سوی رسانه‌ی مک‌رومرز، شمار درخورتوجهی از کاربران iOS 13 مدعی شده‌اند که این سیستم‌عامل به‌شکلی مکرر اپلیکیشن‌های اجراشده در پس‌زمینه را به‌روزرسانی نمی‌کند و اگر دوباره به آن‌ها مراجعه کنید، می‌بینید که از اول اجرا می‌شوند؛ مشکلی که به‌نظر می‌‌رسد به‌دلیل باگ iOS 13 و عدم توانایی این سیستم‌عامل در زمینه‌ی مدیریت حافظه‌ی رم ایجاد شده باشد. 

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

مشکل جدید iOS 13 باعث شده است برخی کاربران پس از جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها و بازکردن اپلیکیشن جدیدی که ممکن است حافظه‌ی رم بیشتری را اشغال کنند، پیشرفت‌های انجام‌شده در اپلیکیشن اولیه را از دست بدهند. از بین اپلیکیشن‌هایی که ممکن است فضای بیشتری از رم را بگیرند می‌توان به اپلیکیشن دوربین یا iMessage اشاره کرد. ظاهرا حتی اگر برای چند ثانیه این اپلیکیشن‌ها را باز کنید، ممکن است اپلیکیشن اولیه بسته شود. شمار زیادی از کاربران به وب‌سایت مک‌رومرز مراجعه کرده و تجربه‌های خود را دراین‌زمینه به‌اشتراک گذاشته‌اند.

تمامی کسانی که با این مشکل مواجه شده‌اند، می‌گویند آیفون‌ها باید در زمینه‌ی اجرای هم‌زمان چند اپلیکیشن عملکرد بسیار بهتری داشته باشند؛ خصوصا از آن‌جایی که iOS 13 نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی اپل محسوب می‌شود و تغییرات و بهینه‌سازی‌های متعددی را به‌خود دیده است، کاربران انتظار بیشتری ار گوشی‌های آیفونِ مجهز به این سیستم‌عامل دارند.

شماری از سازندگان شناخته‌شده‌ی اپلیکیشن‌های iOS و همچنین توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز به این موضوع ورود کرده‌اند؛‌ برای مثال مارکو آرمنت در صفحه‌ی توییترش می‌نویسد:

من این موضوع را از زمان انتشار نخستین نسخه‌های بتای iOS 13.2 فهمیده بودم و کاربران اپلیکیشن Overcast نیز از مدتی پیش مشغول فرستادن گزارش در این‌ زمینه هستند. به‌نظر می‌رسد که در iOS 13 اپلیکیشن‌های پس‌زمینه با سرعت بسیار بیشتری نسبت به قبل بسته می‌شوند. این موضوع به‌خصوص درمورد آیفون ۱۱ صدق می‌کند؛ در این گوشی اگر اپلیکیشن دوربین را باز کنید، اپلیکیشن‌های پس‌زمینه بسته می‌شوند؛ احتمالا دلیل این اتفاق، نیازمندی بیش از حد اپلیکیشن دوربین به حافظه‌ی رم به‌منظور انجام پردازش‌های مربوط به ثبت تصویر است.

توسعه‌دهنده‌ی دیگری با نام Cabel در توییترش نوشته است:

این موضوع واقعا روی اپلیکیشن Prompt اثرگذار بوده است. هنگام جابه‌جایی بین Prompt و دیگر اپلیکیشن‌ها، اتصال‌های SSH از دست می‌رود؛ موضوعی که به‌شدت آزاردهنده است. در به‌روزرسانی جدید اپلیکیشن‌مان که روز گذشته منتشر شد، ما بهبودهای اندک اما اثرگذاری را در آن اعمال کردیم تا به‌لطف قابلیت جدید Connection Keeper اطلاعات مکانی که شما به سرورها متصل شده‌اید به‌شکل فایل مبتنی بر GPS همچنان در حال اجرا باشد.

در حال حاضر مشخص نیست که مشکل موردبحث به‌ کل سیستم‌عامل iOS 13 مربوط است یا به‌دنبال انتشار نسخه‌ی ۱۳/۲ ایجاد شده و صرفا در این نسخه وجود دارد. مشکل بستن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه می‌تواند تا حد زیادی به نحوه‌ی پردازش اپلیکیشن‌های مختلف در آیفون‌های قدیمی مربوط باشد. البته این موضوع نمی‌تواند کاملا درست باشد؛ زیرا گزارش‌ها متعددی منتشر شده‌اند که براساس آن‌ها باگ جدید مربوط به مدیریت رم در گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و همچنین تبلت آیپد پرو ظاهر شده است.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

برخی از کاربران مدعی شده‌اند که مشکل جدید نشان می‌دهد، اپلیکیشن دوربین آیفون‌های پرچم‌دار اپل به حافظه‌ی رم بسیار زیادی نیازمند است؛ این موضوع به‌خصوص درمورد مدل‌های پرو صدق می‌کند، زیرا در این مدل‌ها از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی بیشتری استفاده شده است. گوشی‌های موردبحث همچنین نسبت به مدل معمولی، یک دوربین بیشتر دارند.

بزرگ‌ترین مشکل درمورد مدیریت اشتباه حافظه‌ی رم در iOS 13 به ازدست‌دادن پیشرفت در اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود؛ برای مثال فرض کنید در حال انجام بازی هستید و در آن لحظه به‌صورت هم‌زمان اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید؛ بازکردن دوربین می‌تواند تمامی پیشرفت شما را در بازی از بین ببرد؛ به‌گونه‌ای که وقتی به بازی برگشتید، از اول اجرا شود. این موضوع فقط به بازی‌ها محدود نیست؛ برای مثال فرض کنید مشغول نوشتن ایمیل در اپلیکیشن‌های اوت‌لوک یا جیمیل هستید و با بازکردن اپلیکیشنی دیگر، هرآنچه در متن ایمیل نوشته‌اید از دست می‌رود.

مثال‌های بالا را می‌توان برای مشاهده‌ی ویدئو در اپلیکیشن یوتیوب نیز ذکر کرد. برخی از کاربران در گزارش‌شان مدعی شده‌اند که با جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها و بازکردن دوربین یا اسپاتیفای، تمامی آنچه در پوشه‌ی پیش‌نویس ایمیل نوشته بوده‌اند، از دست رفته است. عده‌ای دیگر می‌گویند، به‌دنبال بازکردن دوربین و بازگشت به یوتیوب، دیده‌اند که این اپلیکیشن از اول اجرا می‌شود و هرچه تماشا کرده‌اند، از دست رفته است.

مشکل مدیریت حافظه iOS 13 در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ نیز پدیدار شده است

در حال حاضر سخت است که دلیل اصلی بروز این مشکل را بیان کنیم. در ضمن احتمال می‌رود که اپل بخواهد به‌زودی از طریق انتشار به‌روزرسانی جدید، مشکل مربوط به مدیریت رم را در iOS 13 برطرف کند. نیک هیر، از طراحان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، روز گذشته پست جدیدی در وبلاگ خودش منتشر کرد. او می‌گوید مشکل مربوط به iOS برخلاف مشکل اخیر فریز شدن هوم‌پاد، بزرگ و عمده به‌شمار نمی‌آید؛ اما در هر صورت مشکلی شرم‌آور است:

من به اشغال‌شدن بخش مهمی از حافظه‌ی رم روی گوشی آیفون ۱۰ خودم با بازکردن اپلیکیشن دوربین عادت کرده‌ام؛ در آن زمان دیگر اپلیکیشن‌های پس‌زمینه بسته می‌شوند؛ اما iOS 13.2 این مشکل را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کند و به‌شکل جدی‌تری اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را می‌بندد. در حال جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌های Messages و Safari بودم؛ هر بار که به یکی از آن‌ها برمی‌گشتم، می‌دیدم که از اول اجرا می‌شوند. این موضوع همواره در iOS 13 رخ می‌دهد؛ سافاری هنگامی که در پس‌زمینه قرار بگیرد حتی نمی‌تواند یک تب را باز بگذارد و هرآنچه باز کرده‌اید از دست می‌رود. تمامی اپلیکیشن‌ها با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و تجربه‌ی فعلی iOS به‌گونه‌ای است که کاربر حس می‌کند این سیستم‌عامل به دوران پیش از ظهور مالتی تسکینگ بازگشته است. به‌عنوان یک باگ، مشکل جدید iOS همچون مشکل جدید هوم‌پاد فاجعه‌بار نیست؛ اما قطعا اپل باید رفع‌کردن آن را در اولویت اول قرار دهد. این موضوع که تمامی تلاش‌های انجام‌شده برای اجرای روان انیمیشن‌ها و اپلیکیشن‌ها در سایه‌ی مشکل مربوط به مالتی تسکینگ قرار بگیرد،‌ شرم‌آور است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟ با مشکلات مالی تسکینگ iOS 13 روبه‌رو شده‌اید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون در کنار گالری تصاویر رسمی همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات