اپل مدعی شد که از تعمیر محصولاتش هیچ سودی به‌جیب نمی‌زند

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
اپل در خبری تعجب‌برانگیز اعلام کرده است که هزینه‌های مربوط به تعمیر محصولات کاربران از درآمد کسب‌شده از این طریق بیشتر است و بنابراین ارائه‌ی چنین خدماتی عملا برای این شرکت ضررده به‌شمار می‌آید.
تبلیغات

اپل جزو شرکت‌هایی است که گارانتی خوبی را برای محصولاتش ارائه می‌دهد و همواره سعی می‌کند مشتریانش را راضی نگه دارد. این شرکت اهل کوپرتینو به‌تازگی اعلام کرده است که با ارائه‌ی خدمات تعمیر محصولات به کاربران، سودی کسب نمی‌کند و متحمل ضرر مالی هم می‌شود. این ادعاها درحالی از سوی اپل منتشر می‌شوند که از مدتی پیش یکی از کمیسیون‌های فرعی وابسته‌ به کنگره‌ی آمریکا سعی کرده بود مشکلاتی را در زمینه‌ی قوانین آنتی تراست (ضد انحصار) برای اپل به‌وجود بیاورد. اپل نیز در پاسخ به این ادعاها، نامه‌ای را به مؤسسه‌های قانون‌گزار آمریکایی ارسال کرده و توضیحاتی را در رابطه با تعمیر محصولات ارائه داده است.

کایل اندیر، قائم‌مقام اپل، در نامه‌ی موردبحث که به یکی کمیته‌‌های فرعی اداره‌ی دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا ارسال شده است، می‌گوید: «از ۲۰۰۹ به‌بعد به‌صورت سالانه هزینه‌ی ارائه‌ی خدمات تعمیر، بیشتر از درآمدی بوده است که اپل از این طریق کسب می‌کند». این یعنی عملا اپل از ارائه‌ی خدمات تعمیر محصولات، متضرر می‌شود.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

انتشار خبر ضرر اپل از ارائه‌ی خدمات تعمیر تعجب‌ کارشناسان و البته کاربران را به‌دنبال داشته است؛ زیرا این شرکت برای تعمیر محصولاتش صدها دلار پول از کاربرانش دریافت می‌کند. افراد زیادی تاکنون به‌دلیل همین موضوع از اپل انتقاد کرده‌اند. برای مثال، اپل برای تعمیر نمایشگر گوشی آیفون که ضمانتش به‌اتمام رسیده است، بسته به مدل گوشی بین ۱۲۹ تا ۳۲۹ دلار پول از کاربر دریافت می‌کند. همچنین طبق ادعای مشتریان، تعمیر لپ‌تاپ‌های مک‌بوک که تحت حمایت سرویس اپل‌کر پلاس (+AppleCare) نیستند بسته به‌ مدل‌شان بین ۴۰۰ تا ۱٬۰۰۰ دلار هزینه‌بردار است. 

یکی از منتقدان جدی سیاست‌های اپل در زمینه‌ی تعمیر محصولات، نیتن پراکتور نام دارد؛ او که یکی از مدیران کمپین‌های مؤسسه‌ی US Public Interest Research Group است، با شک و تردید به ادعاهای جدید اپل می‌نگرد و آن‌ها را حقیقی نمی‌داند. او می‌گوید فروشگاه‌های متفرقه‌ی غیروابسته به اپل، هزینه‌ی کمتری برای تعمیر محصولات دریافت می‌کنند؛ بدیهی است که این فروشگاه‌ها تا زمانی‌که این کار برای‌شان سودده نباشد، آن را انجام نمی‌دهند. بنابراین اپل با دریافت پول بیشتر، سود بیشتری هم دراین‌زمینه به‌جیب می‌زند. 

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

اپل برای تعمیر محصولاتش صدها دلار پول از کاربران دریافت می‌کند؛ بنابراین باور کردن ضرردهی بخش تعمیرات، کمی سخت است

نیتن پراکتور در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی پی‌سی‌مگ حرف‌های جالبی را به‌زبان آورده است؛ او در این رابطه می‌گوید: «برخی از فروشگاه‌های متفرقه‌ی کوچک برای تعمیر محصولات چیزی در حدود ۵۰ دلار دریافت می‌کنند که بخشی از آن، برای‌شان سود به‌حساب می‌آید. بنابراین این ادعا که اپل با دریافت ۶۰۰ دلار از برخی کاربران به‌منظور تعمیر محصولات آن‌ها هیچ سودی به‌جیب نمی‌زند، برای‌ من پذیرفتنی نیست و نمی‌توانم آن را باور کنم». 

نامه‌ی ارسال‌شده از سوی اپل برای کمیته‌ی فرعی اداره‌ی دادگستری آمریکا شامل هیچ‌گونه جزئیات اضافی درمورد محاسبات این شرکت برای کسب سود از تعمیر محصولاتش نیست. بااین‌حال پراکتور می‌گوید اپل صرفا هزینه‌ی ماهانه‌ی سرویس اپل‌کر را در نظر می‌گیرد و هیچ‌گونه اشاره‌ای به سودی که از طریق این سرویس عایدش می‌شود، ندارد. در این نامه همچنین قائم‌مقام اپل به‌وضوح تلاش کرده است از سیاست‌های این شرکت در زمینه‌ی تعمیر محصولات دفاع کند.

یکی از اقدامات مهم و جنجالی اپل، جلوگیری از فروشگاه‌های متفرقه به‌منظور تعمیر محصولاتش بوده است؛ این موضوع طی سال‌های اخیر توجهات زیادی را به‌سمت این شرکت جلب کرده و انتقادات شدیدی را نیز به‌همراه داشته است. قائم‌مقام اپل دراین‌زمینه می‌گوید: «هدف ما این است که محصولات مشتریان‌مان به‌خوبی و در امنیت کامل تعمیر شوند و دیگر مشکلی متوجه آن‌ها نباشد. تعمیرهایی که توسط متخصصان آموزش‌دیده‌نشده توسط اپل روی محصولات اعمال می‌شوند، امن و مناسب نیستند و ممکن است به ایجاد نقص در عملکرد دستگاه منتهی شوند. این تعمیرها حتی ممکن است روی کیفیت محصول و البته مواردی امنیتی، تأثیر منفی بگذارند».

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات