قوانین آلمان، اپل را مجبور به ارائه‌ دسترسی NFC به رقبای اپل پی می‌کند

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
مجلس آلمان به اپل فشار می‌آورد تا امکان دسترسی به NFC دستگاه‌های خود را به رقبای سیستم پرداختی‌اش یعنی اپل پی ارائه‌ کند.
تبلیغات

اپل احتمالا به‌زودی مجبور می‌شود که امکان رقابت با سرویس پرداختی اپل پی را در iOS به رقبای آلمانی خود بدهد. مجلس آلمان پس از بررسی وضعیت انحصاری اپل در سیستم‌های پرداختی، قانون مذکور را به رأی گذاشت و رأی مثبتی هم به آن داد. البته سند کنونی باید به تأیید مقام‌های عالی‌رتبه‌تر آلمان نیز برسد تا سال آینده‌ی میلادی به قانون تبدیل شود. شایان ذکر است، پیش‌نویس سند کنونی به‌صورت یک اصلاحیه در ضمیمه‌ی یک قانون ضد پولشویی ارائه شد.

اگر پیش‌نویس کنونی به قانون تبدیل شود، اپل باید در آلمان به شرکت‌های دیگر اجازه دهد تا به تراشه‌های NFC موجود در گوشی‌هایش دسترسی داشته باشند. کوپرتینویی‌ها تاکنون حفاظت سختی از تراشه‌های مذکور داشتند و امکان بهره‌برداری از قابلیت‌های آن‌ها را به اپلیکیشن‌های متفرقه نمی‌دادند. در صورت پیاده‌سازی رویکرد جدید، بانک‌های آلمانی احتمالا پرداخت با NFC را در اپلیکیشن‌های خود ارائه می‌کنند و دیگر وابسته به اپل نخواهند بود. احتمالا اپل امکان دریافت هزینه در ازای دسترسی به تراشه‌ی NFC را خواهد داشت که البته قطعا کمتر از ۰/۱۵ درصد کارمزدی خواهد بود که اکنون در هر تراکنش اپل پی دریافت می‌شود.

رویکرد جدید در آلمان، iOS را بیش‌ازپیش به مدل گوگل در اندروید تبدیل می‌کند که کاربران آن امکان استفاده از سرویس‌های پرداخت موبایلی رقیب گوگل پی و همچون سامسونگ پی را دارند. پیش‌نویس کنونی به‌صورت مستقیم به اپل اشاره نمی‌کند، اما در متن آن به ارائه‌دهنده‌های خدمات زیرساخت پول الکترونیکی اشاره می‌شود که اپل هم جزو آن‌ها است. درحال حاضر رقبای اپل پی در آلمان برای پیاده‌سازی سرویس‌های پرداختی در iOS باید روش‌های جایگزین و بعضا دشواری همچون اسکن بارکد QR را به‌کار گیرند.

اپل از تصمیم اخیر راضی نیست و این واکنش را می‌شد از همان ابتدا پیش‌بینی کرد. شرکت در واکنش به خبر منتشرشده به رسانه‌ها گفت:

ما از ناگهانی بودن تصویب پیش‌نویس متعجب هستیم. ما نگران هستیم که پیش‌نویس قانون برای تجربه‌ی کاربری کاربران، حفاظت از داده‌های آن‌ها و امنیت اطلاعات مالی، خطرناک باشد.
اپل پی / Apple Pay

برخی منابع آلمانی ادعا می‌کنند که سفارت آمریکا در آلمان، سعی در به تعویق انداختن تصویب پیش‌نویس قانون داشته است. به‌علاوه برخی دیگر، دفتر صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل را به‌عنوان مخالف دیگر تصویب پیش‌نویس مذکور بیان می‌کنند.

قانون‌‌گذاران آلمانی تنها مقام‌هایی نیستند که اپل پی را زیر نظر دارند. بلومبرگ و رویترز در گزاش‌های مجزایی ادعا کردند که مدیر بخش سیاست‌های ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا، مارگارت وستاگر نیز به‌دنبال پیاده‌سازی یک بازرسی عمیق روی سرویس اپل است. وستاگر در مصاحبه با بلومبرگ درباره‌ی سرویس اپل پی گفت:

اگر راحتی سرویس‌ها با از بین رفتن رقابت همراه باشد، احتمالا در آینده هزینه‌های بیشتری به‌دنبال خواهد داشت. چون با ادامه‌ی رویکرد انحصاری، احتمالا شما مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر به‌صورت پول یا کارمزد یا حتی داده خواهید بود. سیستم‌های پرداخت، حوزه‌‌ی مهمی محسوب می‌شوند که در صورت رقابت صحیح بازیگران متعدد،‌ مزایای زیادی را برای مصرف‌کننده‌ها به‌همراه خواهند داشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات