چرا سرویس‌های استریم اجازه اشتراک حساب کاربری را به کاربران می‌دهند؟

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سرویس‌های استریم موسیقی و فیلم اجازه‌ی اشتراک حساب کاربری را به مشترکان خود می‌دهند که این امر دلایل متعدد استراتژیک و رقابتی دارد.
تبلیغات

مشترکان سرویس‌‌‌های استریم موسیقی و فیلم مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، هولو و... رمزعبور حساب کاربری خود را می‌توانند با دوستان و آشنایان به‌اشتراک می‌گذارند. مدیران سرویس‌های مذکور از رویکرد مشترکان اطلاع دارند؛ اما اقدام خاصی علیه آن انجام نمی‌دهند. آنچه باعث واکنش دوستانه و به‌نوعی محبت ظاهری سرویس‌های استریم می‌شود، ترکیبی از رقابت و مقاومت دربرابر عملکردهای تقلبی و رشد به هر قیمتی است. البته شواهد متعدد نشان می‌دهد مقام‌های قانونی و مدیران اشتراک رمزعبور بین کاربران را بیش‌ازپیش بررسی کرده‌اند.

اجماع علیه اشتراک‌گذاری حساب کاربری

بلومبرگ در گزارشی به ائتلافی احتمالی اشاره کرد که بین شرکت‌های تلویزیون کابلی و سرویس‌های استریم ایجاد خواهد شد تا روش‌های دورزدن قوانین حساب کاربری و اشتراک‌گذاری رمزعبور را مسدود کنند. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

ائتلافی متشکل از نتفلیکس و HBO و غول‌های صنعت کابلی تلاش می‌کند دربرابر رویکردهای اشتراک‌گذاری رمزعبور مقاومت کند. آن‌ها به‌دنبال روش‌هایی هستند تا راه‌های گریزی را مسدود کنند که سالانه میلیاردها دلار خسارت به درآمدشان می‌زند.

درادامه‌ی گزارش بلومبرگ، به ایده‌هایی برای محدودکردن اشتراک‌گذاری رمزعبور اشاره می‌شود تا کاربری سرویس‌های استریم و اشتراک رمزعبور آن‌ها به خانواده‌ها محدود شود. به‌عنوان نمونه، می‌توان به اجبار تغییر رمزعبور در دوره‌های زمانی مشخص اشاره کرد. به‌علاوه، می‌توان راهکارهایی همچون مسدودکردن حساب‌های کاربری در دوره‌های مشخص چندساعته را هم پیاده‌سازی کرد. تام روتلج، مدیرعامل شرکت Cherter Communication، مالک سرویس Spectrum می‌گوید چنین رویکردهایی باید هرچه‌سریع‌تر اجرا شوند چون امروزه کاربران به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه به سرویس‌ها دسترسی دارند.

نتفلیکس

با وجود نکات منفی کنونی و خسارت‌های وارده به سرویس‌های استریم، امکان اشتراک‌گذاری رمزعبور و سیستم‌‌های قدیمی از دلایل بازگشت کاربران به سرویس‌ها هستند. درواقع، شاید مسدودسازی راه‌های گریز کنونی به کاهش تعداد کاربران در سرویس‌ها منجر شود. همان‌طورکه گفته شد، خود شرکت‌ها از رخدادهای پیش‌آمده اطلاع دارند و به‌جای سرزنش کاربران، یکدیگر را سرنش می‌کنند:

مدیران صنعت از مشکل به‌وجودآمده براثر اشتراک رمزعبور اطلاع دارند؛ اما اجماعی برای ایجاد خط قرمز و محدودکردن آن وجود ندارد. درواقع، برنامه‌سازان و توزیع‌کنندگان یکدیگر را در ارتباط با محدود‌کردن رمزعبور بین افراد متعدد سرزنش می‌کنند.

بازیگران جدید و سیاست درهای باز

سهم عمده‌ای از سیاست پیشگیرانه و تقابل سرویس‌ها به جایگاه آن‌ها در بازار بستگی دارد. درواقع، بازیگران قدیمی امکان کمتری دراختیار مشترکان قرار می‌دهند و بازیگران جدید برای جذب مشتری بخشنده‌تر هستند. درواقع، سرویس‌های جدید به جذب مشتری هرچه‌بیشتر امیدوار هستند و جبران هزینه‌ی ایجادشده را به آینده‌ موکول می‌کنند. به‌هرحال، اکنون برای رشد اولیه‌ی آن‌ها به سرمایه‌ی زیاد و جلب توجه همه‌جانبه‌ی کاربران نیاز دارند؛ درنتیجه، محدودیت‌های کمتری ایجاد می‌شود تا همه‌ی مردم به تماشای محتوا ازطریق سرویس‌های جدید جذب شوند و شاید روزی این بخشندگی به‌نفع سرویس‌های جدید ختم شود.

اپل تی‌وی‌پلاس که از اول نوامبر کار خود را شروع کرد، اجازه‌ می‌دهد رمزعبور را با حساب خانوادگی بین ۶ نفر اشتراک‌گذاری کرد. دیزنی‌پلاس خدمات خود را با قیمت پایه تا استریم هم‌زمان بین ۴ نفر ممکن می‌کند. به‌علاوه اکنون راه‌های متعددی برای ثبت‌نام رایگان در سرویس استریم دیزنی وجود دارد. از سرویس‌های قدیمی می‌توان به ESPN Plus اشاره کرد که فقط سه استریم هم‌زمان را مجاز می‌داند.

Disney Plus / دیزنی پلاس / +Disney

هرچه رقابت در سرویس کمتر باشد،‌ سرویس‌های استریم بخشندگی کمتری برای کاربران دارند. به‌عنوان مثال، Sky Ticket در آلمان به‌عنوان انتخاب اصلی و اول کاربران در استریم آنلاین و خدمات کابلی فعالیت می‌کند. آن‌ها به‌‌دلیل پوشش قوی رویدادهای ورزشی، تقریبا رقیبی ندارند؛ به‌همین‌دلیل، تنها امکان استریم از یک مکان در حساب کاربری این سرویس وجود دارد.

پیامدهای منفی محدودکردن دسترسی کاربران از دستگاه‌های گوناگون برای شرکت‌های تازه‌وارد بیشتر از پیامدهای مثبت آن است. محدودکردن کاربران و الزام آن‌ها به پرداخت هزینه، به‌هرحال موجب کاهش استفاده می‌شود و تعداد مشترکان سرویس‌های استریم را کاهش می‌دهد و درنهایت، عملکرد و نتایج بهره‌وری سرویس‌ها نیز کاهش می‌یابد. نتفلیکس همیشه آمار پرطرفدارترین سریال یا فیلم خود را در تبلیغات بسیار نمایش می‌دهد. قطعا بخش عمده‌ای از آمار مذکور به‌‌دلیل افرادی ایجاد می‌شود که حساب کاربری خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

عملکرد نتفلیکس نشان می‌دهد آن‌ها یک حساب کاربری فعال را که رمزعبور خود را با دوستان به‌اشتراک می‌گذارد، به‌عنوان ابزاری برای افزایش نفوذ خود مناسب می‌داند. مدتی پیش مدیرعامل HBO هم در اظهارات خود به فواید اشتراک‌گذاری رمزعبور اشاره کرده بود. او این روش را بدترین رویکرد بازاریابی بیان کرده بود که به‌هرحال، موجب جذب نسل جدیدی از کاربران می‌شود.

مسئله‌ی دزدی محتوا

بزرگ‌ترین مشکلی که هنوز صنعت سرگرمی را تهدید می‌کند، دزدی آنلاین محتوا است. درحال‌حاضر، همه می‌دانیم با افزایش سرویس‌های استریم، دزدی فیلم‌ها و سریال‌ها و پخش غیرقانونی آن‌ها بیشتر شده است و کاربران محتوای دزدی به‌جای ثبت‌نام در سرویس‌های محدود، ازطریق وب‌سایت‌های متعدد دانلود به محتوای بی‌نهایت دسترسی پیدا می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از دزدی محتوا مربوط به سرویس‌های استریم است.

دزدی محتوای رسانه‌ای تأثیر زیادی بر صنعت سرگرمی می‌گذارد. به‌عنوان مثال، با اینکه بخش تلویزیون و سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۷ درآمدی ۲۳۰ میلیارد دلاری کسب کرد، دزدی محتوا سالانه خسارتی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار به‌همراه دارد. تخمین‌های بیشتری پیش‌بینی می‌کنند که دزدی محتوا باعث کاهش GDP ایالات متحده‌ی آمریکا بین ۴۷/۵ تا ۱۱۵/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ شود.

تورنت

جالب است بدانید در اصطلاحات انگلیسی برای اشاره به دزدی محتوا از اصطلاح Piracy استفاده می‌شود که معنای دزدی دریایی هم دارد. در مقاله‌ی کنونی، مقایسه‌ی جالبی بین دزدی محتوا با دزدی دریایی شد. هزینه‌ی کاهش دزدی دریایی که برای مواردی همچون تغییر مسیر کشتی‌ها یا غرامت گروگان‌ها پرداخت می‌شود، سالانه بین ۷ تا ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

باتوجه‌به توضیحات مذکور، اگرچه دزدی محتوا جزو مشکلات اصلی صنعت سرگرمی محسوب می‌شود، رویکرد شرکت‌ها با اشتراک‌گذاری رمزعبور ملایم‌تر است. آن‌ها در برخورد با چنین رویکردی می‌دانند که به‌هرحال درآمدی هرچند جزئی از یک حساب کاربری دریافت می‌کنند و ظرفیت جذب کاربر جدید را نیز به‌عنوان ظرفیت می‌دانند. اتحاد شرکت‌های صنعت سرگرمی بری محدودکردن اشتراک حساب کاربری در حال شکل‌گرفتن است. دراین‌میان، رقابت بیشتر در بازار تا حدودی باعث ملایم‌ترشدن رویکرد شرکت‌ها در تقابل با فعالیت کاربران می‌شود. درنهایت، احتمالا جلوگیری کامل از اشتراک‌گذاری رمزعبور در آینده‌ی نزدیک رخ نخواهد داد.

دیزنی‌پلاس و اپل تی‌وی‌پلاس به‌عنوان بازیگر جدید چندی پیش به صنعت استریم وارد شدند و رقبای ثروتمند دیگر همچون HBO Max از AT&T و Peacock از NBCUniversal هم به‌زودی به بازار وارد می‌شوند. سرویس‌های مذکور هیچ جزئیاتی از امکان استریم هم‌زمان ارائه نکرده‌اند؛ اما شروع به کار آن‌ها با رقابت بیشتری همراه خواهد بود که شاید محدودیت استریم هم‌زمان را به آینده‌ای دورتر منتقل کند. درنهایت، اگر پیروز نهایی برای رقابت غول‌های استریم پیدا شود، شاید ممنوعیت کامل اشتراک‌گذاری حساب کاربری را شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات